tisdag 31 augusti 2010

Hem till salu

Som ni sett har övriga familjen skött bloggandet under helgen och det har de gjort med den äran. Jag tycker det är kul när ni får läsa lite om hur vi har det med deras ord också.

Det var helgdag här igår, så kallad Bank Holiday, så efter Rikards inlägg om vår Londontur i lördags, så har vi haft två dagar till med aktiviteter. Jag ska ladda in bilder från dessa dagar och skriva om dem i ett inlägg imorgon.

Allt är fortsatt bra här. Kartongerna betas sakta med säkert av. Solen har faktiskt lyst på oss i helgen efter mycket regn och kallt väder förra veckan.

Barnen har gjort lite läxor i helgen. Som väntat hade Linnéa mest, Malin mittemellan och Johan minst. Det har dock inte dragit igång ordentligt med läxor ännu. Jag försöker följa alla ämnen för att se hur barnen ligger till och hittills verkar det vara ok. I vissa ämnen är de lite före och i andra lite efter. Linnéa ska t ex tyvärr göra Romeo och Julia i år i Engelskan som hon gjorde förra året i Danmark, men så är det ju. EAL som är extra engelska för de som inte har det som modersmål, hade våra barn i förra skolan i ca 1,5 år innan de ansågs bra nog för att enbart följa ordinarie engelskundervisning i klass. Här har alla barnen testats och nu får de nog EAL igen. Vi vet säkert för Johan och Malin, Linnéa har vi inte fått besked på. De har kollat var deras luckor finns och så får de extrastöd och support för att snabba upp sin färdighet där. Väldigt lyxigt och det märks som sagt i alla avseenden att det finns betydligt större resurser här än på förra skolan.

Jag tänker på hur man klarar av en så här stor flytt (jag har inte själv tänkt på den som stor innan, men sista veckan har jag insett att det är den faktiskt). Mitt svar är att man tar det bit för bit. Skulle jag tänkt på allt vad det innebär skulle vi nog aldrig kommit hit för det skulle känts övermäktigt och kanske inneburit för stora konsekvenser. Det är väl på gott och ont. Det är så enormt mycket att tänka på och det mesta måste man klara av, finna ut och arrangera själv. Det är listor, mail och telefonsamtal. Man sätter upp mål som visar sig bara vara ett delmål, för när vi kom dit visade det sig att vi inte alls var i mål, utan det var ett nytt område att ta tag i. Jag kan ge många exempel på tillfällen för detta, såsom mitt jobb, som flytt mellan hus som inte gått enligt plan, som hyra av hus som inte finns, som standarder man väntar sig ska finnas men inte gör det. Människor som man tror på och som ska finnas där, som inte blir vad man väntat sig. Och som TUR är andra människor som poppar upp och bryr sig och hjälper till utan att man väntat sig det. Livet är fullt av överraskningar och ibland vill man bara rusa ut i världen för att möta dem, andra dagar känns det som om man helst bara vill stänga in sig hemma med det bekanta och välkända och slippa konfronteras med något oväntat.

Nu var detta inte ett uttryck för att jag är nedstämd eller att jag fått något bakslag i vår flytt utan det var mer en reflektion som jag kan göra när jag ser tillbaka på det senaste halvåret och hur mycket som hänt och förändrats under den tiden.

Tankarna kom upp med anledning av att vi nu fattat ännu ett stort och svårt beslut, nämligen att sälja vårt hus i Sverige. Det var inte en del av vår plan när vi bestämde oss för att flytta hit, men ett beslut som sommaren har hjälpt oss förstå är oundvikligt. Vi har haft fullt upp med bara själva flyttandet i sommar och har inte alls hunnit med det trädgårdsarbete och underhåll på huset som vi tänkte oss. Vårt hus är i behov av en del omsorger efter vår tid i Danmark och vi känner att vi kan inte ge det vad det behöver på det här avståndet. Vi har haft huset i 10 år och det är där som barnen uppfattar att deras barndomshem ligger. Det är stort och med bra planlösning för vår familj och med ett fantastiskt uterum. Men det bästa av allt är nog grannarna. Det som man aldrig vet något om när man köper ett hus och där vi haft en så ofantlig tur. Vi älskar våra fantastiska grannar. De är hjälpsamma, roliga, observanta och trygga att leva bredvid.

Jag känner det som om jag lurar barnen när vi fattar det här beslutet. Speciellt Johan faktiskt. När han har sagt att han vill flytta hem till Sverige har vi hela tiden sagt att det ska vi och att huset står kvar och att vi inte ska bo utomlands för alltid. Även om jag ser på honom att han har det lika bra här som i Danmark, han är en glad spelevink som lätt får kompisar, så uppskattar jag att han sätter värde på de vänner och värden vi har hemma och nu rycker vi väck det från honom, bara för att vi flyttat hit.

Så förutom mer praktiska faktorer som hur lätt det är att hitta ett nytt hus när vi flyttar hem (jag minns hur länge vi letat när vi köpt hus de andra gångerna och det är inget jag ser fram emot) och hur smart det är att släppa sitt hus och inte följa med eventuella prisstegringar eller minskningar. Eller var ska alla saker som är kvar i huset göras av (vi har inte lust att ta hit barnens små urvuxna babykläder som ska sparas), så är det ett känslomässigt jättejobbigt beslut. "Ditt hem är din borg." Ja, ett hus är en viktig fast punkt och plötsligt känns livet ännu lite mer på gungfly. Det är väl bara att fortsätta gunga med och utnyttja pendlingarna på bästa sätt...

SÅ om ni framöver ser ett hus som vårt annonseras ut så är det helt riktigt. Det är inte bara ett hus som ska byta ägare, det är vårt hem som är till salu. Hoppas det är någon som är riktigt snäll som vill ta hand om det i framtiden.

TACK för många och roliga kommentarer! Lite feedback kommer i nästa inlägg.

Britt, såg du Karins kommentar till dig om "förhandsgranska". Hon skrev det i en kommentar till dig till samma inlägg som du skrev på.

Ingrid

söndag 29 augusti 2010

Linnéa fortsätter sitt gamla inlägg!

Moshi moshi!

Nu ska jag berätta om hur det var i Japan afären igår. Det var inte så stort men rätt hyfsat, där var fullt av mäniskor! Mest Japaner, men också lite andra Europer. Där är en resturang precis bredvid Japan Center och den är jätte mysig, där var fullsatt med folk som åt sushi :D

Mamma och jag var jätte länge i affären och kollade på lite allt möjligt, roligast var tidningar och godis! Dom har så mycket sött i Japan så ibland kan man undra om inte paketen är sötare än innehållet! :P

Där fanns mat lådor och pinnar med hållare där fanns allt! Och jag kunde bo där :P

Nu ska jag visa lite av det vi har köpt!




























Vi köpte också en sak som kan forma kokade ägg till stjärnor och sånt! ;D

OK, さようなら (hej då) från mig! :D

En dag i London


Efter en första intensiv vecka i skolan hade vi bestämt oss för att åka in till London för att shoppa och njuta av storstadens puls. Linnea hade några butiker hon ville besöka, Malin likaså och Johan ville till Hamley's. På kvällen skulle Malin och pappa fira hennes födelsedag, vilket var ett teaterbesök på "Oliver".

Dagen började med att Rikard åkte ner för att ta reda på hur det fungerar med tågen från Beaconsfield. Det visade sig att de fungerar utmärkt, men är betydligt dyrare än att köra bilen till närmsta tunnelbanestation och utgå därifrån. Det hela har att göra med att det är olika bolag - de som kör in till London och London underground.

Nåja, då vet vi det och det tar inte mycket mer än 15 minuter (om man kör rätt, vilket Rikard inte gjorde denna dag) att ta sig till Hillingdon, som är vår närmsta station.

På vägen ut från vår gata gjorde vi ett första stopp. Sista lördagen i varje månad har de Farmers Market och där ville vi in och titta. Urcharmigt, lokalt och bara så mysigt i höstsolen.

En godis mazarin. MUMS!

Och en badbomb...

Samt ett stånd för saft-tokiga ingrid

Nu körde vi mot Hillingdon stationen, köpte Oyster card till oss vuxna och tog tåget mot London!


Så här glada är vi när vi åker Underground (som faktiskt börjar som Overground ute hos oss).

Väl inne i London Åkte vi först till Svenska Kyrkan. Det var verkligen speciellt att se en liten del av Sverige i London. Där inne pratade vi bl a med dem om det fanns möjlighet till konfirmation för Linnea och det gör de. Vi får diskutera för- och nackdelar med detta. På gatorna runt omkring finns en hel del "svenskt". En svensk Pub, en restaurang och en affär som bara säljer svenska saker. Vad sägs om falukorv, Kalles kaviar, mjölk hemifrån (!), knäckebröd, mjöl och mycket annat.

Vem har sagt att kyrkor är tråkiga?

Alla svenska restauranger och pubar var lunch stängda på lördagar, så vi åt på en engelsk pub istället. Gott tyckte vissa och lekfullt tyckte andra.




Efter maten tog vi oss till Piccadily Circus där Linnea och Ingrid tog till en Japansk affär som Linnea ville till och de andra gick till Hamley's. Där finns så mycket kul att se. Trollkarlar, målare, sminköser, radiostyrda bilar, och ......


Hamley's. Ser ni hur fin Malin är inför kvällens teater besök.

Sedan mera shopping. Alla barn behövde kläder. Vi hittade massor av dylikt, en hel stor shoppingkasse full. Puh! Ingrid fick släpa hem den då Malin och pappa åkte till Teatern. Bra jobbat!

Nu var vi rejält trötta. En snabb tunnelbana till Cafe Rouge, där vi åt god fransk mat. Nu sa Malin och Rikard hej till de andra och gav sig iväg på sin Oliver teater.

Vi njöt!!  Det är såååå roligt att se teater i London och denna var inget undantag. Scenerierna är fantastiska, musiken klassisk och skådespelarna jätteduktiga. Malin har en klasskompis som är med i musikalen. Vi letade efter henne och Malin tror att hon är hittad. Inte helt enkelt i smink o dräkter.




 

Nu sover alla sött. Var och en lyckliga på sitt sätt.
Godnatt!
Rikard



lördag 28 augusti 2010

Linnéa Pratar! :D

Hej! 
Idag ska vi in till London :D Jag har vaknat för en liten stund sendan, och ska nu snart äta frukost med dom andra. I London ska vi till två av mina störst önsknigar och så vidare.. Jag ville i alle fall till Japan Centret där allt är det Japan!! :D Och sen ville jag till en affär som heter drop dead där döm har en jätte cool klännig som jag ville ha och lite annat smått och gott! :D

Nu ska vi gå och jag skriver klar inlägget när jag kommer hem och kanske då kommer det lite bilder! :D

Linnéa

Familjen talar

Nu sitter vi och äter fredagmiddag och jag tänkte fånga familjen och låta dem prata lite med sina egna ord. De pratar och jag skriver.

Johan:
Skolan har varit superbra. Jag har sprungit runt och lekt dinosaurie idag med Erik och David och en till.

Malin:
Johan, jag såg när ni gjorde någon danssång i ert klassrum idag.

Johan demonstrerar danssången de gjorde. Nu är Linnéa också med i dansen.

Rikard läser högt ur ett brev vi fick från skolan idag. Skolkuratorn har skrivit om hur vi ska hjälpa barnen att klara flytten hit till en ny skola på bästa sätt.

Malin:
Jag har träffat en ny kompis idag som heter Alice. Hon är med och uppträder i den stora Musicalen Oliver Twist som går i London och som jag ska se imorgon kväll med pappa.Det tycker jag är jätte coolt!!!:D
Jag hade spanska idag det var jätte kul och jag lärde mig det mesta av alfabetet, det är svårt för en bokstav kan tilleksempel vara ll eler w utalas ouble double men det var kul.

Linnéa:
Idag hade jag matte och det var svårt, men jag fattade det. Det handlade om "set" och fröken förklarade jättebra. Först tyckte jag att design technology var lite tråkigt, men när min fröken förklarade att DT läraren var jätte bra och känd över hela världen för att skriva böcker och allt möjligt så fick jag en mera positiv instälning och det var jätte kul.
Nu när det är kväll har jag redan gjort matte läxan sen sa pappa att det blir sushi till middag! Jag blev jätte  glad för att jag är väldigt inne i Japan just nu ;D ;P :D

Johan skakar bordet så nästan allt välter....   :S

middagen är avslutad och vi gör en rolig liten aktivitet som jag har hittat på. Sen blir det fredags mys med Oliver Twist, så att Malin vet lite mer vad det kommer att handla om i morgon.

Vi hörs i morgon Ingrid+familj :D

torsdag 26 augusti 2010

Welcome Bagel Breakfast

Det var inte bara barnen som var på skolan igår, jag var också inbjuden till en Coffee Morning, som kallades Welcome Bagel Breakfast. Därmed behövde jag bilen och fick köra Rikard till jobbet på morgonen. Förstod hur lyckligt lottad han och vi är. Det tog drygt 10 minuter att köra dit gamla vägen, man kan ta motorvägen också, och jag trodde han skulle ha 20-30 minuter till jobbet. Så vi bor verkligen bra till även här. Vi hade ju sådan tur i Danmark att skolan och Rikards jobb låg ganska nära varandra och nu får vi det nästan lika bra här. Barnen tycker inte skolbussen tar lång tid alls. Jag tror den tar ca 20-25 minuter.

Kl 10-12 var jag på skolan i Red Room (samma rum som jag fotograferarde Johan i när vi var och testade flickorna häromdagen). Det är ett otroligt vackert rum. Där var massor av föräldrar, mest mammor, men även en del pappor, jag skulle gissa att vi var ca 80 pers. Rektorerna och en del administrativ personal var på plats och minglade med oss. Ljudnivån var väldigt hög. Runt väggarna stod bord och representanter för alla de grupper man kan engagera sig i. Det är internationella gruppen, idrottsgruppen, biblioteksgruppen, avtackning av lärarna-gruppen, High School bal-gruppen, klassföräldrar, skolkläder/saker-gruppen osv osv. Jag skrev upp att jag kunde hjälpa till i klassen på låg- och mellanstadiet, samt att jag kundet hjälpa till i biblioteket på mellanstadiet. Vill inte boka upp mig för mycket från början.

Ordförande i PTSA (Parent Teacher Student Association) var hon vi var hemma hos andra dagen vi kom hit och träffade hennes döttrar i 7:an och 9:an. Hon pratade lite om vad vi kunde göra och hälsade oss välkomna samt presenterade en del folk. Det bjöds på bagels, cheesecake, jordgubbar till chokladfontän och olika drycker. Jag pratade med en del jag pratat med förut och några nya. Hittade en pappa från Kalifornien med tre barn i samma årskurser (3, 6 och 9) och av samma kön som våra. OTROLIGT! Träffade flera mammor med pojkar i Johans klass, bl a en väldigt trevlig tysk mamma som bott många år i USA. De hade anlänt för ett par dagar sedan och fått veta att de skulle flytta hit för tre veckor sedan. En annan mamma från Kanada med en flicka i Johans klass hade kommit för ett par månader sedan och ska vara här i tre år. De ska inte åka hem och hälsa på förrän NÄSTA jul. Deras familj skulle komma hit nästa sommar på besök. Så jag kände mig så lyckligt lottad som redan vet att många i våra familjer och av våra vänner kommer hit och hälsar på i höst och att det ändå är så pass enkelt som det är för oss att komma hem.

Däremot hörde jag inte om några coffee mornings av det slag som vi hade i DK hemma hos varandra med jämna mellanrum. Det kommer jag sakna supermycket!!! Jag kanske ska se om jag lär känna t ex 3:ornas mammor och ska fråga om de vill att vi träffas en gång i månaden eller så. Eller om jag drar ihop de som jag lär känna nu i början. Det känns som om det får bli något att ta tag i längre fram. Nu vill jag först komma iordning hemma och få kontakt med LC, SWEA och någon som bor i närheten. Men först flyttkartongerna alltså, jag kommer att tjata om dem här till de är uppackade så att det blir riktigt pinsamt om jag inte gör det :-) .

Det var bra att få tillfälle att prata med olika människor och få svar på en hel del frågor som jag hade rörande schema, tester, kontaktpersoner (finns faktiskt en svensk kontaktmamma som jag tänkte maila så fort som möjligt) och annat.

Efter minglet gick jag till matsalen för att titta på maten. På vägen såg jag Johan i sitt klassrum, men han såg som tur var inte mig. Maten såg verkligen jättefin ut. Ingen skräpmat, inga halvfabrikat eller några färdigköpta saker, fin salladsbuffé. Jag blev jätteglad! På kvällen berättade Malin att hon hade sett mig, men inte gett sig tillkänna. Sicken fuling!

Sedan gick jag till mellanstadiets bibliotek och pratade en lång stund med den manliga bibliotikarien. Väldigt intressant och trevligt. Jag är SÅ glad för att barnen har skolbibliotek här och de är verkligen fina.

Igår kväll gick vi över och hälsade på våra grannar. Vi har egentligen bara en granne. Det är ett äldre par som bott här LÄNGE. De vet allt vi behöver veta om att bo här. De var mycket vänliga och bjöd in oss i sitt vardagsrum. Det var allt jag hade fördomar om när det gäller engelska rum med heltäckningsmattor som legat i evigheter och blommiga gardiner. Det är en mycket speciell och karaktäristisk doft som följer med den och mycket riktigt började Malin pipandas efter en stund. Johan var helt slut efter en lång dag, så han somnade på soffan. Vi var verkligen inte där någon lång stund och de tyckte nog vi kunde stannat längre, men vi fick bryta upp för att barnen skulle kunna komma hem och gå och lägga sig.

Johan och jag hade innan det läst 20 minuter och så hade han bestämt sig för en tennisboll, en bild på Michael Jackson och en bild på köttbullar och potatismos att stoppa i sin påse. Naturligtvis hittade vi ingen tennisboll, fast vi äger massor, men de kan vara i Sverige, så R åkte iväg kl 23 till en av butikerna som är öppna 24 timmar om dygnet (då var det skönt att inte vara kvar i Danmark), men det hjälpte inte för tennisbollarna var slut. Nu  fick det bli en mjuk tennisboll istället och Johan köpte som tur var det.

Ingrid

Andra skoldagen

Även andra dagen i skolan gick bra (nej, jag lovar att jag inte ska rapportera varje skoldag i detalj, det är bara nu i början som jag tycker det är lite kul).

Malin är visuellt mest entusiastisk. Hon hade igår börjat med spanska (som både hon och Linnéa valt, väl medvetna om att vi inte kommer att kunna hjälpa dem överhuvudtaget). Det hade varit kul, men trots min okunskap lät hennes uttal på de få ord de lärt sig, ganska långt från spanska i mina öron.

De hade haft Music Technology som hon älskade. Jag vet inte riktigt vad de ska göra, men det är något med att lära sig musik med hjälp av teknologi... Så här är beskrivningen av kursen på skolans hemsida och jag är inte säker på att jag blir helt klar över ämnet ändå, men det lär ju klarna längre fram.

Middle School Grade 6 Music Technology

Course Description and Goals

In this course, students will be introduced and guided through a five-step design cycle that is used to guide them through the process of creating a musical product for any given problem. An assortment of systems will be explored and musical topics will vary.

Students will use electronic materials, such as songs, instrument sound clips and other imported musical effects to communicate their ideas. Students will be encouraged to explore the role of technology in both historical and contemporary contexts. It is also designed to raise students’ awareness of their responsibilities as world citizens when making decisions and taking action on technology issues.

Idrotten hade inte blivit någon träning utan bara prat och lärarna var jättestränga. Det var Linnéas uppfattning också och jag har en känsla av att det har att göra med att de flesta idrottslärarna är engelska och de andra lärarna är ofta amerikanska. Jag har förstått att dessa länder har lite olika lärarprofiler. Men det kan också vara för att idrott är ett "stökigt" ämne och det krävs lite mer diciplin för att det ska fungera...

6:orna hade också ägnat sig en del åt sina "house". Malin tillhör "The Green house". Alla i Middle school (klass 5-8) är blandade och indelade i olika hus som de tillhör. Varje hus har en färg och så bör man köpa en tröja som representerar det huset. Dessa hus kommer under året att ha olika tävlingar mot varandra. Malin beskrev det som hur det är i Harry Potter-böckerna. Det är antagligen ett bra sätt att blanda eleverna mer med varandra så att de lär känna ännu fler och att de yngre får vara ihop lite med de äldre.

Linnéa hade haft matte med en bra lärare. Hon blev av med sin miniräknare i Danmark, så vi köpte var sin ny till henne och Malin i helgen. Den var billig, men innehöll verkligen allt som vi tyckte de behövde. Nu fick de dock veta att i matte behöver de en Grafminiräknare. Kan köpas genom skolan för 79 pund. Vill vi ha Silver Edition kan den fås för 89 pund. Det får bli den billiga. Det är ungefär 10 gånger mer än vad vi gav för räknarna i helgen. Har kollat om de går att köpa billigare över nätet eller i någon butik, men de var faktiskt dyrare där, så det är bara att punga ut med pengarna. Vi har redan förstått att det här bara är början när det gäller extra utgifter som kommer att dyka upp med jämna mellanrum. Speciellt tror jag att det är skolutflykter för tjejerna som kan komma att kosta en del. I läxa fick de till uppgift att definiera olika typer av lärande såsom "trial and error" and "intuition".

På kemilektionen träffade hon en trevlig kompis och ämnet som sådant verkade bra med lärare och så. Design Technology hade varit urtråkigt. Det som jag tycker låter väldigt nytt och spännande. Jag tror att det kan ha berott på läraren. Engelskan gillade hon och de ska börja med att läsa Flugornas herre av William Golding ("nobelpristagare" stod det på framsidan :) ) och det ser hon fram emot. Inte heller i engelska är hon med sin hemklass, så de har inga ämnen tillsammans med hela den klass de tillhör. I engelskan är Linnéa i en klass med enbart engelskspråkiga studenter (som modersmål alltså), så hon tycker att hon är dålig på engelska och har accent. Linnéa hade högsta betyg i engelska i Danmark, så hon är verkligen riktigt duktig. Jag sa att hon skulle ta det som en stor komplimang att de placerat henne i den gruppen, det betyder säkert att de tycker hon är väldigt bra, men jag vet inte om hon trodde mig. Över huvud taget börjar mina barn tro mindre och mindre på mig..... , det gäller inte minst Malin. Jag förstår att det är någon sorts tonårseffekt, men det är en sak att ha hört talas om det, en annan att få uppleva det från sina egna barn :))) .

Johan hade också haft en bra dag i skolan, men han tycker inte det är så kul att sitta och berätta vad de gör. Jag fick i alla fall veta att de hade fått göra tre olika tester igår, ett mattetest, ett spellingtest och så hade han fått läsa en bok för någon. ALLT hade förstås gått bra enligt honom. TÄNK att ens barn kan vara SÅ olika.... för det kan väl inte vara manligt/kvinnligt beteende som syns så tydligt redan?

Mest intressant att berätta från Johan tycker jag annars är den organisation och ordning som genomsyras av deras verksamhet. Det som jag saknade mest på förra skolan. Igår fick vi hem en blå mapp full med information från Lower school. Ett brev från deras rektor, ett från alla de fem lärarna som jobbar med 3:orna och ett brev från Johans fröken. Det VAR en del upprepningar i breven och väldigt mycket att läsa, men ändå bra. Där var tydliga instruktioner om vad de ska ha med som snack, vad som gälller för födelsedagsinbjudningar och firande i klassen, information om hur de kommer att jobba i olika ämnen och mycket annat. De kommer också ha något som heter "Star of the week i klassen". Jag får tillfälle att återvända till alla dessa delar längre fram, när de aktualiseras. Den här blå mappen kommer vi att få hem med info en gång i veckan. På insidan av mappen finns ett papper med hela terminens datum för onsdagarna där jag ska skriva in signatur för att bekräfta att jag mottagit infon.

Varje vecka kommer jag få hem en annan folder med betygssatta arbeten som Johan gjort, som jag får titta på, stoppa tillbaka i mappen, signera mappen och skicka tillbaka till skolan. Detta för att vi ska kunna följa hur det går för Johan. Vi fick ett papper med bokstäver och en förklaring om vilket skrivstilssystem de kommer att arbeta med (väldigt gammeldags, Märtha, bara för dig :) : D'Nealian Handwriting). Vi fick också ett papper med frågor där jag skulle svara på vad Johan tycker om att gå i skolan, hur mycket han läser och vad, vilka intressen han har, vad vi tycker om att göra med familjen, om han gillar matte o s v.

Jag har en känsla av att dessa system kommer att upprätthållas framöver och inte bara är goda intentioner, men det återstår förstås att se.

Vi har fått alla lärares e-mailadresser och de har en policy att de ska svara på alla mail inom 24 timmar. (Ingen helgledighet där alltså.)

På skolans matsedeln idag står: Jamaican Jerk Chicken, Rostad sötpotatis & Squash, Lime och Cajun grönsaker, Ris och ärtor. Blir spännande att se vad J kommer att äta av det.... Igår sa han dock att det var jättegod mat :) .

Märtha, ja jag tänkte nästan att du skulle tycka det var intressant att läsa även om det var i långrandigaste laget, det är ju så när man är lite mer insatt i ämnet. Jag tänker också på hur bra det är med utbyte mellan skolor och lärare, för att man ska få ny inspiration. Det är verkligen så att ALLA skolor har bra och dåliga saker och därför är det ju toppen att man kan plocka från varandra.
Här ösregnade det också HELA dagen igår och det ser inte ut att bli mycket bättre idag.

Anna M, ja det var jätteskönt att det startade bra och jag kommer såklart berätta mer framöver även om det inte kommer bli så detaljerat. Inga orosmoln så här långt i alla fall. Skönt. Hur går det för dig och Axel? Ni som också är på nya skolor. Maila gärna och berätta när du hinner.

Britt, här öser regnet ner. Roligt att det var fint i förrgår på första skoldagen i alla fall. Det är inte så komplicerat, men ganska mycket och lite rörigt i början. Kanske låter det värre än det är när jag beskriver det här :). Jag minns faktiskt att jag tyckte det var ganska rörigt i början i Danmark också, inte minst med att få ihop de där matlådorna och att förstå hur mycket läxor de skulle göra och på vilket sätt de skulle göras.
Ja, tack och lov att vi inte anser oss behöva vakter hemma. Vi ska verkligen värna om den högre säkerhet vi trots allt fortfarande har hemma! Jag tror dock inte barnen här reagerar så mycket på det, utan det är nog mest jag som ser skillnaden.

Karin D, igår blev det vitlöksbröd när de kom hem (funkade också väldigt bra), men nu får det vara slut på dessa onyttigheter :) . Det är klart att det inte finns tid till coffee mornings när man arbetar, jag vet att jag lever ett riktigt lyxliv just nu och jag försöker verkligen att njuta och göra det absolut bästa av vad jag har.

Mormor & Morfar, kul att ni också har hunnit hit och läsa lite mellan alla gästbesök! Jag hoppas att vi snart har en permanent telefon också. Kramar!

Kram Ingrid

onsdag 25 augusti 2010

Första dagen i skolan

Skolstarten igår gick LYSANDE!


Jag bullade upp värsta fikat när de kom hem kl 15.40 med kanelgifflar, någon barnmintchokladmousse-dessert, skorpor och kex. Barnen blev väldigt överraskade och min baktanke var förstås att de skulle sitta länge och berätta ALLT om vad som hänt under dagen. Det funkade ganska bra.

Här är en sammanfattning.

Våra barns buss anlände först till skolan, så idag kom den 10 min senare, de trimmar väl in körschemat under en tid i början.

Jag har inte sett Johans schema ännu, men för Malin och Linnéa är det så att de har åtta ämnen som de har lika många lektioner av. Varje dag har de fyra ämnen, så varannan dag har de samma ämnen, men de byter plats så att de inte börjar eller slutar med samma ämne varje gång. De har ett åttadagars rullande schema som de följer. Låter lite rörigt, men funkar nog bra i praktiken. De har fått en kalender där det står med stor siffra om det är dag 1,2,3 osv, så kan de bara titta på vilket nummer det står på dagen och sedan på schemat för att se vilka ämnen och i vilken ordning de kommer den dagen. Det innebär att de alltid får sina läxor till i övermorgon då de har ämnet nästa gång. Jag tycker det är intressant att de har lika många lektioner av Historia som av Engelska och av Idrott t ex, men jag är säker på att de lär sig allt de ska.

Johans första dag.
När de kom till skolan lekte de en stund på lekplatsen tills skolan skulle börja. Då blåste någon i en trumpet (hade vi inte automatiska skolklockor redan på 70-talet hemma?????) och alla sprang ditåt "så jag bara följde efter" berättade Johan och så är det ju. Där stod en person med en stor skylt där det stod t ex 3B och där går J, så han gick dit.

I klassrummet satt de på golvet i en ring och hälsade på varandra och sjöng lite sånger. Säkert gick de igenom lite praktiska saker. Nästan alla i Johans klass pratar engelska, bara en hade lite problem, men Johan sa att han pratade väldigt bra för att inte kunna. När de vill gå på toaletten under lektionen tar de en sak som det står boy eller girl på och lägger på sin bänk, så ser fröken var de är. Smart tycker jag, så behöver de inte störa läraren med att fråga om de får gå på toaletten. Är inte saken ledig, kan man inte gå, då får man vänta. Enkelt. De hade spelat något mattespel och haft lite snackbreak i klassrummet. Då fick de som inte hade med sig något "snack" småkex av fröken och de var jättegoda, sa Johan.............. Men, sa jag, du hade ju med dig äpple. Johan talade då om att han inte tyckte om äpple och fröken hade JÄTTEmånga kex :-) .

Alla i klassen är supertrevliga och Johan har redan en kompis som heter Erik. Johan vet inte var Erik kommer ifrån, men han har varit på skolan innan och detta året är hans sista år innan de flyttar.

Lunchen verkar bli bra tycker jag. Har varit rädd att det bara ska vara skräpmat, men vi har anmält Johan till skolmaten (han sa dock att de flesta i hans klass hade matlåda med sig). De hade två maträtter att välja på och Johans beskrivning av kycklingen var väldigt målande och alla förstod att han inte trodde att den var god, och inte provade han heller. Han tog Macaroni&Cheese. På lunchrasten lekte han med Erik och Linnéa hade sett dem springa omkring ihop och de kramades och höll om varandras axlar och busade, så det verkar ju lyckat so far.

Sedan hade de fått en läxa och det var en papperspåse i vilken vi ska lägga tre saker som representerar Johan. Detta ska de sedan använda för att prata om sig själva med varandra och så ska de skriva om sakerna på något sätt. Hittills har Johan bestämt sig för att lägga i en tennisboll och en bild på Michael Jackson. Vi får se vad det tredje blir. När skoldagen var slut frågade Johan fröken om han kunde sticka iväg till sina systrar, varvid han tydligt fick veta att "no, you have to stay with me".

Malins första dag.
När bussen kom till skolan gick Malin till baksidan, men hon såg ingen i 6:an. Det samlades ganska många 7:or där, men inga 6:or. Så småningom kom några stycken och de blev hämtade och gick till sitt klassrum. Varje morgon innan de går till första lektionen ska de börja med att samlas i hemklassrummet för registrering. Detta görs sedan en gång till under dagen efter lunch. (Allt för att ingen ska gå upp i rök på det väl inhägnade området med en ingång vaktad av två män.)

I klassrummet presenterade de sig för varandra och även här pratar de flesta bra engelska. Det är bara en norsk tjej som är lite osäker. Malin tycker att hon känner fler tjejer i en annan av 6:orna, men å andra sidan har de ju lektioner med flera ur de andra klasserna också eftersom de gjort olika val på olika områden och därmed mixas klasserna en hel del. De fick en otroligt fin elevkalender, men intressanta texter om mål och planering på alla sidor. Vet inte om Malin lägger märke till det, men jag gillade den skarpt. Här är några bilder på kalendern:





Under dagens alla fyra ämnen fick de presentera sig på olika mer eller mindre roliga sätt. Malin tyckte det var kul när de skulle säga sitt namn och göra en rörelse till och så skulle alla härma efter. Jag vet inte om de satte ihop alla namn och rörelser till slut eller om de bara gjorde efter varje namn en gång. En annan väldigt rolig övning tyckte jag var att de skulle skriva tre saker om sig själva varav en skulle vara fel, sedan skulle de gissa vad som inte stämde.

Malin skrev:
  • Jag har bott i Finland.
  • Jag har gått i en skola med bara 45 elever.
  • Jag har haft 19 fiskar.
De flesta trodde att det var det där med 45 elevers skolan som var fel... :-) !
Någon skrev att han bröt något ben varje månad och sa att det var ett av de riktiga alternativen, vilket Malin talade om att alla tyckte var helt knäppt.

Malin hade följande ämnen denna sin första dag: Engelska, Matte, Art och Science. Varje lärare gick igenom vilka regler/rutiner som gällde för deras ämne och M menade att det var samma regler hos alla så det var lite tjatigt :-). I Science var det ju dock inte riktigt så, för där handlade det mycket om säkerhetsregler med utsläppt hår, utrustningar etc. Väldigt kul och spännande för Malin som inte haft Science på det här sättet förut. Jag tror hon kommer att gilla det ämnet.

I Art tycker Malin att de har en jättehäftig lärare, som älskar Halloween, så hela rummet var som ett Halloween-rum. Det var roliga namn på skåpen, något hette Alice i Underlandet och ett annat hette Dangerous, för att det var så fullt så det ramlade ut saker ur det varje gång man öppnade.

I något av ämnena fick de alla en pappersbit utklipps som en pusselbit och den ska de göra något med och sedan ska alla bitarna sättas ihop till något stort.

Malin hade samma uppfattning som Johan om kycklingen, så hon åt potatis och gurka... När hon tagit sin mat sa hon att hon kände sig som i en film där någon är ny och står och tittar sig omkring i matsalen och inte känner någon och inte vet var man ska sätta sig. Då kom en av tjejerna i en annan 6:a fram till henne och frågade om Malin ville sitta hos dem. Sådant gör en väldigt glad och imponerad att höra tycker jag.

I matten hade de börjat prata om siffrornas historia och hur de sett ut genom tiden. Sedan hade de börjat räkna och hon fick en liten läxa till imorgon, som hon gjorde redan igår. Jag tycker matten verkar lite för lätt för henne, men vi får väl se.

De fick hem sin mattebok igår och i den tjocka tunga boken fanns en CD-skiva med hela boken, som skulle laddas in i datorn hemma, så i fortsättningen ska de aldrig ta hem boken utan den finns med varje sida som en pdf-fil. Vet inte om det är bra eller dåligt ännu, men i alla fall något nytt för oss. (Men Karin D, så kanske ni redan gör hemma i Sverige sedan länge ;-) ?)

Malin tyckte ALLA ämnen och lärare och skolan och allt var SÅ kul och kunde knappt vänta tills hon skulle få åka dit idag igen.

Linnéas första dag.
De samlades i auditoriet när de kom till skolan, fick veta vilken klass de tillhörde och sedan gick de till sina hemklassrum. De har samma registreringsrutiner två gånger om dagen som Malin. Linnéa har två klassföreståndare och hon sa att båda var galna på olika sätt, men hon gillade dem. Jag är osäker på vad detta innebär. Det är en kvinna och en man. I denna klass var ALLA nya på skolan utom två. En av dem var en kille som inte var så duktig på engelska och den andra en tjej. L tyckte synd om henne som hamnat i denna klass och inte fick gå med några av sina gamla kompisar. Jag förstår inte alls varför de har gjort så, det verkar jättedumt, men å andra sidan har de nog ingen lektion med sin klass för de har ju gjort val på nästan alla ämnen (Historia är ett val, Kemi är ett val, Mattenivåerna är olika, Idrotten delas de upp tjejer/killar, Technology är val, Spanska är ett val, Musik är ett val. Så det är möjligen Engelskan de har tillsammans...), så de blandas hela tiden med elever från de andra 9:orna. Det är fyra paralleller i den årskursen.

De fick också en elevkalender, som ser mer seriös ut än Malins, och så fick de en annan kalender som jag inte vet vad de ska ha till. På musiken kom hon till gruppen för orkestern och då var de tvungna att kunna spela ett instrument (ej piano) och det gjorde inte L och flera av de andra så de måste göra om sitt val och det hade administrationen inte tid med, så det var väldigt rörigt. Jag har kollat deras hemsida och det verkar vara något fel här, hon har inte valt band utan Musik...., får kolla det.

Historieläraren verkade tokig, men på ett bra sätt och hon gillade honom. Helt säkert är han inte i nivå med den danska föregångaren, men bra i alla fall, vilket jag hoppades på då detta varit ett av hennes absoluta favoritämnen. Nu började de läsa lite medicinsk historia vilket var en väldigt konstig början tyckte jag, men de hade en fin lärobok och vi får se vart det bär hän.

De skulle haft Idrott, men eftersom det var första gången och ingen hade kläder med för träning, blev det mest prat. De ska börja med 8 veckor (eller var det lektioner...) volleyboll och därefter blir det 8 veckor fotboll.

Linnéas ämnen första dagen var Spanska (blev inget p g a att det var första lektionen och istället var en startlektion), Band/Musik, Historia och Idrott. Det låter som schemat idag innehåller tyngre ämnen med Kemi, Matte, Design Technology och Engelska.

När hon mötte tjejen som var med i samma buss som våra barn, så hälsade den tjejen alltid glatt, så det är en väldigt trevlig och bra stämning bland eleverna som vi sett hittills. L säger att hon redan kan se tre grupperingar i klassen och hon gillar några bättre än de andra, men har inte börjat prata så mycket med någon ännu.

När Rikard kom hem fick jag sammanfatta det mesta för honom för barnen orkade inte berätta allt igen. Rikard hade hittat supergoda panerade kycklingkotletter som han stekte till kvällsmat medan L och jag åkte till biblioteket. Det kändes att kvällen inte blir så lång när barnen kommer hem så sent.

Anna F, det är absolut längre dagar här än i Danmark, framför allt för Johan. Han somnade gott igår, så vi får väl se hur han klarar av det i längden. Å andra sidan är de ju normalt på fritids lika länge hemma och jag tror egentligen inte att det här är mer tröttande än det.
Så trist med bilbekymmer, bara tråkiga utgifter som måste pungas ut med. Vi hade aldrig klarat oss med en bil när båda jobbade, så jag håller med om att ni säkert behöver det, trots dina goda intentioner.
Så roligt med fotograferingen, jag skrattade och såg dem framför mig när jag läste vad du skrev. Ska bli kul att se resultatet längre fram!

Britt, vad konstigt att det inte funkar med inläggen!! Det kom ju in något till slut, vet du vad du gjorde för skillnad då? Ja, jag tror vi trivs bra, det är så svårt att säga, det är lite som att leva i en bubbla och det är absolut inte vardag här ännu, men det känns bra att skolan kommit igång på ett så positivt sätt.

Märtha, jag skrattade SÅ mycket när du skrev om att arbetslösheten gör att de behöver så mycket vakter :-)) . Förhoppningsvis tar inte de flesta arbetslösa en pistol och skjuter vilt omkring sig, men du har såklart rätt i att brottligheten och säkerheten är ett större problem när många människor är arbetslösa och frustrerade.
Du har så rätt när det gäller det sociala (såklart, eftersom du själv är lärare med lååååång erfarenhet). Jag frågade i DK när vi började där hur det gick för de elever som inte var så duktiga i skolan och fick till svar att det inte var något problem alls. De var vana att hantera olika nivåer kunskapsmässigt. De barn som hade det jobbigt var de med sociala "problem", kanske om de var väldigt blyga eller inte ville acceptera att de flyttat hemifrån etc. Så kompisar är väldigt viktigt och som tur är brukar våra barn ha ganska lätt med jämnåriga kontakter, så vi kan bara hoppas att det håller i sig här med.
Lärarna här verkar HELT fantastiska, men de flesta är inte engelska, de är amerikaner, eller från Nya Zeeland eller något annat engelsktalande land.

Nu ni, ska jag äta havregrynsgröt till lunch. Har inte ätit gröt sedan jag var barn, men det här är någon påse jag fått i reklam för länge sedan och nu ska allt gammalt väck. Jag är soptunnan här hemma, allt de andra vägrar äta, tar jag :-) .

Ingrid

tisdag 24 augusti 2010

Skolstart i England


IDAG börjar skolan! Det är en dag vi väntat på och sett fram emot länge. Inte behövde jag göra några matlådor heller! Jippie! Jag skickade bara med var sitt äpple till dem. Inte ens en vattenflaska. Staten betalar mjölk till alla skolbarn i England så den är gratis i alla skolor. Vatten sa de på informationen igår att det fanns i nästan varje klassrum (i alla fall på Middle school där jag var och fick info :) ).

Alla barnen var pigga och glada i morse. De behövde egentligen inte ha med något mer än ett pennskrin, så de fick välja lite själva vad de ville ha med. L packade väskan nästan full med allt vi köpt. Malin likaså. Johan tog bara med pennor och extrakläder.

Solen lyste när de gav sig iväg och drygt fem minuter före avsatt tid kom bussen. En annan tjej var med i den och hon går i 12:an. Ska bli spännande att höra om de pratade något med henne på vägen och om hon också är ny det här året eller ej. Jag gömde en bok i Johans väska om han vill ha något att titta i på vägen, men första dagen är det väl spännande nog att bara åka buss. Vissa bussar har TV och J hade säkert hoppats på att få åka med en sådan buss, men vi sa att det är nog bara för de som åker lite längre sträckor och jag såg ingen TV i bussen som kom hit idag i alla fall.

Jag kan knappt vänta till de kommer hem så att jag får höra ALLT om vad de gjort idag! Men visst, jag skulle ju kunna packa upp lite medan jag väntar ;-)) .



Så här coolt tyckte de det var att börja skolan:


Catharina, du behöver och förtjänar ju nästan ett eget inlägg efter ALLA dina kommentarer. Jättekul att läsa och roligt att ha dig här igen! Och tänk att du läser här istället för att packa upp eller ner :-) . Det är fler än du som skaffat Google konto för att kunna kommentera här och det var ju inte meningen... jag har inte det själv ens, men fick frågan från Tara idag, så jag kanske borde skaffa det. Alla sådana finesser får vänta ett litet tag till.
Ni verkar ha haft en jättebra sommar. Så kul för Hugo att åka med och sova i lastbil, det hade nog alla våra barn velat göra! Otroligt att ni fick pengarna tillbaka på simningen! Bra i alla fall att Moa nu är så vattenvan att ni inte MÅSTE köra mer simskola om ni inte vill.
Currydoften försvinner här mer och mer. Idag har jag sorterat in kryddorna, nästan i bokstavsordning. Det är inte ett perfekt kryddskåp här så jag fick vara lite praktisk.
När det gäller mat, så såg jag att de hade potatoskin på TGIF, men jag har inte prövat deras. Låter på dig som om jag borde göra det nästa gång :) . Vi har tre pizzerior i lilla byn hemma, så jag håller helt med dig. Här har vi ingen pizzeria i den meningen vi avser, en enmansfirma på hörnet. Jag handlade bara till barnen, så jag vet inte ens hur goda de är, men barnen slukade allt i alla fall, så de är väl inte sämre än hemma.
Behöver du en ny bil :-) . Jag har ingen bil alls... Men om du vill ha det så håller jag tummarna att du snart får en, ha ha. Jag tror inte heller att jag kommer hinna till några coffee mornings på bibban, men vem vet.
Du skriver att det är lättare att se vilka inlägg du läst här. Hur menar du då?? Berätta, jag behöver lära mig allt här. Nej, nu fattar jag. Texten ändras i färg när jag klickat på ett inlägg till höger. Smart. Det ska jag tipsa de andra om! Hörs snart igen. Kram!

Karin D, ja det är mycket nytt, men samtidigt blir det lite vad man gör det till. Vi har fått en lång lista på vad barnen behöver köpa för att ta med till skolan och vi vet inte skillnade mellan glue och glue stick (ja, jag vet ju vad ett glue stick är, men vad för annat glue vill de att barnen ska ha, någon sorts flytande antagligen men vilket) och då menar jag att antingen kan man ju maila och fråga om diverse sådana här saker som dyker upp hela tiden (vilket är lite typisk mig att göra, fast inte riktigt en så basic sak som klistret kanske) eller kan man tänka att allt är ungefär som på vilken skola som helst och tids nog kommer barnen tala om vad för klister de behöver och då köper vi det. Så jag gör kanske vissa saker märkvärdigare än de är och man kan klara sig bra utan att sätta sig in i allt på en gång om man föredrar det.
Jag är enig med dig i min uppfattning om säkerheten, men de säger om ganska mycket att det faktiskt är engelsk lag...
Nej, ingen av tjejerna har faktiskt läst Molly Moon, men L har en av de böckerna som hon fick nyligen, så det ska jag försöka hitta i lådorna så hon kan börja med den. Bra tips! Författaren bor i London såg jag på hemsidan. Den tatuerade mamman har jag med hit från bibban i Sverige! Lustigt. Den vet jag direkt var jag har, så jag sätter kanske den i händerna på henne först. Om hon nu inte kommer hem med massa läxor eller något hon ska läsa från skolan idag, ha ha.
Japp, tårtkalas för nya grannar låter som mig. Kanske ska pröva det här... Väldigt bra idé faktiskt! Våra grannar i DK sa ju på flyttfesten att vi borde ha haft festen när vi flyttade in istället.

Naemi, jag tror jag är klar med de flesta pappren och det var tråååkigt :)) !
TACK för många bra boktips!! "Ser mitt huvud tjockt ut i den här" har jag med från bibban hemma och L har inte riktigt nappat på den i sommar, men nu kanske hon vill pröva den när du sagt att den var bra. L har inte läst något av Meg Cabot (jag tycker det är kul att du gillar dem, för jag tycker inte de är några typiska Naemi-böcker :) ). Halvtidsindianen tycker jag verkar intressant för alla våra barn. Verkligen jättebra tips!

Britt, hoppas att ni haft de bra på er lilla tur! Jag fick många bra boktips av de andra. Kul! För vuxna finns det nog som du skriver, ännu mindre att välja på, men jag håller med dig om Damernas detektivbyrå, jag kan verkligen sitta och le för mig själv när jag lyssnar på dem i bilen (men nu är det väl slut med billyssnande för min del, tänkte försöka lyssna när jag packar upp nu istället, men det är svårare, för man är inte still på samma ställe på det viset...).
Danska familjer går jättebra (och Malin verkar ha en trevlig norsk tjej i sin klass). Jag är mest intresserad av svenska familjer för att se om de får ihop tillräckligt många för att ge hemspråksundervisning, vilket vore väldigt roligt och bra.
Det gör ju inget att du läste inläggen i fel ordning. Det är nog lite rörigt med ny blogg både för mig och er som läser, men jag hoppas att det ska bli bra när vi vant oss. Kram.

Anna F, hälsa Sofia att hon har mycket bra boksmak! Den boken gillar vi också och den är ROLIG! Vi tänker på er och saknar er, speciellt våra söta och roliga småkusiner!

Anna M, Freaky Green Eyes verkar jättebra! Jag kollade den på en hemsida och blev då hänvisad till en annan bok som heter "You don't know me" av David Klass. Är det något du känner till? Jag hittade den här: http://www.readingmatters.co.uk/book.php?id=143

Wow, klockan är halv ett och jag är klar vid datorn och barnen är inte hemma förrän om TRE timmar! Nu hinner jag ju packa upp en del OCKSÅ!

Ingrid

måndag 23 augusti 2010

Shoppingsugna barn

Alla våra barn är shoppingsugna. Kanske kan det bero på att jag under några månader sagt att "vi ska inget ha, vi handlar när vi kommer till London", för att jag insåg att vi hade tillräckligt att flytta ändå...

L vill handla kläder, Malin ville absolut ha en ny Build a Bear som hon fick syn på här i en butik och Johan hittar något att leka med som han vill köpa varje gång han kommer till en affär.

L är nu utlovad shopping i London till helgen. Malin fick i lördags köpa sin Build a Bear och det fungerade precis som hemma och hon är så glad för den:


Johans senaste inköp var en radiostyrd fågel, som när Rikard och han prövade den, visade sig vara riktigt bra och kul. Vi tyckte väl egentligen att det var ett ganska onödigt inköp, men är av åsikten att barnen måste få köpa vad de vill för sina egna pengar. Här är J i full action med flygandet:



1000 tack för alla bra boktips!!! Några har vi hört innan men glömt bort, men flera var helt nya. Imorgon ska vi till biblioteket igen och då ska vi se om L kan få tag i några av de engelska ni tipsade om.

TACK för alla kommentarer! Lite personliga hälsningar kommer i nästa inlägg.

Godnatt,
Ingrid

Orientation day

Igår kväll och en bit in på natten fyllde vi alltså i alla blanketter jag nämnde tidigare. Då insåg vi att det var bråttom att få till det här med läkarval, för skolan behövde de uppgifterna på flera ställen ganska akut. Som tur är hade jag via en engelsk mamma på skolan i DK, som känner en som bor i samma by som oss här, fått rekommenderat en läkare. Dessutom ligger han på promenadavstånd från vårt hus (ja, det beror väl på hur sjuk man är förstås).

Imorse gav vi oss alltså iväg dit tidigt för att skriva in oss innan vi skulle till skolan. Vi hade pass med oss (enligt upplysning på deras hemsida), men för barnen ville de också ha födelseattest. Vem har det nuförtiden och dessutom med sig? Inte vi. Vi sa att man inte har det i Sverige. Hon undrade om vi inte fick något papper när barnen föddes från läkaren och vi skröt om att det sker automatiskt i Sverige, man får inget papper, ha ha. Som tur är var hon nöjd ändå, men det svaret. Däremot måste vi kunna bevisa att vi bor här där vi bor och det kunde vi inte göra. Inte heller kunde vi få den läkaren vi önskade för han var inte ansvarig för inskrivningar denna månaden. Men det var han i september, så vi bestämde att vi skulle avvakta inskrivningen till dess, så skulle vi få den läkare vi ville och om vi blev sjuka innan så lovade hon att ta hand om oss i alla fall...

Så tog vi oss till skolan där det var dags för "Orientation day". Det var ännu en dag för alla nya familjer, främst syftande till att visa runt så alla hittar på skolan, ge tillfälle till att ge viss information och svara på frågor, se till att vi fick bussinfo, lunchinfo och aktivitetsinfo samt presentation av massor av nyckelpersoner.

Massor av elever som redan går på skolan var där och hjälpte till så att alla kom till rätt ställe och att vi fick rätt papper. Rikard gick med Johan och de fick träffa hans lärare och de andra nya eleverna i klassen. Därefter fick de gå på en "skattjakt". De fick ett papper med olika platser och personer de skulle hitta (sjuksköterskan, rektorn, musikrummet etc) och när de kom dit fick de ett klistermärke att sätta på varje plats på pappret som de hittat. Ganska enkelt och trevligt tyckte jag. Johans lärare har varit på skolan ett halvår ungefär och har egna barn på skolan. Hon verkade jättebra.

Malin och jag fick gå till hennes klassrum där hennes lärare presenterade sig. Hon var finsk, men uppvuxen i Kanada, men som vuxen hade hon undervisat på en internationell skola i Helsingfors. Hon kommer att undervisa i engelska och samhällsorienternade ämnen. Vi fick ett väldigt positivt intryck av henne också. Därefter fick alla presentera sig lite kort och det är många nya amerikaner i klassen, men också några indiska barn, någon norsk och några engelska.

Sedan gick Malin och hennes blivande klasskompisar på en rundtur, medan vi föräldrar gick till Middle School's bibliotek där deras rektor (de har en för varje stadium) gick igenom massor av info och presenterade lite folk från deras avdelning. Väldigt bra och jag förstod senare att jag nog fått mest och bäst genomgång.

Det är tydligt att det är en skola med många amerikanska familjer för säkerheten kring barnen är i centrum hela tiden. T ex prickar busschauffören av att alla barnen är med i bussen innan de åker hem varje dag. Sedan när de kommer till vakten vid entrén till skolan, så gör vakten en check på vilka barn som är med i bussen också. Om jag hämtar barnen tidigare en dag skriver de ut en lapp i tre kopior på att jag hämtat barnen och att det är med skolans godkännande. En kopia behåller skolan, en tar vakten som bevis på att jag kört ut med barnen och en ska jag behålla själv. Om vi åker till stan t ex har en polis rätt att stoppa mig och fråga varför barnen inte är i skolan och jag ska då kunna visa upp min kopia som bekräftar att jag är där med skolans goda minne. Det ni!!!! Nu sa rektorn att han aldrig hört någon som blivit stoppad för att visa en sådan lapp, men lagen säger att de kan göra det (så detta hade egentligen inte alls med vår skola att göra).

Om de visst hur vi har det i Sverige skulle de nog vara chockade över hur vi släpper våra barn vind för våg och det var riktigt kul när en indisk mamma dristade sig till att fråga om de har någon policy för barn som åker med allmänna transportmedel till skolan och rektorn blev henne svaret skyldig. Han visste inte om vi har någon policy för det, för han visste inga barn som inte kom antingen med sina föräldrar eller skolbussarna...

Linnéas grupp hade först fått en del generell info och sedan hade de gått runt i lokalerna guidade av äldre studenter, men det hade inte varit så ordnat tyckte L.

Vi har fått veta att den bussen våra barn ska åka med hämtar tre familjer varav en kommer i oktober, så det blir ju lugna gatan för våra barn och den andra familjens barn i början. Skolan har 47! bussar som hämtar alla barnen och det är en jätteorganisation som sköter bara det. Barnen slutar skolan kl 15.15 och 15.23 går bussarna. Helt seriöst! De har ändrat skoldagen så att den slutar kl 15.15 i år istället för 15.11 som förra året... allt för att de gör ständiga värderingar av exakt när det är bäst att köra utifrån rusningstrafik! Hoppas ingen behöver kissa efter skolan för då missar bussen sin slottid!!!!

Vi börjar känna igen en del ansikten här och där, så vi kan byta några meningar med dem när vi ses i olika sammanhang. Nice.

Sedan skyndade vi oss hem så att Rikard skulle komma iväg till jobbet efter lunchen. Här hemma har vi i eftermiddag jobbat med uppackning och Malin har ringt till Sierra i Hamburg och gratulerat på födelsedagen. På kvällen letade barnen och Rikard upp den lokala tennisklubben, men det var ingen där. De kunde dock konstatera att de spelar på asfaltsbanor och inte på grus som de är vana vid från Sv och DK.

Imorgon börjar skolan på riktigt. Spännande! 7.30 kommer bussen och hämtar våra barn. Ingen av dem har fattat var de ska ta vägen när de kommer till skolan, men det står säkert en delegation med lärare och tar emot dem när de anländer, så allt kommer att gå bra.

Ingrid

IKEA - Fantastiskt och Hemskt på samma gång

Efter en vecka i England var det igår dags att styra kostan mot IKEA. För att vara ett så stort och dyrt hus (det vi hyr alltså), måste vi säga att det är en besvikelse att upptäcka att garderober och förvaringsutrymmen är SÅ bristfälliga. Vi har ju bott i två egna hus och hyrt två i Danmark och ingenstans har det varit så här dåligt, vi behöver köpa möbler för förvaring av kläder till nästan allas rum och det suger ärligt talat lite. I badrummen finns inte någon som helst förvaringsmöjlighet, inte en hylla, inte ett skåp, ingenting.

Sedan behövdes förstås en hel del annat såsom nya lampor, någon kudde, skrivbord, skrivbordsstolar mm mm. Jag kunde tänkt mig att köpa en del saker på något annat ställe än IKEA, men vad gör man när man behöver hitta mycket på en gång, då vi faktiskt är i lite tidsnöd, vi kan ju inte leva i kartonger tills vi hinner hitta lite mer fler varianter här och där. I badrummen kunde jag tänkt mig några gamla skåp från något second hand eller loppisställe, men nix pix, det får bli IKEA som är vår inköpsbas. Vad skulle vi alla göra utan IKEA?

Det finns fyra IKEA-varuhus i Londonområdet och vi körde förstås till det närmaste. Samma tanke hade minst fem miljoner andra engelsmän, för där var precis knökfullt på söndageftermiddagen. Vi började med att äta lunch och sedan gav vi oss ut i ett kokhett varuhus utan ventilation. Linnéa valde snabbt vad hon ville ha, medan Malin ville fundera och tänka noga när hon för en gång skull skulle få något nytt bara till sig själv. Johan ville gå till "Smålandet", som det hette här på svengelska och han fick en tid att gå dit efter 45 minuter. Rikard log åt några som argumenterade om det de tittade på var "Kivik" (uttalat med hårt K) eller ej.

Efter låååång tid i varuhuset var vi redo att gå till lagret för att hämta de möbler vi valt ut, men TJI fick vi i flera avseenden. Ungefär hälften av sakerna var slut på lagret. SUCK!

Efteråt fick vi i alla fall belöningen att gå till IKEAs svenska matavdelning. Den som vi förstått är en viktig livlina för inköp av nödvändiga livsmedel då man är utlandssvensk. Nu har ju inte vi precis hunnit bli svältfödda eller desperata efter exakt en vecka i England, men det var ändå kul att komma dit och vi kunde ju inte låta bli att handla lite bara för känslans skull. Just nu såldes där kräfthattar och diverse andra tillbehör för att man ska kunna ordna en hygglig kräftskiva over here. Det kan ju verkligen bara vara något som säljs till svenskarna och det är verkligen en charmig omtanke och smart gimick av IKEA att serva och sälja dessa saker.

Vi köpte:
Pågens Kanelgifflar
Polly (välkommen hit och handla PO, det var nästan billigare än hemma)
Djupfryst Daimtårta
"Mina" Felix Djupfrysta Färskpotatisar
Marabouchoklad
IKEAs köttbullar (väntar mig inte att de ska smaka som Felix, men kanske ett ok substitut ;-) )
Malacos Skumsvampar

När jag skulle betala kostade det extra för att det var ett utländskt kort och jag blev inte godkänd, eftersom det var Rikards kort. Till saken hör att jag handlat på det flera gånger hittills och tyckt det varit lika komiskt varje gång jag betalat och skrivit under med min signatur och de vänt på kortet och jämfört det med Rikards autograf på baksidan av kortet och gett tillbaka det till mig helt nöjda, trots att våra signaturer inte är särskilt lika. På IKEA gick det dock INTE. Har det svenska nitiska sinnet spridit sig ut i organisationen... Det hedrar dem ju egenligen, men varför jag fick betala extra där och ingen annanstans vet jag inte.

Jag var dock inte speciellt populär i kön då våra tjejer fick rusa in i varuhuset igen för att hitta Rikard på lagret letande efter saker som var slut och få ut honom till mig för att han skulle kunna skriva under. Jag gissar att många svor över mig i det ögonblicket (ja om det bara varit ett ögonblick hade det ju förstås inte varit något problem)...

Billig korv hade de på IKEA här också och vi ställde oss i den långa kön till det med, för att Johan så gärna ville ha en sådan. IKEAs framtid är säkrad i England, kunderna lämnade butikerna med fulla vagnar överallt och det var lång kö till hissen när folk skulle in i parkeringshuset med alla sina nya fynd. Och vi ska tillbaka redan till helgen. Heja Svenska IKEA!

Två trådbackar till M's garderob är ihopskruvade och en stor klädbyrå till L likaså. Perfekt när jag ska börja packa upp lite mer imorgon.

Hej från Ingrid som funderar på om hon ska äta lite Marabouchoklad eller några skumsvampar...

Alla dessa skolformulär...

Idag har vi lämnat in en stor hög med papper vi fyllt i för barnen. Ni kan inte drömma om hur mycket det är! Trodde vi inte att Sverige var byråkratiskt? Glöm det, här är det tio resor värre!

De här blanketterna lämnade jag in för barnen idag (icke att förglömma hur mycket info vi fyllt i och skickat in redan innan vi flyttade hit...):
  • Contact Information (uppgifter om båda oss föräldrar, läkaren vi tillhör, samt en emergency contact om de inte får tag i oss (kunde jag inte fylla i för vi känner ingen sådan ännu)).
  • Health form (hälsodeklaration där upplysningar om vår läkare skulle skrivas igen, samt alla tänkbara upplysningar och barnens hälsa och sjukdomshistoria, inte minst när de gjort alla vaccineringar...!!! hade vi koll? nix!, men nu har vi kollat svenska vaccinationsprogrammet och sett vad de missat i DK, så det var ju bra).
  • High School Academic Honesty (bara för L, som skulle läsa massa punkter om plagiering, samtal under prov, fusk, användning av otillåtna hjälpmedel etc etc, L skulle skriva under själv).
  • Acknowledgement Form (tre underskrifter på samma papper, av både föräldrar och tjejerna (Johan för liten att skriva under, men vi skulle skriva under i hans namn och garantera att han var upplyst om det han skulle), de skulle skriva under att de läst Studenthandboken (44 sid!), att de läst och lovade leva upp till transportreglerna (använda bälte, inte äta i bussen etc), samt Athletic som handlade om att de lovade att vara med på gympan i skolan och att man inte kunde hoppa över för att man hade sport på em och något om kläderna på träningen och efter...).
  • Ethical Computer & Internet Use Agreement (barn och föräldrar skulle skriva under och lova att de ska följa datorpolicyn på skolan som bestod av 14 punkter).
  • Student Images Permission Form (vi skulle skriva under om det var ok att skolan lät bilder av våra barn visas på skolans hemsida, att de fick vara med i tidningsartiklar om det blir aktuellt etc).
  • Release of information Form (vi skulle skriva under om våra upplysningar om barnens hälsa och akademiska status fick lämnas ut till lärare och annan skolpersonal som kunde behöva den).
  • Motor Vehicle Detail Form (vi skulle fylla i vår bils märke, färg och reg nr för att få en klisterlapp att sätta på framrutan så att vi får köra in genom vakten till skolans område och vi skulle garantera att avlägsna klistermärket om vi säljer bilen).
  • Medicin Form (vi skulle skriva under om och i så fall vilka mediciner sjuksköterskan får ge barnen utan att ringa och fråga oss (huvudvärkstabletter, antihistamin och något mer...).
  • Native Language Enrichment (det var helt enkelt en ansökan om hemspråk för barnen, som de kan få om de finns tillräckligt många barn med önskemål om samma språk).
Nu har jag kvar att fylla i om de vill spela några instrument eller vara med i några sportaktiviteter samt om jag vill engagera mig som förälder i något på skolan. Det är vad jag tror är kvar i alla fall, men det kanske dyker upp något mer...

Ingrid med skrivkramp

söndag 22 augusti 2010

ROLIGA ungdomsböcker?

Hjälp! Linnéa behöver läsa något ROLIGT! Hon har läst så mycket böcker hela sommaren, men allt är så sorgligt och allvarligt. Hon sa själv att det var så ledsamt att läsa alla allvarliga böcker.

Jag kunde inte själv spontant komma på några roliga böcker, så jag googlade.... Det enda jag fick fram var någon som nostalgiskt pratade om Lotta-böckerna. Då kom jag också på Jolly-böckerna som min syster skrattade HYSTERISKT åt när jag var liten, MEN det måste väl ha skrivits några andra roliga böcker de senaste 30 åren?????

Alla tips mottages tacksamt!

Frukostdags,
Ingrid

Welcome Picnic

Igår var det dags för välkomstpicknicken på skolan för alla nya familjer. Den var utsatt två timmar mitt på dagen och alla skulle ta med sig mat till sig själva. Jag hade kollat väderleksrapporten och de hade prickat det bästa vädret under hela veckan, enda dagen det var 23 grader och sol, så det gjorde de väldigt bra.

Rikard hade kommit med köttbullar från frysen i Sverige så barnen kunde få en traditionell pastasallad och till oss vuxna blev det lite italienskt. När vi kom till skolan vällde det in familjer. På plats var välkomstkommittén med sina barn så det fanns en del rutinerade familjer på plats också, samt de trogna medarbetarna på skolan som alltid finns på plats (om det så är lördag). Vi bredde ut filtar på gräsmattan på baksidan och började med att shoppa några skoltröjor till tjejerna. Hela tiden spelade en kille från High School music och pratade om det var något som skulle sägas (som när det fanns gratis glass till alla). Alla registrerade sig och fick skriva namnlappar där föräldrarna även skrev sina barns namn och vilken klass de skulle gå i. Alla familjer fick var sin lott och lite senare var det något lotteri, men vi vann inget (med tanke på vad vi har i husets alla miljoner kartonger, så var det nog TUR).

Det är mest amerikanska familjer som börjar (och det är nästan hälften av eleverna som är amerikanska så det är logiskt), men vi såg också en hel del japaner. Där var en del norrmän och danskar, samt några italienare tror jag. Vi pratade mest med de fyra familjer jag varit lite i kontakt med tidigare i veckan. Bl a har vi identifierat några amerikanska familjer som också flyttat till vår by i sommar.

Linnéa blev direkt upplockad av ett gäng 9or som hon satt med mest hela tiden. Det var ju väldigt trevligt. Johan var på lekplatsen HELA tiden. Malin var dock mest med oss för vi såg inte så många 6or. Vi kunde gå runt i skolan och hittade Malins och Johans klassrum. Deras klasslistor var också upphängda. Det är tre paralleller på deras nivå. Johan ska gå i 3B och Malin i 6P. Bokstaven står för lärarens första bokstav i efternamnet! Vill till att de inte byter lärare...

Efter picknicken åkte vi och handlade allt tjejerna behöver inför skolstarten i form av block, pärmar, plastfickor, lexicon, miniräknare etc etc. Det var hur mycket som helst och vi var på olika ställen och jämförde priser och försökte få ihop allt. Alla var helt slut när vi kom hem. Som tur var hade R planerat mat som var supergod och under tiden fick jag göra lite uppackning.

Alla barnen längtar till skolstarten!

Ingrid

lördag 21 augusti 2010

Testade och godkända

Jag ser att mina inlägg i veckan ibland varit väl detaljerade och inte alltid särskilt spännande. Ni får ha överseende. Just nu blir det mest redogörelser för vad vi går igenom. Längre fram ska det nog bli lite mer variation på inläggen och förhoppningsvis lite intressanta reflektioner över andra fenomen.

Igår förmiddags hittade barnen ett väldigt mysigt klätterträd i trädgården. Där satt de uppflugna en lång stund och läste. Det är för litet för tre på en gång, men två går riktigt bra. Jag tycker det är synd att det inte finns ett enda fruktträd eller någon bärbuske eller något som går att äta över huvud taget i trädgården, men klätterträdet var en första positiv överraskning i alla fall.

Kan ni se våra barn någonstans?





Efter pannkakslunch åkte vi i god tid till skolan. Varje gång vi kommer dit blir jag lika tagen. Jag beklagar att jag är tjatig, men jag tycker verkligen att det är en så otroligt fin skola och kan inte låta bli att tänka att alla barn borde få möjligheten att studera i en sådan miljö.

Tjejerna skulle testas i engelska, för det skulle alla barn som inte har engelska som modersmål göra. Avsikten var att Linnéa skulle börja i två timmar och därefter var det Malin i 1,5 timme. Ingrid (som hon inom administrationen heter och som började jobba på skolan första dagen vi var på skolan och hälsade på för ganska länge sedan och som därför (tror jag) har ett litet speciellt förhållande till oss då hon fick gå med på en träningsguidad runda med oss den dagen, så hon säger alltid med ett leende till oss bland alla de andra familjerna "och här har vi familjen Franz", eller kan det bero på att jag mailat så många frågor till henne....), mötte upp oss. Det var VÄLDIGT många nya familjer på plats, så det kändes kul att se den andra amerikanska mamman som jag träffade i måndags då vi var bjudna på te. Hennes stora tjej skulle testas i spanska (alla som läst språk tidigare, skulle testas i det, men våra barn ska båda börja med nytt språk) och matte. Ingrid fördelade ut alla till olika lärare som gick iväg med eleverna.

När hon insåg att vi skulle vara där i 3,5 timme ordnade hon direkt så att Malin kunde få göra sitt test samtidigt med Linnéa. Det var ju typiskt deras serviceminded inställning som genomsyrar hela verksamheten. Någon annan kom och tog upp beställningar av dricka och Johan och jag satte oss i Röda rummet och väntade:


Här satt en japansk mamma med en pojke som visade sig också skulle gå i tredje klass som Johan, men det blir tre paralleller, så det är inte säkert att de kommer i samma klass. De hade i alla fall kul en stund tillsammans när vi väntade och mamman berättade att de varit i London i tre år och gått på en annan internationell skola inne i London, men inte var riktigt nöjda. Det var den andra internationella skolan vi besökte och valde bort, så då gjorde vi förhoppningsvis rätt val.

Efter en dryg halvtimme kom Malin leende tillbaka. Det hade gått jättebra. Hon hade blivit intervjuad av en seriös men bra lärare och dessutom fått göra en läsförståelse och en skrivövning (skulle hitta på en ny karaktär till Harry Potter-böckerna). Han hade sagt att hon var duktig och den amerikanska mamman tyckte Malin pratade helt utan accent, vilket säkert inte är sant, men var i alla fall kul att höra och allt som boostar självförtroendet hos barnen inför skolstarten är ju bara fint. Malin hade också träffat vad hon tror kommer att bli hennes matte och science lärare och denna var glad och verkade toppen. Engelskläraren hade sagt ("muttrat") till Malin om matteläraren att "hon skämtar hela tiden och ibland går hon till överdrift" vilket Malin tyckte var vansinnigt roligt.

Efter en dryg timme kom Linnéa tillbaka. Hon hade gjort sitt test med fyra andra, ett syskonpar från DK, en ryss och en holländare. Några hade aldrig gått på internationell/engelsktalande skola förut, så Linnéa sa att det var superlätt och att hon var klart bäst i den gruppen och säger hon det så var hon det :-) . Det hade varit både muntliga och skriftliga test för henne också. Läraren hade sagt att hon tyckte L var ung för att gå i 9:an (men det är hon inte, det är samma ålder som de flesta) och så hade hon frågat om L inte var så bra på matte (L svarade att det var hon inte, fast hon absolut är mer än godkänd) eftersom hennes resultat i språk var så bra :-) . Alltså var L också väldigt glad och nöjd när hon kom ner.

Testerna gick ut på att se hur mycket EAL (English as Additional Language) de behöver, alltså extra lektioner i engelska. I DK har de inte haft det de sista åren utan bara det första året och en bit in på det andra. Vi får väl se vad de kommer fram till här.

Efter testet gick vi en promenad runt skolan (tänk att ha sådana här blomsterrabatter på en skola!) och sedan körde vi hem.







TACK vare att Malin fick göra sitt test tidigare slapp vi fredagsrusningen i trafiken. Istället hann vi utforska lite mer av byn här hemma och barnen hittade en klädaffär där de ville köpa allting.... får väl se om det blir något i helgen.

Hemma blev det mexikanskt (Malin gillar det INTE, så hon fick bakad potatis istället). Johan ville absolut ha majs till, så vi gick till den enda matbutiken som finns här i gamla delen av byn och då tyckte han att det var så trevligt och mysigt. Tidigare på dagen hade han nämligen (efter flera dagar av idel leenden) sagt att han saknade ISAa i DK och att det var bättre där. Jag sa till honom att "nu har han gått i tre år i DK och sagt att han vill tillbaka till Sverige, skulle han nu bo här och säga att han ville till DK". Det var riktigt kul, han kanske liksom sin mor, är en oxe som inte gillar förändringar :) .

Äntligen efter maten blev det ett ryck på kartongerna. Vi packade upp en del boklådor och barnen hittade en del av sina saker. Kändes VÄLDIGT skönt att se resultatet av något jobb i huset. Sedan var alla välförtjänta av att sätta sig med första fredagsmyset i huset. Det fick bli i det som kallas Wii-rummet. Lite trångt i soffan, men mysigt. Malin och Johan körde traditionella Pringles medan L och jag prövade några nya chips vi hittat i butiken (som vi inte kommer att köpa igen).

Strax efter anslöt Rikard med taxi och två TUNGA resväskor från Sverige. Den här gången fick han betala för övervikten (inte sin egen alltså ;-) ). Han hade sålt bilen under dagen (bra jobbat Rikard! Tack fina bilen för de 21500 mil du kört runt med oss!!) och därmed var ytterligare en viktig punkt avklarad.

När barnen var i säng somnade Rikard och jag på soffan, jajamensan :-) .

Idag är det Welcome picnic på skolan. Kul!

Lennart, Rikard hälsar TACK för skjutsen igår!

Anna M, som du ser gick det utmärkt på testet :-). Jag kommer maila också längre fram, men har inte hunnit under veckan. Sorry!

Britt, jag förstod att de var blixtbesök värre än vanligt den här gången :-) . Vad kul att ni bokat biljetter!!! Det tar säkert lite tid att bo in sig. Jag sa till Rikard igår att det känns fortfarande som någon märklig semester att vara här och inte känns det som att bo i London, har inte sett något som påminner om London här omkring över huvud taget :-) . Som tur är har vi bara fått några droppar regn här sedan vi kom och idag är enda dagen på HELA veckan som de lovat lite sol och varm i em när vi ska ha skolpicknicken, bra planerat!

Märtha, ja dialekter är en historia för sig!! Det där med "nickel" var ju otroligt roligt! Men ack så frustrerande det är när man inte förstår och känner sig dummare och dummare.

Karin D, nej det är bara några få jag följer som dig ;-))) . Jag ska maila dig också, med vår nya adress, har inte glömt det, men inte hunnit ännu.

Marit, vi bara väntar på att du ska boka biljetter och komma hit och ta ett bad! Du kommer att älska vårt badrum!! Den där restaurangen lät ju jättehäftig och något barnen verkligen skulle älska. Måste prövas! Tack för tipset. Ha en riktigt trevlig helg i Småland och hälsa grekerna! Kram.

Njut sista helgen innan skolstart alla barnfamiljer! Alla ni andra, njut av augusti :-) !

Kram från oss alla,
gm Ingrid