Jag bullade upp värsta fikat när de kom hem kl 15.40 med kanelgifflar, någon barnmintchokladmousse-dessert, skorpor och kex. Barnen blev väldigt överraskade och min baktanke var förstås att de skulle sitta länge och berätta ALLT om vad som hänt under dagen. Det funkade ganska bra.
Här är en sammanfattning.
Våra barns buss anlände först till skolan, så idag kom den 10 min senare, de trimmar väl in körschemat under en tid i början.
Jag har inte sett Johans schema ännu, men för Malin och Linnéa är det så att de har åtta ämnen som de har lika många lektioner av. Varje dag har de fyra ämnen, så varannan dag har de samma ämnen, men de byter plats så att de inte börjar eller slutar med samma ämne varje gång. De har ett åttadagars rullande schema som de följer. Låter lite rörigt, men funkar nog bra i praktiken. De har fått en kalender där det står med stor siffra om det är dag 1,2,3 osv, så kan de bara titta på vilket nummer det står på dagen och sedan på schemat för att se vilka ämnen och i vilken ordning de kommer den dagen. Det innebär att de alltid får sina läxor till i övermorgon då de har ämnet nästa gång. Jag tycker det är intressant att de har lika många lektioner av Historia som av Engelska och av Idrott t ex, men jag är säker på att de lär sig allt de ska.
Johans första dag.
När de kom till skolan lekte de en stund på lekplatsen tills skolan skulle börja. Då blåste någon i en trumpet (hade vi inte automatiska skolklockor redan på 70-talet hemma?????) och alla sprang ditåt "så jag bara följde efter" berättade Johan och så är det ju. Där stod en person med en stor skylt där det stod t ex 3B och där går J, så han gick dit.
I klassrummet satt de på golvet i en ring och hälsade på varandra och sjöng lite sånger. Säkert gick de igenom lite praktiska saker. Nästan alla i Johans klass pratar engelska, bara en hade lite problem, men Johan sa att han pratade väldigt bra för att inte kunna. När de vill gå på toaletten under lektionen tar de en sak som det står boy eller girl på och lägger på sin bänk, så ser fröken var de är. Smart tycker jag, så behöver de inte störa läraren med att fråga om de får gå på toaletten. Är inte saken ledig, kan man inte gå, då får man vänta. Enkelt. De hade spelat något mattespel och haft lite snackbreak i klassrummet. Då fick de som inte hade med sig något "snack" småkex av fröken och de var jättegoda, sa Johan.............. Men, sa jag, du hade ju med dig äpple. Johan talade då om att han inte tyckte om äpple och fröken hade JÄTTEmånga kex :-) .
Alla i klassen är supertrevliga och Johan har redan en kompis som heter Erik. Johan vet inte var Erik kommer ifrån, men han har varit på skolan innan och detta året är hans sista år innan de flyttar.
Lunchen verkar bli bra tycker jag. Har varit rädd att det bara ska vara skräpmat, men vi har anmält Johan till skolmaten (han sa dock att de flesta i hans klass hade matlåda med sig). De hade två maträtter att välja på och Johans beskrivning av kycklingen var väldigt målande och alla förstod att han inte trodde att den var god, och inte provade han heller. Han tog Macaroni&Cheese. På lunchrasten lekte han med Erik och Linnéa hade sett dem springa omkring ihop och de kramades och höll om varandras axlar och busade, så det verkar ju lyckat so far.
Sedan hade de fått en läxa och det var en papperspåse i vilken vi ska lägga tre saker som representerar Johan. Detta ska de sedan använda för att prata om sig själva med varandra och så ska de skriva om sakerna på något sätt. Hittills har Johan bestämt sig för att lägga i en tennisboll och en bild på Michael Jackson. Vi får se vad det tredje blir. När skoldagen var slut frågade Johan fröken om han kunde sticka iväg till sina systrar, varvid han tydligt fick veta att "no, you have to stay with me".
Malins första dag.
När bussen kom till skolan gick Malin till baksidan, men hon såg ingen i 6:an. Det samlades ganska många 7:or där, men inga 6:or. Så småningom kom några stycken och de blev hämtade och gick till sitt klassrum. Varje morgon innan de går till första lektionen ska de börja med att samlas i hemklassrummet för registrering. Detta görs sedan en gång till under dagen efter lunch. (Allt för att ingen ska gå upp i rök på det väl inhägnade området med en ingång vaktad av två män.)
I klassrummet presenterade de sig för varandra och även här pratar de flesta bra engelska. Det är bara en norsk tjej som är lite osäker. Malin tycker att hon känner fler tjejer i en annan av 6:orna, men å andra sidan har de ju lektioner med flera ur de andra klasserna också eftersom de gjort olika val på olika områden och därmed mixas klasserna en hel del. De fick en otroligt fin elevkalender, men intressanta texter om mål och planering på alla sidor. Vet inte om Malin lägger märke till det, men jag gillade den skarpt. Här är några bilder på kalendern:
Under dagens alla fyra ämnen fick de presentera sig på olika mer eller mindre roliga sätt. Malin tyckte det var kul när de skulle säga sitt namn och göra en rörelse till och så skulle alla härma efter. Jag vet inte om de satte ihop alla namn och rörelser till slut eller om de bara gjorde efter varje namn en gång. En annan väldigt rolig övning tyckte jag var att de skulle skriva tre saker om sig själva varav en skulle vara fel, sedan skulle de gissa vad som inte stämde.
Malin skrev:
- Jag har bott i Finland.
- Jag har gått i en skola med bara 45 elever.
- Jag har haft 19 fiskar.
Någon skrev att han bröt något ben varje månad och sa att det var ett av de riktiga alternativen, vilket Malin talade om att alla tyckte var helt knäppt.
Malin hade följande ämnen denna sin första dag: Engelska, Matte, Art och Science. Varje lärare gick igenom vilka regler/rutiner som gällde för deras ämne och M menade att det var samma regler hos alla så det var lite tjatigt :-). I Science var det ju dock inte riktigt så, för där handlade det mycket om säkerhetsregler med utsläppt hår, utrustningar etc. Väldigt kul och spännande för Malin som inte haft Science på det här sättet förut. Jag tror hon kommer att gilla det ämnet.
I Art tycker Malin att de har en jättehäftig lärare, som älskar Halloween, så hela rummet var som ett Halloween-rum. Det var roliga namn på skåpen, något hette Alice i Underlandet och ett annat hette Dangerous, för att det var så fullt så det ramlade ut saker ur det varje gång man öppnade.
I något av ämnena fick de alla en pappersbit utklipps som en pusselbit och den ska de göra något med och sedan ska alla bitarna sättas ihop till något stort.
Malin hade samma uppfattning som Johan om kycklingen, så hon åt potatis och gurka... När hon tagit sin mat sa hon att hon kände sig som i en film där någon är ny och står och tittar sig omkring i matsalen och inte känner någon och inte vet var man ska sätta sig. Då kom en av tjejerna i en annan 6:a fram till henne och frågade om Malin ville sitta hos dem. Sådant gör en väldigt glad och imponerad att höra tycker jag.
I matten hade de börjat prata om siffrornas historia och hur de sett ut genom tiden. Sedan hade de börjat räkna och hon fick en liten läxa till imorgon, som hon gjorde redan igår. Jag tycker matten verkar lite för lätt för henne, men vi får väl se.
De fick hem sin mattebok igår och i den tjocka tunga boken fanns en CD-skiva med hela boken, som skulle laddas in i datorn hemma, så i fortsättningen ska de aldrig ta hem boken utan den finns med varje sida som en pdf-fil. Vet inte om det är bra eller dåligt ännu, men i alla fall något nytt för oss. (Men Karin D, så kanske ni redan gör hemma i Sverige sedan länge ;-) ?)
Malin tyckte ALLA ämnen och lärare och skolan och allt var SÅ kul och kunde knappt vänta tills hon skulle få åka dit idag igen.
Linnéas första dag.
De samlades i auditoriet när de kom till skolan, fick veta vilken klass de tillhörde och sedan gick de till sina hemklassrum. De har samma registreringsrutiner två gånger om dagen som Malin. Linnéa har två klassföreståndare och hon sa att båda var galna på olika sätt, men hon gillade dem. Jag är osäker på vad detta innebär. Det är en kvinna och en man. I denna klass var ALLA nya på skolan utom två. En av dem var en kille som inte var så duktig på engelska och den andra en tjej. L tyckte synd om henne som hamnat i denna klass och inte fick gå med några av sina gamla kompisar. Jag förstår inte alls varför de har gjort så, det verkar jättedumt, men å andra sidan har de nog ingen lektion med sin klass för de har ju gjort val på nästan alla ämnen (Historia är ett val, Kemi är ett val, Mattenivåerna är olika, Idrotten delas de upp tjejer/killar, Technology är val, Spanska är ett val, Musik är ett val. Så det är möjligen Engelskan de har tillsammans...), så de blandas hela tiden med elever från de andra 9:orna. Det är fyra paralleller i den årskursen.
De fick också en elevkalender, som ser mer seriös ut än Malins, och så fick de en annan kalender som jag inte vet vad de ska ha till. På musiken kom hon till gruppen för orkestern och då var de tvungna att kunna spela ett instrument (ej piano) och det gjorde inte L och flera av de andra så de måste göra om sitt val och det hade administrationen inte tid med, så det var väldigt rörigt. Jag har kollat deras hemsida och det verkar vara något fel här, hon har inte valt band utan Musik...., får kolla det.
Historieläraren verkade tokig, men på ett bra sätt och hon gillade honom. Helt säkert är han inte i nivå med den danska föregångaren, men bra i alla fall, vilket jag hoppades på då detta varit ett av hennes absoluta favoritämnen. Nu började de läsa lite medicinsk historia vilket var en väldigt konstig början tyckte jag, men de hade en fin lärobok och vi får se vart det bär hän.
De skulle haft Idrott, men eftersom det var första gången och ingen hade kläder med för träning, blev det mest prat. De ska börja med 8 veckor (eller var det lektioner...) volleyboll och därefter blir det 8 veckor fotboll.
Linnéas ämnen första dagen var Spanska (blev inget p g a att det var första lektionen och istället var en startlektion), Band/Musik, Historia och Idrott. Det låter som schemat idag innehåller tyngre ämnen med Kemi, Matte, Design Technology och Engelska.
När hon mötte tjejen som var med i samma buss som våra barn, så hälsade den tjejen alltid glatt, så det är en väldigt trevlig och bra stämning bland eleverna som vi sett hittills. L säger att hon redan kan se tre grupperingar i klassen och hon gillar några bättre än de andra, men har inte börjat prata så mycket med någon ännu.
När Rikard kom hem fick jag sammanfatta det mesta för honom för barnen orkade inte berätta allt igen. Rikard hade hittat supergoda panerade kycklingkotletter som han stekte till kvällsmat medan L och jag åkte till biblioteket. Det kändes att kvällen inte blir så lång när barnen kommer hem så sent.
Anna F, det är absolut längre dagar här än i Danmark, framför allt för Johan. Han somnade gott igår, så vi får väl se hur han klarar av det i längden. Å andra sidan är de ju normalt på fritids lika länge hemma och jag tror egentligen inte att det här är mer tröttande än det.
Så trist med bilbekymmer, bara tråkiga utgifter som måste pungas ut med. Vi hade aldrig klarat oss med en bil när båda jobbade, så jag håller med om att ni säkert behöver det, trots dina goda intentioner.
Så roligt med fotograferingen, jag skrattade och såg dem framför mig när jag läste vad du skrev. Ska bli kul att se resultatet längre fram!
Britt, vad konstigt att det inte funkar med inläggen!! Det kom ju in något till slut, vet du vad du gjorde för skillnad då? Ja, jag tror vi trivs bra, det är så svårt att säga, det är lite som att leva i en bubbla och det är absolut inte vardag här ännu, men det känns bra att skolan kommit igång på ett så positivt sätt.
Märtha, jag skrattade SÅ mycket när du skrev om att arbetslösheten gör att de behöver så mycket vakter :-)) . Förhoppningsvis tar inte de flesta arbetslösa en pistol och skjuter vilt omkring sig, men du har såklart rätt i att brottligheten och säkerheten är ett större problem när många människor är arbetslösa och frustrerade.
Du har så rätt när det gäller det sociala (såklart, eftersom du själv är lärare med lååååång erfarenhet). Jag frågade i DK när vi började där hur det gick för de elever som inte var så duktiga i skolan och fick till svar att det inte var något problem alls. De var vana att hantera olika nivåer kunskapsmässigt. De barn som hade det jobbigt var de med sociala "problem", kanske om de var väldigt blyga eller inte ville acceptera att de flyttat hemifrån etc. Så kompisar är väldigt viktigt och som tur är brukar våra barn ha ganska lätt med jämnåriga kontakter, så vi kan bara hoppas att det håller i sig här med.
Lärarna här verkar HELT fantastiska, men de flesta är inte engelska, de är amerikaner, eller från Nya Zeeland eller något annat engelsktalande land.
Nu ni, ska jag äta havregrynsgröt till lunch. Har inte ätit gröt sedan jag var barn, men det här är någon påse jag fått i reklam för länge sedan och nu ska allt gammalt väck. Jag är soptunnan här hemma, allt de andra vägrar äta, tar jag :-) .
Ingrid
4 kommentarer:
Kul att allt gick bra. Det skall bli spännande att höra vidare när det väl har satt igång på riktigt...
Anna M
Det är verkligen kul att höra. Vad listig du var med stora fikan. Ett tag praktiserade jag det hemma; tisdagar när jag slutade lite tidigare, köpte jag alltid god fika och sa till tjejerna om det. De vande sig snabbt och var alltid hemma till 15 på tisdagar men efter några veckor hade de alltid kompisar med sig (gärna typ 3 st i Katarinas fall) och så fick jag ändå inte höra något om skoldagen. Men det var lärorikt att höra på deras tjatter också.
Coffee mornings... låter härligt och som en annan tid (mammaledighet) för mig.
Kram från Karin
Tack snälla du för din beskrivning av skolstarten! Jag läste den med stor förtjusning, är ju lite yrkesskadad. Jag funderade på vilka ideer, jag skulle kunnat knycka. Särskilt roligt var det med skåpnamnen, Dangerous var kul. Det verkar vara som jag skrev, att engelska lärare är kreativa och duktig (även om de kommer från USA). Här har det regnat hela dagen.
Ha det fortsatt bra!!
Märtha
Hej Ingrid!
Nu är vi hemma igen och jag skriver på min vanliga dator.Jag har läst alla inlägg . Det var bara svårt att skicka.
Så komplicerat det verkar och tur att du är hemma och kan organisera det hela.
Det är lite jobbigt för barnen när allting är nytt och man inte känner någon.
Hur har ni det med vädret. Här blåser det och regnar och är nästan höst.
Två vakter, låter mäktigt.Tänker på skolan i Dalby.
Kramar från Farmor
Skicka en kommentar