måndag 9 april 2012

Typiskt Malin och Johan

Det är inte lätt att vara mellanbarn i alla lägen. (Jojemän, jag talar av egen erfarenhet.) Malin är väldigt förtjust i Johan och anstränger sig ständigt för att vara populär hos honom, men i valet mellan Linnéa och Malin drar den senare nästan alltid det kortare stråt. Linnéa är äldst och fem år äldre än Johan vilket gör att hon alltid varit klokare och förståndigare än han. Malin är 2,5 år äldre och en blandning mellan "äldre syskon man kan leka med och klok förståndig äldre person". Det är där det krockar ibland. Även som personer är tjejerna väldigt olika vilket förstärker "problematiken", Linnéa är en smidig och följsam person, medan Malin argumenterar för sin sak (ibland även när det är oväsentligheter).

För det mesta gör verkligen Malin helt rätt saker gentemot Johan och skulle Linnéa sagt exakt samma sak, så skulle han köpt det direkt, men det är inte säkert att han gör det med Malin. Å andra sidan kan Malin lite för ofta ta på sig mammarollen mot Johan och naturligtvis gillar han inte det.

Måste dock framhålla att detta inte är någon stor sak, Malin och Johan är för det mesta väldigt glada tillsammans och jag stretchar beskrivningen här något. Är inte Linnéa hemma blir det nästan aldrig några diskussioner mellan Malin och Johan. Nåväl, när jag låg i sängen i morse hörde jag en ordväxling i badrummet (master bathroom, som egentligen bara är för föräldrar ;) ).

Malin sminkar sig och Johan har tagit en dusch:

Malin: Ta upp handduken som ligger på golvet.
Johan: Det är en så'n handduk som man står på.
Malin: Vi har inte sådana handdukar i den här familjen. (Jag ler i min säng, tycker det var lite kul sagt, även om jag förstår vad hon menar. Vi har en badrumsmatta och det är den vi brukar stå på.)
Johan: Jo, pappa brukar ha det ibland.

Det här är enligt mig en TYPISK Malin & Johan diskussion. Inget stort bråkande, men en argumentation som på något sätt ändå är en kraftmätning. Malin tycker bara hon vill väl, hon vill hjälpa oss vuxna och hon vill visa Johan att hon vet hur det ska vara. Johan vill inte bli tillrättavisad av henne och istället för att bara ta upp handduken, som oavsett skulle upp efter att han stått på den, så måste han "bemöta" Malins "order".

Det hände inte mer än så. När jag gick in i badrummet några minuter senare låg handduken kvar på golvet... :) . Borde nog ha testat vad som hänt om jag kört en kopia på Malins inlägg i debatten:

Ingrid: Ta upp handduken som ligger på golvet.
Johan: .......................???

Förmodligen hade han utan protester hängt upp den på handdukstorkaren. Vardagsrapport från badrummet.

Boktokig, TACK! Mmm, så länge det inte är mer "fel" i språket än det är nu, så är det helt ok. Igår spelade vi kort och vi var åtta personer runt bordet, så det var lite svårt att nå för några av oss. Då sa Johan någon gång "kan du passa det har kortet åt mig". Han menade att någon annan skulle skicka det vidare och lägga det där det skulle vara som i "pass" på engelska :) .
Har du haft ett skönt lov?

Britt, då är Malmöbarnens lov slut nu, men här har vi faktiskt hela denna veckan också. Skönt! Jag är säker på att Johan kommer ha stor nytta av sin engelska. Är så glad att han fick ett par år till utomlands, vilket gör att han har större chans att komma ihåg den.
Kan precis tänka mig Lennart recitera den där miljötexten :)) !
Tror nog också att det var lika bra att R inte blev statsminister, ha ha! Fast lite nobelmiddagar hade jag gärna hängt med på...
Hoppas att ni har haft en riktigt skön helg! Jag vet ju lite vad ni gjort från ditt samtal med R. KRAM.

Astrid, det var riktigt gulligt sagt av dina barnbarn!
Jag visade ditt inlägg om Brobyggarna för mina föräldrar, för de har precis läst boken båda två :) . De tyckte också mycket om den. Försökte hitta artikeln om Tor för att visa dem också, men den var borttagen då. Ska se senare igen om jag hittar den...
Du får såklart gärna knycka miljötexten. Den är verkligen på pricken. Om vi levde som "förr" skulle vi inte behöva tänka miljövänligt så mycket som vi måste nu. Tänkvärt!

Karin, kollektivåkning är verkligen JÄTTEBRA och du är duktig på det. Det är mitt STÖRSTA syndarområde, vilket gör att jag anstränger mig hårt för att kompensera inom andra områden. Jag älskar friheten med min bil. Att inte behöva passa buss/tågtider, bara hoppa in och sätta på min CD-bok, men jag VET att det är vansinnigt. Inbillar mig att jag tjänar massa tid på det också.... Alla plastförpackningar som kan återvinnas här, sköljer jag ur i det använda diskvattnet innan det spolas ut. Inget nytt vatten används till det. Där fick jag i alla fall ett pluspoäng va? Earth hour gick oss tyvärr helt förbi utan action.

Kim, ja Johan är en jätterolig och skön kille. Glad och snäll, men ibland envis som en gris.

Melanie, BRA idé, vi köper huset ihop! Jag har sagt åt R att börja söka jobb i Boston. Det är definitivt stort nog för oss alla, men det finns en risk att vi kommer att bråka om vem som ska ha master bedroom... kanske kan vi köra varannan månad?
Härligt att se att din blogg fungerar igen!! Vad gjorde du?

Idag åker mina föräldrar hem :( . Alltid tråkigt, men vi har haft många dagar tillsammans och allt har gått bra och varit kul. Det känns skönt att vi har några dagar ledigt till när de har åkt.

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Kommer du ihåg att vi hörde på en föreläsnining (inte på samma gång) om "Din plats i syskonskaren". Den tänker jag ofta på just vid sådana tillfällen som du berättar om.
Man lär sig otroligt mycket av dem.
Idag kommer Daniell m familj på middag. Jag pratade i telefon med Lina och hon undrade om kusinerna också skulle komma.
Kram Britt

Boktokig Eva Boström sa...

I år har jag inga lov, eftersom jag är resurslärare och inte har någon egen klass och inte har något klassföreståndarskap. Så jag är ju ledig på kvällarna i stället. Har varit ett intressant och skönt år. men i höst blir det egen klass och ska faktiskt ha lite större barn än jag brukar. Det blir 4-5:or.

Men jag jobbade inte på fritids som jag skulle ha gjort det här lovet. Jag låg hemma med huvudvärk. Så påsken har väl inte varit strålande för mig, men den har varit ok. Huvudvärken hade dämpats till Långfredagen så vi kunde besöka vänner. Fast Påskdagen så fick jag hosta istället. Den är gudskelov borta nu! Fast det har varit skönt att vara hemma med familjen under påsken och ta det lugnt.