måndag 21 maj 2012

Vad har jag gjort?

Som ni vet är etik och moral väldigt viktiga områden för mig. Jag tror inte vi kan lagstadga om allt utan vi behöver sunt förnuft i grunden och människor som tar ansvar för sina handlingar. Det finns en stolthet i att ta sitt etiska och moraliska ansvar. Det anspelas ofta på det i böcker och filmer, så jag tror att det är något som talar till det djupt primitiva hos oss människor. I vardagen är det sedan naturligtvis mycket svårare att efterleva vad som är rätt och fel. Det är också intressant att se hur många anser "om det var en STOR och VIKTIG situation, så skulle de definitivt göra det rätta och stå upp för den svage/rättvisan eller vad det nu än månde vara, men just i dagens lilla omständighet är det inte så viktigt". Så tycker inte jag, enligt mig börjar det i det lilla och bygger upp till det stora.

Alltså tar jag även "bloggreglerna" på allvar. När jag startade den första bloggen i Danmark skrev jag till de som ansvarade för det bloggverktyg jag använde då och frågade vilka regler som gällde för att visa bilder på andra personer på min blogg och fick ett luddigt svar, men tog i alla fall med mig att man i princip inte får visa bilder på personer som inte godkänt det. Sedan dess har jag en excelfil där jag skrivit upp namnen på alla vänner och släktingar jag frågat om det är ok att jag visar bilder på här på vår blogg. Jag brukar också nästan alltid lägga en länk under alla bilder jag inte tagit själv och skriva var jag tagit dem ifrån.

Då jag tittar på MASSOR av andra bloggar av alla slag, tycker jag själv att jag är noggrannare än de flesta andra och har undrat om det finns någon kontroll av det här över huvud taget. Inte för att jag efterlyst någon utan mer av nyfikenhet. Hur fungerar det i verkligenheten? Är det någon som agerar om det visas något otillåtet.

Svaret är JA! För nu har jag nämligen själv blivit kontaktad för att jag publicerat något otillåtet. Jag har fått ett vänligt men tydligt mail om att ett av mina USA-inlägg innehåller otillåtet material. Det har tagits bort från bloggen och lagts tillbaka bland utkasten. För att få publicera det igen måste jag ta bort det otillåtna. Om jag inte gör det utan publicerar det som det är igen, så kan det naturligtvis få följdverkningar.

Problemet är att jag inte VET vad det är som är otillåtet i inlägget! Där finns en karta över USA som jag tagit från nätet utan att hänvisa till varifrån den är. Kan det vara problemet? Räcker det i så fall att jag skriver varifrån den kommer eller måste jag ta bort den? Där finns en bild på en bok vi köpte till Malin och jag skriver om Mad Lips och visar hur det ser ut. Kan felet ligga där? Jag har lagt en länk till någon sida..... Jag har INGEN aning!

Jag kan ta bort alla de sakerna och lägga upp inlägget igen. Jag kan låta bli att publicera det igen över huvud taget för att inte riskera något, eftersom det inte är någon som ska läsa inlägget igen egentligen, men då har jag ju inte lärt mig för framtida inlägg.

Så här långt har jag helt enkelt bara svarat på mailet och frågat vad det är som är otillåtet i inlägget. De kanske inte är vana vid så långa inlägg, så de förstår inte att det inte är så lätt att veta för mig... Vi får se vad jag får för svar. Jag undrar naturligtvis också hur de HITTAT felet! Är det någon som upptäckt det och anmält mig eller är det några automatscanningar som fått en träff. Är mailet något som går ut automatiskt eller finns det någon som verkligen sänt det till mig?

Är det någon av er som bloggar i blogspot som fått ett liknande påpekande någon gång? I så fall, skriv gärna och berätta vad det handlade om och vad ni gjorde.

Annars är det fortsatt fullt upp här. Gäster, flytt, aktivt liv i England (främst via skolan), är det som fyller mer än den tid vi har. Jag har förstått att det fina vädret nu anlänt till Skandinavien. Vi hoppas att det är i antågande hitåt också. Det är inte fullt så illa som tidigare, men det är absolut inte sol och varmt. Väderleksrapporterna ser dock lovande ut. Jag håller tummarna. I veckan ska jag på Chelsea Flower show!

Britt, ja det var Tuulas bröd :) ! Bra att det blir bättre utbud på nyttigare färdigrätter i butikerna!

Karin, det är SÅ härligt att läsa om det fina vädret hos er! Vi LÄNGTAR här också! Kom solen, kom! Det var ju inte riktigt sant att jag lurade i dem att det var svensk frukost! De är ju faktiskt svenskar själva, så de bör veta bättre om de inte varit här för länge ;) . Kram.

Här får vi nytt besök imorgon. Igår åkte min syster hem, så det är fullt ös idag för att ladda om.

Många kramar och tankar till er alla!
Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

Nej, i bloggen inga problem, men jag har fått annonser spärrade på Tradera - bl a en fejkrolex (inte att jag sa att den var äkta förstås!) och det är säkert helt rätt. Men på gamla jobbets web vet jag att användadet av Taiwans flagga stoppades efter bara några timmar - då det skulle vara Kinas flagga i så fall. Och så har jag fått mejl spärrade till Peters gamla jobb - jag underteckande med "Puss" som var till förväxling likt samma ord med ett "y" efter, som såklart skulle förställa porr. Peter fick veta att han borde spärra adressen som ville infektera deras mejlservrar. Nu undrar jag förstås om denna kommentar kommer att gå att publicera med alla dessa ord!

Det ska bli intressant att höra vad du skrivit som är fel!

Catharina sa...

Oj, du som är så noggrann på din blogg... Ja, jag undrar också vad det kan vara som är fel.

Ja, här är så skönt och fint väder nu. Men idag har jag och barnen suttit på TV-inspelning i Malmö hela eftermiddagen, så vi har inte kunnat njuta av solen... Men jag hoppas att den stannar så jag kan vara ute mer en annan dag.
Barnen brukar titta på programmet Rampljus och gillar det. Hugo fick inbjudan via skolan och ville gärna dit. Klassen ville inte åka dit gemensamt utan det var bara han och en kille till som ville dit, så då åkte jag dit med dem. Det var jättetrevligt! Nu ser vi fram emot att få se barnen på TV i höst :)

Vi kommer att bo i stugan även nästa sommar om ni inte hinner komma denna sommaren ;o)

Nu ska jag ladda tvättmaskinen till imorgon bitti, plocka fram träningskläder till Moa som ska ha friidrottsdag imorgon, vattna blommorna... SEN ska jag lägga mig, även om jag borde lägga mig direkt, känner mig lite vårtrött och har (förhoppningsvis inte!!!) en förkylning på gång :(

Kram Catharina

Boktokig Eva Boström sa...

jag skulle tro att det är bilden av kartan, för man får inte visa bilder på sin blogg som inte är fria att visa.