måndag 7 maj 2012

Frökens beröm till Malin

Jag får anledning att återkomma till Malin och skolan :) .

Malin har en synnerligen duktig mattelärare. Kul eftersom det är ett ämne Malin är bra på och hon går i en avancerad mattegrupp. I fredags fick Malin vykort skickat hem till oss med posten, från matteläraren.

På framsidan var det en bild på en stor stjärna och en förtryckt text: "Congratulations! A Star Pupil lives here!"

På baksidan hade lärarinnan skrivit: "Till Malin, Grattis till ett fantastiskt betyg på ekvationslösningstestet! Keep up the hard work! Från Miss L Du är en stjärna!! :) ." (Allt på engelska förstås.)

Jag skriver som förra gången när det handlade om extratid på sciencetestet:

Får man göra så?

Jag vet inte hur många fler som fått ett likadant vykort. Jag vet inte om det är rätt att skicka sådana vykort. Som svensk känns det väldigt "politiskt" okorrekt. Jag vet inte vad betyget på det omskrivna testet är.

Det jag däremot vet, är att Malin blev JÄTTEGLAD och STOLT för vykortet. Därmed blev förstås vi andra också jätteglada för hennes skull.

Hon kommer säkert inte fråga klasskompisarna om de också fått vykort. Vi har tidigare någon gång fått mail med liknande budskap när Malin gjort något bra prov eller projekt. Det är inte så att läraren framhåller en specifik elev inför de andra i klassrummet. Jag gillar idén med att man lyfter fram det som är positivt och inte bara hör ifrån en lärare när det är problem.

Ingen annan lärare på skolan har gjort något sådant här och matteläraren är ny på skolan detta läsår, så jag undrar om detta är något som var vanligt där hon var tidigare, vilket land och vilken internationell skola det nu var...

Märtha, ja visst är det intressanta saker vi får uppleva, men samtidigt är det ju en stor grej med att bo utomlands. En del gillar man och del inte, men jag har försökt att hela tiden ha inställningen att det som är annorlunda inte är fel, det är bara ett annat sätt att göra det på, än vi är vana vid.
Jag trodde du kunde allt ;) ! ÄVEN stenar. Faktiskt minns jag att vi lärde oss om olika stensorter i skolan, hur man skulle kunna skilja gnejst från granit mm. Det har säkert du också gjort. Fast Malins test var rätt mycket svårare....
Tack för mail som jag sedan svarat på tidigare idag! NJUT nu av att äntligen få rå om Helen och få träffa det efterlängtade barnbarnet!! Ser fram emot att få höra hur det är, men förstår naturligtvis att du bara kommer att säga att Maja är VÄRLDENS sötaste :) . Vilket förmodligen är sant! KRAM till er alla!

Glada hälsningar,
Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Jo, det tycker jag att man får! Skicka beröm sådär! Jag minns fortfarande det vykort jag fick av lekisfröken som beklagade mina prickar (Röda hund). Det var en kär klenod länge. Jag tyckte mindre om det där att en elev fick längre tid på sig på provet!

Jag säger som fröken - duktiga Malin!!

Kim M Kimselius sa...

Tycker absolut att man får berömma. Tänk vad det lyfter Malin. Dessutom tror jag inte att hon går omkring och skryter med det inför sina klasskamrater utan bara njuter av det i det tysta och det gör att hon kommer att utvecklas ännu mer.
Hälsa henne att jag tycker hon är fantastisk som fick ett sådant fint beröm!
Har hon fått det från dig?
Kram Kim