torsdag 3 maj 2012

Märklig vinst

Jag tänker på allt jag berättar om vår skola för er och funderar på vilka era bästa och värsta historier är om ni har eller har haft barn som går i skolan....

På vår skola kan jag häpna över hur många saker det finns att häpnas över, BÅDE åt det positiva hållet och tvärtom. Jag har skrivit om många helt otroliga fantastiska saker som händer och tillhandahålls på vår skola, men idag blir det något på det andra hållet. Veckans märkligast, enligt mig.

Malin hade science i tisdags. Det handlar om stenar och jag vet inte allt de ska kunna. Detta är ett ämne Malin gillar och som hon är bra på. Det blev inte sämre av att de i tisdags skulle dekorera några "kakor". Jag lyssnade bara med ett halvt öra när hon tömde bakskåpet i köket på strössel, glitter karamellfärg och annat. Malin älskar att baka och speciellt att dekorera! På eftermiddagen kom hon hem sur som ett bi.

Jag uppfattade det ungefär så här: På lektionen skulle de dekorera en cupcake eller något annat bakverksaktigt som jag TROR fröken hade med sig till dem, som en sten. Malin frågade om de kunde använda sin fantasi och det fick de. När de var klara låg det en lång rad av bruna tråkiga stenlika "kakor" samt Malins höga färggranna sak som inte liknade något annat. Fröken valde ut en vinnare bland eleverna och det var en tjej, som gjort den mest stenlika "kakan".

Så långt är allt väl, om än osvenskt. Grejen är "vinsten". Idag har de prov på hela stenområdet och det är enormt brett och djupt i ämnet. De ska först göra en del av provet under en viss tid, därefter ska de byta färg på sina pennor och får ta fram sina anteckningar och fortsätta ytterligare 20 min med samma prov (bara det här är ju ett annorlunda upplägg, men jag har inga synpunkter för jag vet inte vad syftet är). Vinnaren i stenkaketävlingen får 20 min extra tid på provet i anteckningsboksdelen!!!

Får man göra så? Hur konstigt och knäppt är det?

Jag är totalt häpen! Slå den om ni kan!

MEN det lär Malin att världen är full av underligheter och man får välja sina strider. Detta är inte en av de jag tänker utkämpa. M kommer att klara sig fint ändå och det är bara en elev som fått en fördel, de andra gör proven på lika villkor.

När jag ändå är igång tar jag en skolhistoria till. Barnen får betyg 4 gånger per år och för en vecka sedan fick de betygen för kvartal 3. När jag gått igenom betygen med Johan kom jag på att det blir annorlunda när vi kommer hem, för han kommer inte få betyg i Sverige på flera år och Malin kommer få betyg med elever som får betyg för första gången, medan hon haft det i många år.

Nåväl, det ledde fram till följande ordväxling mellan Johan och mig:

Jag: Johan, vet du det, att i Sverige kommer du inte att få något betyg i skolan?
Johan: Varför då?
Jag: Det är så, där får man inte betyg förrän i 6:an, 7:an eller 8:an.
Johan: Då kan man ju vara hur dålig man vill och ingenting händer!


:) Så intressant att höra hur han ser på det. Johan har varierade betyg och är måttligt engagerad i dem. Han lyssnar med ett halvt öra när jag berättar vad han fått, så det är inte en stor sak, men uppenbarligen vet han att man måste göra ungefär vad man ska i skolan annars är det inte bra :) .

Utan att gå på djupet har betyg för våra barn enbart varit positivt, ÄVEN om de inte alltid fått toppenbetyg. De gillar verkligen feedbacken och bekräftelsen på det de presterar och lärarnas utförliga kommentarer till betygen är välformulerade och konstruktiva. Vi är väldigt nöjda!

TACK för alla välkomnande hälsningar som svar på mitt inlägg om att vi flyttar hem!! Det värmer verkligen!! Vi ser mycket fram emot att komma hem till er!

Karin, tack! Som alltid väljer du dina ord så väl och fint! Jobbförslag emottages tacksamt! Det ska verkligen bli skönt att bo i ett samhälle där många saker fungerar på ett sätt som sitter i ryggmärgen på oss. Jag tror verkligen att de här åren har påverkat oss alla väldigt mycket och sannolikt svetsat oss samman som familj eftersom vi delar något speciellt.

Britt, det är verkligen stor skillnad på att bo 20 min ifrån varandra eller 5 timmar! Ni har varit väldigt snälla och bra på att komma och hälsa på oss! Du är också duktig på att göra det bästa av situationen och visst har vi haft otroligt kul och gjort mycket ihop både här och i DK, men det blir underbart att bo nära varandra igen. Glädjer mig åt tanken på att barnen kommer att kunna ta bussen hem till er själva. Att ibland få chansen att umgås över generationerna utan mellanhand. Det känns otroligt!

Märtha, är du säker? Kanske skulle svenskarna vara lyckligare med fler pubar, ha ha? Nej, såklart har du rätt. I det mesta, som alltid. Du är klok och det är jag så glad över! Jag tror också det är viktigt med rötter och att ha tråkigt och det är underbart att han någonstans att komma HEM till!
Har hon anlänt????????? KRAM. Tänker på er och vilka spännande dagar ni har framför er!

Maria, TACK allra finaste bästa vännen!!!! Det gör vi också!! Love & Hugs!

Idag ska vi få besök igen. Dags att ila!

Kram allihop!
Ingrid

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väldigt intressanta saker barnen får vara med om. Samtidigt är jag väldigt imponerad, jag har ALDRIG undervisat om stenar, och jag har heller aldrig undervisats om stenar! H kommer på lördag till Kastrup, M:s föräldrar möter och tar dem till Roskilde över helgen. I början av nästa vecka ska vi hämta dem i Lund och ta hem dem till Växjö. Så nästa vecka ska vi umgås ordentligt, ni kan ju tro vi längtar! Vi städar och fejar och putsar fönster och bakar... Kram! Märtha

Kim M Kimselius sa...

Ja, det var ju en märklig vinst...
Tycker det är fel att barnen inte får betyg i den svenska skolan. Det är bra att veta hur man står, för då kan man åtgärda det innan det har gått för långt!
Varför ska det vara så mesigt nuförtiden, inga krav och ingen prestation. Jag tror att de flesta vill ha lite krav på sig, de jobbar de bättre. Jag presterar som bäst när jag är nära deadline. Bara det säger väl en del...
Kram Kim