torsdag 12 juli 2012

Roliga OS-fakta

Nu är det verkligen nedräkning inför OS. Bara några få veckor kvar. Det syns ÖVERALLT här i England. Jag är säker på att allt kommer att bli bra.... om det inte vore för VÄDRET!!! Jag VET inte vad de ska göra! Eller har de sparat solsken HELA sommaren hittills bara för att det ska finnas omåttligt av det under själva spelen......

Tänkte idag dela med mig av lite intressanta OS-fakta med Sverige-anknytning medan vi väntar (både på bättre väder och tävlingarna). Andra fakta om OS tänkte jag återkomma till en annan dag.

  • Sista gången guldmedaljerna verkligen var helt igenom gjorda av guld, var i Stockholm 1912. Därefter har det varit guld utanpå silver. Se där, något vi kan vara verkligt stolta över! Ingen knusslande från svenskarna inte.
  • 14 länder var representerade i de första Olympiska spelen in Aten 1896 och Sverige var ett av dem. Hurra för Sverige! Så var också Danmark och Storbritannien. Hurra för dem också!!!
  • Under OS 1912 varade en boxningsmatch mellan Sverige och Finland i nio timmar utan att den kunde avgöras. Domarna dömde den oavgjord och de tävlande Ahlgren och Bohling fick båda silvermedaljer. Ingen fick guld. (Personligen tror jag att det var efter det svensken gav upp sport och startade godistillverkning istället, medan finnen blev så rasande att han började kasta tunga bollar omkring sig och därmed uppfann vad som fick det internationellt klingande namnet bowling.....)
  • Vid OS i London 1908 bestämde man för första gången att de tävlande skulle marchera in landsvis bakom sina flaggor vid invigningen. Stadion var dekorerad med flaggor, men alla länders flaggor var uppenbarligen inte med. Bl a var inte USAs flagga  med i dekorationerna. Amerikanerna blev då så sura att de i protest inte sänkte flaggan då de marcherade förbi kungen. Detta är en tradition att man gör så av respekt för värdlandets regerande statsman. USA har fortsatt så och visar inte denna form av respekt nu heller. Sveriges flagga var tydligtvis inte heller med bland dekorationerna och vår protest var att inte delta i inmarchen över huvud taget.
  • Så är det ju det här med att vinna medaljer. HUR många ska vi få i år? EN gång har vi faktiskt varit det land som tog FLEST medaljer! Det var då vi själva höll OS (detta är ju inte ovanligt, att värdlandet lyckas bra, med hemmapublikens stöd). 1912 tog vi 23 guld, 24 silver och 16 brons! KOM igen Sverige! Upp till bevis om några veckor! (Och hade inte den där boxaren ovan slöat till efter 9 timmar hade vi haft ett guld till... ;) )
Hilde, how fun you are going to Ireland! So are we next week! But only for a few days. What are your plans? Eli doing tennis :) ! Great surprise. Where? I didn't know Helena played an instrument! That's also really fun!
No Denmark on our way home :( . But we will come visit a weekend during fall! Job hunting is in progress... Tell you more when I know and can. Now most people in Sweden are on holiday so it's rather relaxed everywhere.

Märtha, hejsan i solen. För ni har väl också sol idag? Nu gäller det verkligen att se till att komma ut en stund. Jag har precis sprungit en runda och känner mig så sund. Lovar att vår lista inte bara innehåller nöjen utan en HEL DEL rätt tråkiga garderobsröjningar och kartongsorteringar dessutom. Det är dock inte lika kul att skriva om... :) Dessutom försöker jag drilla de yngsta barnen i svenska när jag kan och hinner. Det går sådär.
Sejersen ;) , de är väl inte gifta än, ha ha. Fint namn! TÄNK vad Helen har flyttat under sina år där!!! Jag tycker våra flyttar varit jobbiga. Skönt att de har lite lugnare dagar och kan njuta av vanlig vardag. Vad häftigt att hon ska vara med i OS! Jag ska hålla ögonen öppna efter henne och hennes namn när vi ser och läser något här!
Skönt att Annikas familj också har ledigt och får komma ifrån lite. Det behövs så väl!
Har förstått att ni haft många fina dagar med andra delar av min familj :) ! Alla har rapporterat och verkar så nöjda!
TACK! Vi börjar så smått räkna ner nu.

Karin, det kändes som om jag lät skrytig med vår lista när jag läste din kommentar, även om jag inte tror att det var det du menade. Vi har sannerligen vår beskärda del av vardag också, men den är ju inte lika kul att beskriva. Eftersom skolorna fortfarande är igång här, så har barnen lite aktiviteter kvar och på onsdagar har de alla var sin. L's pojkvän har dessutom flyttat till Windsor och hon vill såklart dit så ofta som möjligt vilket innebär två timmars bilkörning för oss... Så igår satt jag i bilen minst fem timmar! Jag lyssnar på Åsa Larsson just nu. Det var ett tag sedan sist, men nu har jag läst två i rad och jag tycker verkligen att hon är bra.
Hur gick det med Malin hos optikern? Ska kolla din blogg om en stund....
Hoppas partyt i tvättstugan var kul ;) ! Kram.

Solen skiner! Ska ila så jag hinner ut en stund!

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Nej det lät inte alls skrytigt, bara kul!! Kanske att min lätta avundsjuka lös igenom i kommentaren? Nu ska jag skryta - det känns som att jag berättat detta för dig förut men jag upprepar mig i så fall gärna: Min mormor var med i gymnastiktrupperna i Berlin OS 1936, och paraderade framför Hitler...

Kram från Karin

Britt sa...

Roligt med alla dina fakta om OS.
De flesta var nya för mig. Trodde faktiskt att det var riktigt guld.
Hoppas att det blir sol och fint väder. OS är är stort.
Kram från Britt