fredag 20 juli 2012

Tepåsar

Te, ett återkommande ämne för mig. Fast efter att ha läst (sanningen är "hört") massor av "Damernas detektivbyrå"-böcker och sett Alexander McCall Smith beskriva Rooibus-te på åtskilliga sidor, så har jag långt kvar innan jag avverkat lika många rader i ämnet. :)

Ni som känner mig vet att jag föredrar löste framför tepåsar, svart te framför grönt och att jag bedömer kvalitén på hotell efter två saker: vattentryck i duschen samt om de har löste till frukosten. Jag har här fått lära mig att löste inte heter "loose tea" på engelska, utan "leaf tea". FAST sedan efter ett tag upptäckte jag att de faktiskt skriver LOOSE tea också, så då fick jag lära om igen.

Det tråkigaste te jag vet är Yellow Label, ni vet de där tepåsarna som säljs i 100-pack, så de tar ALDRIG slut. För mig är det fjällen-te när jag var liten. På utflykter var det en sådan tepåse som hängde med. Boring! Lika tråkigt är English Breakfast! Smakar det inte ungefär som Yellow Label...? Te på hotellfrukostar i England är förmodligen PRECIS så som engelsmän vill ha det, för det smakar likadant varje gång och det är inte det te jag gillar. Får jag frågan om vilket te jag vill ha här i England, väljer jag alltid Earl Grey. Det är mitt favoritbaste.

Absolut mest sålda teet här i England är PG Tips. Kommer det en hantverkare är det inte läge att försöka imponera på honom med något tjusigt löste från Harrods, nix PG Tips är vad de vill ha.

Så här ser de ut och de upptar 75% av butikshyllorna för te
Folk säger också verkligen "PG Tips", inte "PG's" eller så. Varifrån detta "tips" kom vet jag inte. Jag förstår förstås ungefär vad det betyder, men undrar varför de inte heter teabags. Ser någon intelligent marknadsförare framför mig som verkligen skapat ett begrepp...

Om det är English Breakfast-smak på PG's eller någon annan odefinierad men allmänt bestämd genomsnittssmak på te, vet jag inte, för det står inget om smaken på förpackningen. PG Tips är liksom PG Tips and that's it. Jag har såklart för våra hantverkares skull köpt en låda med dessa och ser framför mig hur förpackningen kommer att stå i mitt skafferi även när jag fyllt 75 år och då kommer jag att ha gjort av med typ ytterligare TVÅ tepåsar för att jag har haft besök av någon engelsk gäst och så har vi upplevt gamla minnen över en kopp PG Tips. Jösses!

Vad som föranledde mig till att skriva detta inlägg över huvud taget kommer jag nu, efter mycket annat ordande, fram till. Det är denna English Breakfast Tea-smak. Förutom ovan nämnda PG's, så är det vanligt med olika varumärken som säljer English Breakfast te. Nedan är en av dem. Då detta för mig är det "tråkiga" teet, blir det när man tittar i hyllan här nästan konstigt att detta känns som en lite "finare" vara än volymprodukten PG's...

NU kommer jag snart till själva happeningen i mitt inlägg. Håll ut. I helgen åkte vi till Dublin där vi spenderade några dagar. DÖM om min förvåning när jag, där vi bodde, hittade följande produkt:

IRISH Breakfast Tea
VARFÖR skulle de inte ha en egen version av denna FINA tesort??!! Även om jag provdruckit de olika varianterna, kan jag inte med säkerhet säga om det är som med musten, julmust och påskmust är samma produkt som bara har olika namn. Är det samma te i påsarna, men namnet anpassas efter landet, eller är det skillnad på English och Irish breakfast te?

Naturligtvis fick det mig osökt att undra om det då även finns ett Scottish Breakfast tea ;) ? Google, google..... Jag skämtade, men det skulle jag inte gjort:

Här är det!
Och nu heter det inte Teabags eller Tips,
nu är det sachets :) .
Kanske hade "Taylors" svaret på om det är samma te i tepåsarna oavsett land?

De har i alla fall såväl English som Scottish Breakfast i sortimentet... så det borde ju vara olika te då.
Fast de kanske inte säljs i samma butiker utan i olika länder och då kan det ju vara samma...
En sista undran, finns det även Wales Breakfast te? Vad heter föresten walesiskt på engelskan....., jo Welsh. Google, google Welsh Breakfast tea:

Nej, inte riktigt, men de har sina
egna tepåsar att vara stolta över.
Notera texten på gula bandet:
"so nice to come home to".
Dessutom har de en kunglig variant och det slår ju högt:

Smakar nog inte som "breakfast".
Spännande vad en liten tepåse på Irland kan leda till för tankar och undersökningar.... :) Fast jag tycker inte mer om tepåste eller English breakfast för det. Söderblandning från The Tea Centre of Stockholm är fortfarande mitt absoluta favoritte!

Catharina, jag blir verkligen jätteglad att höra hur nöjda ni är med er vårdcentral! Det är precis så det ska vara! Hoppas vi får en bra dit vi flyttar....

Astrid, jag blir SÅ irriterad när jag hör om en så enkel sak hos vårdcentralen som det du beskriver. Det är PRECIS det jag menar! Varför ska det vara så omständigt och svårt. Jag tänker på hur vi i mitt arbete alltid gör allt för att tillfredsställa kunderna.... Hur jag suttit timme ut och timme in på övertid utan ersättning, bara för att jag vill att de jag jobbar med ska vara "nöjda". Idag har jag varit tillbaka hos vår "vårdcentral". Allt tog 10 min och de var som vanligt supertrevliga och effektiva.

Britt, håller med, er vårdcentral låter urtråkig och uppgiven! Det i Vellinge lät ju super! Det är så det ska vara, lite nytänkande och stor förståelse för att redan när man söker hjälp är man "svag", annars hade man inte behövt dem och därför ska de vara extra positiva och hjälpsamma. Så tänker jag i alla fall. KRAM.

Karin, var det du som skrivit en kommentar och tagit bort? Det finns en kommentar till förra inlägget där det står att den som kommenterat själv tagit bort kommentaren. Jag ser det ibland bland kommentarer och undrar hur man gör för att ta bort en kommentar man skrivit... Hoppas att ni har en skön semester om ni kommit iväg nu. Tänkte ringa och prata med dig, men om du åkt så väntar jag till ni är hemma igen.

Trevlig helg allihop! Speciellt ni som fortfarande arbetar!

Kram Ingrid

6 kommentarer:

Familjeniguildford sa...

Godmorgon! Roligt att ni är tillbaka.
PG Tips är fö mitt favorit-te! Kanske är det för jag har hantverkarbakgrund?! Ordet Tips kommer från produkten - Det är bara tipsen (topparna) som blir till te :)
Idag ska vi på spännande fest. Ha en fin lördag på er!

Karin sa...

Nej, oskyldig till borttagen kommentar! Här är det sedan ganska länge hippt med Kusmi-te i påsar: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=12582&grp=388641. På jobbet har vi några fina tepåsar som jag dock aldrig testat och nu kommer jag inte på namnet... men de ser lite roligare ut än standardtepåsarna. Jag dricker klart mindre te nu, och mera kaffe, vet inte varför.

Det har varit intressanta diskussioner i SDS om "vår" vårdcentral i Limhamn som bytt regi och fått många nya läkare. Först lät det som att de nya var oförskämda och inte skrev ut vad patienterna behövde, nu har det kommit svar från sköterska på centralen som menar att de gamla läkarna var alltför generösa med att skriva ut sömnmedel etc... Vi har inte varit där på länge (och har aldrig behövt få utskrivet annat en någon enstaka antibiotikakur) så jag vet inte...

Vi är inne och ute lite om vartannat - prova du att ringa om du vill.

Kram från Karin

Britt sa...

Oj, vad jag känner mig tråkig eftersom jag inte kan någonting om te.Inte dricker jag det heller.
Nu har jag lärt mig mycket av dig.
Kaffe dricker jag, men det ska vara Zoegas . Det är kul att smaka det nya kaffet på Coffie house .
Jag ska alltid köpa löste till dig.Kram Britt

Astrid sa...

Vad jag lär mig mycket av att läsa din blogg, denna gång om te. Vi börjar alltid dagen med te, jag försöker variera mig och prövar olika och nya sorter. Nu har jag fått tips från dig! PG Tips lärde jag mig tycka om i Dubai, har det oftast hemma nuförtiden. Vet du att i Dalby har Kahls öppnat med massor av tesorter och annat gott!

Kim M Kimselius sa...

Underbart inlägg! Sitter just nu och dricker Earl Grey te. Ett av mina favoritteer, när jag inte dricker mina finska teer, eller mina jasminteer från Kina och Singapore... Te är gott! Stephen King dricker litervis med te när han skriver, jag ligger inte långt efter. Fast idag är det choklad som gäller!
Kram Kim

Boktokig Eva Boström sa...

Haha... Skrattade gott åt dina googlingar och vad du hittade!