tisdag 31 juli 2012

Köpa bil

Det bara rusar iväg till hemflytten. Börjar faktiskt märkas på barnen nu. De har lättare till tårar än vanligt tycker jag. Praktiskt känns det som om så fort vi fått något på plats är det nästa sak som ska ordnas. Idag blev det klart med fönsterputsaren på utsidan och därmed är all städning, mattvätt etc under kontroll.

Nu är det köpa bil som gäller. Dag 1 i Sverige lär vi behöva en bil. Kanske åker R hem kort nästa vecka och då kanske han kan köpa en. OM förarbetet är gjort såklart. Alltså ger jag mig i kast med att leta bilar. Det gör R också. Vi har ingen klar inriktning och vi är inte synkroniserade vad gäller kostnad. Rikard tycker att den får kosta lite mer, jag vill hellre mindre, för att kunna lägga de extra pengarna på insatsen i huset.

Det vi är rörande överens om är att det ska vara en kombi. Vi är familjen med mycket packning. Johan säger "inte en Volvo till, vi har alltid haft Volvo". Jag håller med, vi kan ta något annat. Fast... vad skulle det vara då? Ford kombi, Audi kombi, Opel.......? Alltså PLÖSLIGT blir det VÄLDIGT många bilar att scanna av och försöka förstå om de har ett bra pris eller ej.

En av mina allra bästa kompisar har en man som är väldigt bilintresserad. HAN kollar bilar hela tiden. VI två är väldigt olika när det gäller detta intresse. Som tur är, så är han väldigt snäll och håller utkik åt oss. Han hittar bilar och säger att de har ett JÄTTEBRA pris. DÅ undrar jag "varför då?". Om det är en privatperson kan jag förstå det, men om det är en bilfirma, varför skulle de sälja en bil till ett bra pris om alla andra säljer en motsvarande billigare. Jag blir misstänksam....

Jag hittade en bil i Dalby där vi bodde innan. Tänkte be vår snälla granne att spana in bilen, fast då kom Rikard och bästa kompisens man på att vi nog ändå inte skulle ha den bilen, för vi ska tydligen ha en dieselbil, för DET är mycket bättre nuförtiden. Dyrare att köpa men bättre att leva med.

Jag tänker att eftersom det är jag som ska använda den nya bilen mest och Rikard planerar att vara utomlands en hel del även framöver, så är det ju extra bra om bilen inte bara är säker och billig utan  även lite hemtam. Som en Volvo V70 kanske.... Det finns en ganska stor mängd sådana på markanden och det är ett klart avgränsat sökområde jämfört med "vilken kombi som helst". Hoppsan, sorry Johan, jag är visst tillbaka på VOLVO igen. Det ÄR ju en bra bil!

En Volvo kan gå MÅNGA mil. Inte ens 15 000 är mycket för en sådan. Fast det är ju det där med kamremmen. Har jag hört. För själv har jag ingen aning, men den lär behöva bytas ut efter dryga glada 10 000 mil och jag och kamremmar är inga närmare bekanta, så kanske har R rätt i att bilen ska kosta lite mer och att de extra pengarna inte ska gå in till huset....

Ja ja, vi har ju flera DAGAR på oss att bestämma vad vi ska ha. Det kommer säkert att bli jättebra! Vi är helt flexibla på färgen :) .

Bara för att jag skriver det där om färgen måste jag berätta en underbar historia om bilfärg. Kort efter att Rikard och jag blivit tillsammans, köpte Rikard en bil. En riktigt fin svart SAAB. På den tiden hade vi den trevliga traditionen att varje lördag åka hem och äta lunch hos Rikards farmor. Där samlades alla släktingar som var i närheten och hade tid, för att äta nybakt bröd, köttbullar mm samtidigt som allmänt skvaller avhandlades, inklusive läsning av Året Runt och Allers. Det var tider det! Nåväl, glad och stolt över sin nya bil, tar Rikard med farmor ut för att inspektera åket, varpå hon efter en kort titt frågar "Fick du den billigare för att den inte hade någon färg?". :)))) Farmor Linnéa, vi saknar dig!!

Barnen håller mig fortsatt sysselsatt många av dygnets timmar. Det gör mäklaren likaså som vill visa detta hus flera gånger i veckan. Att INGEN vill ha det snart gör mig "förtröden".

Ibland gör jag både frukost, lunch och middag flera gånger per dag, för alla barn har personliga tidsrytmer. Den fantastiska husröjningen med billass körandes till tippen lyser med sin frånvaro. Denna vecka är det OS i fokus. Dessutom ska vi få till ett sista besök :) . Vi kör ända in i kaklet!

Alla glada tillrop, goda råd, billiga bilar och andra fordonsanknutna synpunkter är mycket välkomna!

Astrid, det kan man verkligen säga och det största flyttlasset av dem alla, står Franzarna för :)) ! Vad kul att de säljer norska tidningar hemma! Var hittar du dem? Vill gärna se tidningen när vi ses!

Stor kram allihop!
Ingrid

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, biljägarna! Volvo är nog ganska bra,säkerheten, bl.a. Annika och Andreas har köpt en v50, tydligen en lite mindra variant, förra veckan. De hade en ford. Den är inte ny, men har till Andreas stora förtjusning många finesser. Inbyggd gps, inbyggda barnstolar och jag vet inte allt. Har pratat med H idag. Hon verkade glad och nöjd över att ha hittat ett lämligt boende, radhus, som de hyrt. Ligger på en kvarts gångavstånd till M:s jobb, och med sjöutsikt. Det blir ju egentligen deras första "riktiga" hem tillsammans. Maja mår bra, jag "pratade" med henne i telefonen. Hon har nu eget rum, sover lite bättre och har börjat pröva på olika maträtter. Kandenäsarna skulle till Astrid Lindgrens värld idag. Det här borde jag nog skrivit på mail i stället, det blev för långt. Vi tittar mycket på OS och väntar på svenska framgångar. Kram!!

Kim M Kimselius sa...

Hej vännen
Har alltid haft volvo och varit nöjd med de. Just nu har jag en V70 som är SUPERBRA! Den har gått över 20.000 mil och känns som ny. Det blir ju en hel del körande när jag signerar och föreläser runt om i vårt avlånga land!
Lycka till med bilköpet!
Kram Kim

Britt sa...

Hej Ingrid!
Även jag tycker att ni ska köpa en Volvo. Du behöver en pålitlig bil och lägg gärna till på priset så att du inte för för mycket bekymmer.
Glöm inte tippen.
Kram Farmor

Karin sa...

Jag tycker att Volvo är lite trist; bara för att nu vara mot strömmen. Jag förordar Audi!! Jag älskade min gamla fina Audi som jag hade några år. Annars har vi haft ett par Passater, varav åtminstone en nog faller för åldersstrecket snart. Duger dock fint för övningskörning! Fast viktigare än märket för mig är att bilen har en OK motor! Man vill kunna köra om snabbt när det behövs.

Boktokig Eva Boström sa...

Det där med att köpa bil är svårt!!! Jag inser att det snart börjar vara dags att byta ut vår eftersom den gått väldigt många mil!!! Men har ingen aning om vad vi få skulle köpa! Utom kombi såklart! (även vi är bra på att ta med oss många saker när vi åker!!! )