fredag 19 augusti 2011

Lokala Magasin

Jag tyckte det var jättekul när Magasinet Skåne lanserades. Det var 2004 och jag tyckte det var rätt fantastiskt att landskapet där vi bodde fick ett eget magasin och undrade om det skulle kunna bära sig. Ganska många andra magasin hade ju svårt att överleva.



Med glädje har jag kunnat konstatera att magasinet uppenbarligen fungerar utmärkt och lever i högsta välmående (nåja, det vet jag inget om, men eftersom det fortfarande finns måste det ju gå ok i alla fall).

Även här har vi ett regionalt magasin. Jag har sett det några gånger under förra året, men inte köpt det. Det finns så OFANTLIGT mycket annat att läsa i det här huset och Rikard blir ibland matt på allt jag har ambitionen att läsa, men inte hinner med. Idag kände jag dock att det var NÖDVÄNDIGT för mig att köpa detta magasin. Det var inget speciellt som drog på framsidan, men det är nytt skolår och med all sannolikhet det sista året vi bor här innan vi flyttar hem, så jag MÅSTE gapa över så mycket jag bara kan.

Jag är nu glad ägare till senaste numret och längtar till sängdags då jag ska börja småbläddra i det.

Buckinghamshire Life

Detta magasin är nog inte så genuint som Magasinet Skåne. Det ges ut en motsvarande tidning för massor av andra regioner i England med samma layout, så det är någon som hittat en bra business i detta, men jag sväljer det för stunden. Vet inget om upplagan eller annonsintäkter, men £2.95 känns inte som en stor summa. Magasin Skåne kostar 49 kr. Av erfarenhet från prenumerationer i USA, så vet vi att tidningar är mycket dyrare hemma, men det beror garanterat på att vi är ett mindre land med mindre upplagor och det gör att det är värt att betala lite extra ändå.

Jag gillar att både Beaconsfield och Gerrards Cross är frontade på framsidan eftersom det är där vi rör oss mycket.

Karin, tack för länken!! Jättekul läsning som gör att jag får ett hugg i magen av saknad efter Århus. De har rätt i allt de skriver, det är en fantastisk by, förlåt stad ;) . Om jag inte tar fel är teaterchefen där sedan ett år tillbaka och hade sina tre barn på vår skola, men fru och barn har nu flyttat tillbaka till Sverige, medan han är kvar. Ska genast tipsa mina danska elcor om att de ska se Hamlet med Marie Richardsson, hon är SÅ bra. Rainbow panoraman har byggts på Aros under förra året och fanns inte när vi var där.

Anonym, tack! Undras vem du kan vara... :) .

Maria, GRATTIS på födelsedagen! Ser fram emot ett längre samtal inom kort. Kram.

Kim, tänk att du har hunnit sakna mig här mitt i allt annat som hänt hos er i sommar. Det är inte dumt att få vara en räddande ängel ibland, det känns bra även för "ängeln" :) .

The not-yet-desperate-housewife, åh så roligt att höra ifrån dig! Längtar efter att vi får till ett tillfälle att ses snart. Är du fru eller fröken nu...? Jag tror inte du berättade om dina barns oro för din "nätdejt", jag ler när jag läser det, för det är verkligen precis samma sak. Hoppas de förstår att du har en bra magkänsla när de träffar mig, ha ha.

Nu känns det som om jag börjar komma tillbaka i tangentfingrarna, med nattskrivandet och i att både skriva här och läsa runt på andra bloggar och skicka mail. Jag gillar det!

Kram Ingrid

3 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Vad kul att du skrev om Magasin Skåne. Där har de haft en jättefin artikel om mig när jag släppte min bok Snapphanar. Älskar det reportaget, för vi var vid Sporrakullagård och tog foten, tillsammans med min älskade hund Pluto, som även figurerar i boken!
Magasinet i England ser mycket fint ut, typiskt engelskt skulle jag vilja säga.
Vet du vart det eventuellt bär iväg efter Englandsvistelsen?
Klart jag saknat dig!
Kram Kim

Karin sa...

Här i Limhamn får vi Galore Weekend - ett ganska glassigt magasin.

Har glömt att fråga, har ni lyssnat på Tjuvarnas herre?

Kram fr Karin

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul med lokala magasin!!!