måndag 29 augusti 2011

Sveriges nationaldag

6 juni var förstås ingen helgdag här, men vi hade ändå planerat en del firande. Barnen läser svenska varannan vecka efter ordinarie skoldag och just denna dag var det planerat en avslutning för alla de elever som har NLE (Native Language Education). Samordnaren på skolan hade föreslagit att barnen kunde sjunga en sång på sitt hemspråk om de ville eller läsa en dikt eller något annat.

Den svenska gruppen är inte stor och med tre barn är vi ganska dominerande om jag säger så. Ylva har ett barn med i gruppen, Nyasha brukar också komma då och då, men mest är det våra barn. Alltså kände jag mig manad att engagera mig och tillsammans med läraren Helena bestämde vi att våra barn skulle sjunga "Den blomstertid nu kommer", det var ju en sorts skolavslutning och vi vill gärna att barnen lär sig denna psalm och kopplar den till skolavslutning, även om vi inte bor i Sverige. Ylvas Vendela kunde tyvärr inte vara med så det var Nyasha och våra barn. Till saken hör att såväl Nyasha som Linnéa har otroligt fina sångröster och våra andra båda hävdar sig rätt bra de med.

Jag tränade med dem och de sjöng sången, men de var först ut och anfölls av någon sorts blygsel, så inte var det något av deras bättre framträdanden, men men . Det blev i alla fall en släng av "Den blomstertid..." och barnen som kom efter var nog mindre nervösa. :)

Malin (på vilken det syns TYDLIGT hur pinsamt hon tycker det är),
Johan, Nyasha och Linnéa.
Till barnens försvar skall sägas att de andra grupperna fick hjälp med sina framträdande av föräldrar och/eller lärare. Notera L's glasögon som hon sedan väckte uppmärksamhet med vart hon än gick under sommaren, inte minst i USA (passkontroll, incheckningsdiskar, butiker etc). Det är inte ens solglasögon, det är bara fashion rakt igenom :) .

Efter framträdanden blev det diverse sockerstinna snacks. Vår svenskfröken hade gjort jättegoda kladdkakemuffins.

Mums, mums, äta äta.
Evenemanget hölls i Middle schools bibliotek.
Innan vi avrundade fick vår snälla fröken Helena en blomma från svenskeleverna. Det är inte lätt att alltid träffa dem efter en lång skoldag, men hon lyckas engagera dem med uppgifter och har nästan alltid med någon fika till dem. Efter att jag förstått det har jag faktiskt skickat med något ibland för att inte hon ska behöva göra det på frivillig basis hela tiden. Rent undervisningsmässigt skulle jag säga att barnen inte lär sig så mycket nytt, men det säkerställs att de inte tappar mer i alla fall.

Blomma till svenskfröken i svenska färger
Nationaldagsfirandet var dock inte slut med detta utan efter NLE-avslutningen var det dags att fira på riktigt, det andra var ju en avslutning med svenskanknytning som av en ren tillfällighet inföll på nationaldagen. Linnéa hade dock mycket i skolan och släpptes av hemma, vi andra åkte vidare...

Svenska skolföreningen som månar om svenska traditioner hade planerat att vi skulle fira nationaldagen tillsammans och det blev en väldigt lyckad tillställning som jag efteråt var otroligt glad att vi bestämt oss för att ta del av. Det är framför allt svenska familjer med barn på ACS Hillingdon och Egham, som är med och Pernilla som ganska nyligen flyttat till England med sina fyra barn och man, ställde sitt fina hem till förfogande.

Det fanns mat som tilltalade både stora och små, de flesta barn var glada åt korv med bröd medan vi vuxna fick en SÅ god lax med underbara sallader. Gott, gott, gott!

SÅ god sallad till en underbar laxsida!
Totalt tror jag 12 barn var på plats vilka var spridda i åldrar från ca 3-14 år och inte kände varandra nämnvärt, men vad gjorde det. De hittade snabbt varandra och jag tror alla hade en fantastisk kväll och stiftade ny kontakter att gå direkt hem och "adda" på facebook...

Vårt medtagna Kubb-spel var populärt.
Birgitta som är en stark och fantastisk drivkraft i Svenska skolföreningen (utan att själv ens ha barn i skolåldern längre) hade föreslagit den goda idén att alla barnen som en sommarpresent skulle få 100 kr att köpa en bok för under sommarlovet och för detta hade hon t o m ordnat svenska pengar! Pernilla hade gjort JÄTTEFINA diplom till alla barn för väl genomförda svenskstudier under året (fast de var genomförda i skolornas regi, men vi uppmärksammade ändå det och barnen ser nog inte skillnaden så tydligt.

Malin i ny klänning och Birgitta, grundare av skolföreningen.
Sedan fick vi en fantastiskt underbart god "marängtårta" som jag tror Sanna hade gjort. I min familj går den under namnet "Märthas tårta" då mamma fått receptet av faster Märtha. Helt i linje med det hävdar Rikard att det är stört omöjligt att hitta ett recept i sin mammas receptbok eftersom köttbullar inte går att hitta under K utan under typ M, eftersom det är Marys köttbullar :) .

Några av Egham-tjejerna sjunger i kör tillsammans så de drog med alla i diverse fina sommarsånger och det var så mysigt. Självklart sjöng vi också nationalsången.

Eftersom trevliga Sanna då ännu velade om huruvida hon skulle flytta till hem till Sverige under sommaren eller ej (vilket blev att de flyttade), så var det lite vemodigt att säga hej då inför lovet. Det var vårt första år här och mycket nytt hade hänt. Sanna som så generöst öppnat sitt hem för svenska skolföreningen och med vem jag fick en rolig dag i London är en trevlig bekantskap som jag kommer sakna kommande år.

TUSEN TUSEN TACK till Pernilla och alla de andra i skolföreningen som ordnade denna dag för oss!! Flera av er ser vi fram emot att träffa under kommande år igen!

Så jag får säga att så här mycket har vi inte firat svenska nationaldagen på flera år och det var kul att få lite ordning på firartorpet!

Britt, visst är det skönt att ekonomin i Sverige är så pass bra jämfört med många andra länder!! Läste ditt mail och jag tror det räcker att du skriver att din son är sig lik :) . Förstår att du saknar din bil. Johan kastade sig igår på golvet och sa att du INTE får sälja den!

Franzarna, visst är han kul farbror Rikard :) !! Vilka vedproblem ni har ;)) . Tänkte på era spindlar när jag igår såg på någon tidnings hemsida och någon som spetsat en råtta i avloppen och den var verkligen LIKA STOR SOM EN KATT!!! SÅ äckligt!! Tycker era spindlar i det sammanhanget lät som rena husdjuret :) .

Kim, det är bra att ha en man med humor, det gör vardagen mycket roligare. Ja, jag vet, lovar att bli bättre på att kolla de engelska tidningarna :) ! Tänk att det där isbjörnsryktet FORTFARANDE lever! Otroligt.

Karin, jag VET vad du tycker om Aftonbladet, ha ha. Här kollar vi in både där och på andra tidningar ibland. Snällt att du nedlåter dig till att läsa en så oseriös persons blogg ändå ;) . Därmed förstår du väl att du SÅKLART har stort inflytande här, ge mig en hint och jag lyder blint. Ha ha. Hösttema låter fint och oroa dig inte för bloggen, du hänger med bra tycker jag. Är det bra med Julia? Kram.

Ingrid

3 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Har saknat dina inlägg under sommaren, men nu först när jag läser dem förstår jag HUR MYCKET jag har saknat dem. Jättekul läsning!
Kram Kim

Britt sa...

Rikard har helt rätt med recepten.
Lax i ugnen står under R som i Rikard,där jag också har några fler Rikard recept.
Har precis sett Maestro och där fick deltagarna dirigera en kör,som sjöng underbart. Det hade även den svenska kören med alla 3 franzarna kunnat.
Lugna Johan. Jag behåller bilen. Det kostar mycket att göra vid den och mekanikern tyckte att det var värt det och sätter en ny originalkoppling i den. Jag har också en särskild relation till min gamla bil. Kramar från Farmor

Catharina sa...

Åh så trevligt firande av nationaldagen! Här hemma går den ju nästan obemärkt förbi... ja förutom att alla är lediga då, men det är ju inte för att fira precis!