måndag 22 augusti 2011

Sammanträffande SDS

Märkliga sammanträffande är alltid lika intressanta. Hör nu på detta.

I slutet på sommarlovet blev jag kontaktad av en släktings vän rörande ett jobberbjudande. Jag har aldrig träffat eller varit i kontakt med denna vän förut. Det var ett spännande jobb och det fick mig att inse att det verkligen snart är dags att börja planera för ett jobb för mig när vi kommer hem nästa sommar. Jag uppdaterade mitt CV och började genast fundera på vilka möjligheter som jag såg för uppdraget, samtidigt som jag funderade på om jag verkligen ville ge upp mitt sista lediga år för att istället börja jobba, men jag är ju en obotlig optimist och tänkte att det skulle säkert fungera bra om jag fick styra mina arbetstider lite själv.

I slutänden visade sig att företaget inte vågade chansa på att ha mig så långt borta och lita på att det skulle fungera med en stor del distansarbete, så det blev inget. Jag var glad att ha varit påtänkt och fick uppdaterat mitt CV. Inte dumt det heller.

Nåväl, på sommarlovet var vi också i det hyrda förrådet där resterna av vårt gamla garage härbärgeras. Vi tog därifrån med oss en del saker till England och när jag packade upp dem, hade jag fått med en gammal Sydsvenska Dagbladet (SDS) från 1999. Det är omåttligt kul att ibland läsa gamla tidningar! Det här var före någon hade hört talas om Måns Zelmerlöw, det var före IDOL (istället sändes Rederiet), det var innan Johan var född, Malin var endast några månader gammal (nu är hon 167 cm lång), det diskuterades nackdelar med Öresundsbron, Grand Hotell i Lund firade 100 år. Och så vidare, ni förstår hur kul det var! Faktiskt ännu roligare än det som är populärt på facebook just nu "klicka gilla och du får ett årtal av mig", sedan ska man berätta vad som hände i ens liv just det året. Här får man veta vad som hände i hela världen 1999 och slås av hur mycket som hänt sedan dess.

Nåväl igen, tillbaka till det märkliga sammanträffandet! Jag kommer till familjesidorna i den ovan nämnda tidningen och förutom att författarinnan Nathalie Sarraute uppges vara död, finns det EN, säger EN, bröllopsbild på nygifta. Den är på ovan nämnda släktings vän, med vilken jag mailat åtskilda mail rörande ett jobb för några veckor sedan. Vännen hade gift sig utomlands 1999 och nu fick jag ett ansikte på henne (visserligen kan personen ifråga ha ändrats något på 12 år, men men). HUR, HUR, HUR märkligt sammanträffande är inte det?????

Med detta känner jag mig SÅ laddad att starta ett nytt skolår i England. Vi har många planer för vad det ska fyllas med och började våra exkursioner redan igår. Imorgon blir det möte här med några ur föräldrarskolstyrelsen. Hoppas att ni vill fortsätta följa med här och se/läsa vad som sker, även om det först kommer att bli en låååååång tillbakablick på sommaren som gått.

Karin, så roligt att ni läser Matilda! Hoppas att ni tycker lika mycket om den som vi. Nu sätts den upp som musikal i London!! En bra anledning att komma hit igen kanske... ;) Premiär 22 november.

Boktokig, så kul att ni har läst Astrid Lindgren. Det har vi också gjort för våra barn när de var yngre. Tror det är lätt att "glömma" att läsa böckerna eftersom filmatiseringarna är så bra och välkända, men böckerna ger något annat. Läs gärna om Herr Grums, tror du skulle gilla honom och förhoppningsvis känna att den skulle passa att rekommendera till de åldergrupper du brukar undervisa (när du inte är på ditt nya jobb :) ). Rikard tackar för gratulationshälsning!

Catharina, undrar om de boktipsen jag nämnde passar din avancerade läsare... kanske skulle Hugo gilla David och Larissa. De Linnéa läser tror jag inte passar honom innehållsmässigt. Jag undrar om han skulle gilla "Sotarpojken" av Lisa Tetzner, som jag tyckte var SÅ bra när jag var ung. Funderar på om de står sig, tror det. Jag tror också att "Tjuvarnas herre" av Cornelia Funke som jag lånat av Karin, skulle passa Hugo. Kolla den!
Rikard verkade nöjd med sina presenter och tackar för hälsning. Jag ser fram emot en lång och detaljerad beskrivning av avslutningen på er Englandsresa! Hoppas att resan hem gått bra! Tack för att ni kom! Kram.

Tara, yeah singing is a great idea. Happy Birthday to ALL your celebrating family members! If Swedish people are nice, American are the most polite and helpful ever when you go out shopping! I'm sure there would be a German helping you out at the gas station ;) . Check your e-mail today, I have some suggestions and tell you the Skype name there. LOVE the Scotty dancing movie!

Glada hälsningar från soliga England,
Ingrid

5 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Det är inte sammanträffande, det är ödet!
Kram Kim

Britt sa...

HejIngrid!
Nu kan du lägga till ännu ett märkligt sammanträffande till dina övriga. Men visst tror jag att det betyder något.
Idag har vi varit på Sofias första dag i "nolleklassen". Det var en stor dag för henne.
Kramar till er alla från Farmor

Anonym sa...

Ha, är det sant? Vilket roligt sammanträffande med bilden i tidningen!
Ja. Sofia ser ut att njuta av den första skoldagen. Lina ska ha en kompis med hem i morgon och Sofia har redan idag sagt till henne att de inte kan leka på hennes rum utan får hålla sig i Linas,för hon har en del anteckningar att skriva och behöver vara själv! Hon ska gå där i 10 år. Hoppas det håller i sig ...
Hursomhelst verkar skolan och personalen bra och en del av föräldrarna känner vi sedan innan.
I dag har det varit fint väder och vi åkte ut till bokskogen. Vi var helt själva där på lekplatsen och det är inte vanligt. I lördags var vi uppe en sväng på Malmöfestivalen och åt god fisksoppa och lyssnade på Per Gustavsson (Prinsessor) och kock-Tareq. Tjejerna vill tillbaka på onsdag för att se Erik Saade.
Kramar till er! AF

Familjeniguildford sa...

Huuuu. Jag tyckte det var lite obehagligt på ett märkligt sätt. Jag vet inte varför. Kanske för att det skulle vara något mer... Något du inte upptäckt... Det verkar luddigt inser jag. Va? Ska ni tillbaka till Sverige? För ett ögonblick fick jag lite hemlängtan. Det har jag inte haft sedan vi flyttade hit.

Anonym sa...

Hej, Ingrid! Nu har vi varit i Motala tre dagar, ätit gott, promenerat, besökt hantverksmarknad, spelat kort. Tyvärr vann de andra mest, jag fattar inte varför, det är kanske just därför jag förlorade, eftersom jag inte fattar....Nu vet vi könet på barnet i Australien, jag tänkte inte berätta redan, men när jag pratade med Tuula slank bara ett pronomen ut. Jag vet inte om Helen vill hålla på det, men jag tror inte det. Hon ringer nog idag. I alla fall har halva tiden gått nu, tror jag. Annika är just nu i England, jag vet att du visste om det, fast kanske inte riktigt när. Jaa, det var ett konstigt sammanträffande! Ha det bra!