måndag 3 oktober 2011

PEMDAS

Jag gillar verkligen ramsor som hjälp för att lära sig (läs: mig) saker.

När jag växte upp lärde mamma oss:

När Kalle Anka skulle stjäla stjärnor, stjälpte han stjärten mot stjälken.

Det var de viktigaste orden man behövde kunna som alla stavades med stj.

Pojken i en skjorta gul, skjuter skjutsen in i ett skjul.

Det var de viktigaste orden med skj. (Ni märker att mamma är lärare va :) !)

Detta är ju roliga ramsor. Mindre kul var det i skolan på tyskan att lära sig:

An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen.

Det var liksom bara massor staplade på varandra, men märkligt nog sitter de ändå som bergfast i pannbenet (eller var nu minnescentrat är, förstår ju att det inte är i benet, ha ha).

I våra internationella skolor älskar de att lära barnen ramsor för att komma ihåg saker.

Den här har Malin tidigare, och denna veckan Johan, lärt sig i matematiken:

Please
Excuse
My Dear
Aunt Sally

Det handlar om "Order of operations", alltså vilken ordning man ska göra saker i matematiken. Första bokstaven är nyckeln till i vilken ordning man ska göra saker och ting.

Först alltså P = Parenteser, dessa görs först.
Sedan E = Exponenter, alltså "upphöjt till".
Därefter M, Multiplikation och D, division.
Till slut A, Addition och S, Subtraktion.

Har vi en ramsa för det i Sverige?

Våra barn tycker det är jättekul att berätta om sådana här ramsor de lärt sig i skolan och jag tycker verkligen det verkar som om de uppfattar dem som användbara.

Lennart, varsågod, så bra att blommorna kom fram. Gick det bra med installationen :) ?

Britt, nej jag tror verkligen inte heller att barnen kommer att börja röka, men det är en av de saker jag är beredd att muta barnen till, för att de inte ens ska prova. Ska nog ta beslut om det inom kort...
Det blir lite upprepning för dig med semesterbilder, helt klart :) .

Karin, såklart! Blejdar, det är helt logiskt, både att det betyder det och att det inte finns med i SAOL, samt att jag inte förstod det, ha ha. Du är en språklig stjärna. Jag vet att stjärna stavas med stj för jag kan en ramsa... :)

The not-yet-desperate housewife, såklart att du är så cool att du visste vad blejdar är, varför är jag inte förvånad, nu när jag vet vad det är, ha ha! Det är SÅ trist när kommentarer försvinner!! Jag tror våra vänner lever ett bra familjeliv i Iowa, det kändes verkligen så och var så kul att träffa dem i sin hemmiljö.

Tara, OMG you ALWAYS make me smile or laugh! Are you born funny or do you exert yourself being that way? I really hope we can make it to California one day, since we haven't been there and WHATEVER we do I am sure it will be fun and awesome!! Can't wait till next week having you over. It will be fantastic. Watch our for my next US report, it will be about food and you are in there...

Kram Ingrid

7 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Ingen som jag lärt mig i alla fall! Det är bra med ramsor. Synd bara att ingen lärde mig någon i skolan!

Britt sa...

Hej !
Nej installationen är inte klar. Han kan inte bestämma sig för var de ska vara. Känsligt!
Jag håller med dig om att det är bra med ramsor. Nuförtiden skulle man behöva lite flera.
Började konstkursen idag och det blir inte någon ny resa. Tyvärr!
Vi blev lite ledsna överlag men vi får väl se oss om efter nya resor.
Kramar från Britt

Kim M Kimselius sa...

Ramsor är kul! An, auf... Ja, vem minns inte dem orden!
Kram Kim

Catharina sa...

Ja, några av skolans ramsor sitter fortfarande! Men du glömde durch für gegen ohne um... eller hur det nu var ;o)

30 dagar har november, april, juni och september, 28 en allen alla de övriga trettioen...

PEMDAS har jag aldrig hört talas om. Men så bra! Ska försöka komma ihåg den tills det är dags för Hugo att räkna så avancerat!

Kram Catharina

Astrid sa...

Ja, det är kul med ramsor och bra att hänga upp minnet på. Ramsorna till tyskan de sitter, i alla fall tror jag det.
Aldrig stavas aldrig med 2 l, Alltid stavas alltid med 2 l.
Kram

Anonym sa...

suggestion (no relation whatsoever with the blog text ;-)) War horse musical at the new london theatre...

hilde

Britt sa...

Hej! Vi hade en lite annorlunda ramsa för stj.
Att stjäla stjälkar är ej rätt,
att stjälpa stjärnor är ej lätt.
Stava stjärt på samma sätt.
Jag har använt 30 dagar har..
många gånger o aldrig och alltid
har jag lärt ut . Bra att ha.
Kram Britt