lördag 1 oktober 2011

Blejdar?

Jag läser i en bok och så står det så här:

"Jag är lika utlämnad som en som blejdar över en motorväg med förbundna ögon."
 Från "Ser mitt huvud tjockt ut i den här?" av Randa Abdel-Fattah sid 252.

Blejdar, det har jag aldrig hört förut. Naturligtvis förstår jag ungefär vad som menas. Slår upp i SAOL, men där finns ordet inte med.

Känner du igen "blejdar"? Hur definierar du det i så fall?

Boktokig, ja de är duktiga på att göra STORA goda cookies i England :) . Jag tror verkligen att alla unga som prövar att röka idag VET hur farligt det är, men det är grupptryck och odödlighetskänsla som gör att de inte bryr sig. Jag tror som Kim att vi behöver en stor bred antirökkampanj igen som når de unga i rätt ålder.
Såg du förresten mitt inlägg före Iowa om spellingcity? Tänkte att du kanske tyckte det var intressant, men det försvann nog bakom det långa USA-inlägget...

Kim, det låter verkligen inte som en rolig utveckling när det gäller rökare i Sverige heller. Det är intressant hur trender går fram och tillbaka och sorgligt att rökning över huvud taget ska vara en trend åt något håll. Skulle vara jättebra med en antirökkampanj, men det måste göras riktigt bra för att bita på målgruppen.

Nu ska vi till London med våra trevliga vänner och ikväll blir det "musikal". Jippie!
Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

En som åker roller blades såklart. Du vet, rullskridskor där hjulen är på rad istället för 2 och 2 som när vi var tonåringar :-)

Du vet att jag inte kan motstå att svara på en gåta, helst av språklig karaktär och allra helst först av kommentatorerna!

Kramar från Malmö i sommarväder!!

Familjeniguildford sa...

Åh, den hade jag så gärna svarat på... :) MIn kommentar till er resa försvann!!! Jag var så sugen på en flytt dit. Nu kommer jag inte ihåg vad jag skrev... Men det var i alla fall en underbar tur ni verkar ha haft.

Kim M Kimselius sa...

Kul med nytt ord och att ha fått en förklaring till det.
Härligt att Boktokig håller med mig angående antirökkampanj.
Kram Kim