fredag 30 september 2011

Unga rökare

Jag är faktiskt fortfarande i lite chock efter att ha passerat några ungdomar som satt på en stor gräsmatta jag passerade igår, då jag hämtade Johan vid late bus. En flicka sparkade runt på en sparkcykel. En tonårstjej modell yngre, stod och knappade på sin mobil. Två killar satt på trottoaren.

Trodde jag såg fel när den kille som såg yngst ut verkade röka, men när jag passerade låg cigarettpaketet bredvid honom på marken. Han SÅG UT att vara ca 11 år, men visst han kan säkert ha varit både 12 och 13, men jag tvivlar på 14. Det var liksom inte smygrökning, för de satt på öppen plats med fullt av hus runtomkring, som jag gissar att de hörde hemma i. Sättet han rökte på gjorde det tydligt att det inte var första gången.

För mig är det HELT obegripligt att en så ung person sitter helt synbart accepterat och röker! 2011! Tack och lov att vi inte behövt brottas med sådana problem här än i alla fall. Hoppas VERKLIGEN att alla våra barn vet mycket bättre än att börja eller ens pröva att röka.

Hanneles bokparadis, javisst är det :) !! Såg att du också varit på bokmässan. Jag är så avis på alla er som var där.

Nu städar jag och lagar mat för vännerna från Sverige. Fick just ett sms om att de är två timmar försenade. Då hinner jag kanske bli klar, men det blir mindre tid tillsammans.

Trevlig helg till er allihop!

Kram Ingrid

3 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Hörde på radio när jag körde till Bokmässan förra veckan, att det blir allt vanligare att barn/ungdomar börjar röka igen. De börjar någon gång där, vid 11/12-årsåldern. Bara för att det är tufft! Vi behöver ha en ny anti-rökkampanj, för dagens ungdomar vet inte hur farligt det är. De var inte födda när förra anti-rökkampanjen drog genom landet!
Så snart blir nog synen lika vanlig i Sverige, tyvärr!
Kram Kim

Boktokig Eva Boström sa...

Det hoppas jag med att era barn vet och att våra barn vet också när de kommer till den åldern. Min mamma sa ofta just det att när hon var ung så rökte hon, men på den tiden var det ingen som talade om hur farligt det var. Det var nästan tvärtom. Om hon hade vetat då vad hon vetat nu, så skulle hon aldrig ha börjat!

Britt sa...

Ingen i er släkt röker och alla 3 barnbarnen är kloka och förnuftiga. Det tror jag inte att de gör.
Det märks med en gång om de börjar.
Krama från Farmor