onsdag 21 september 2011

Inte nu igen!

Jag var PRECIS klar med hela detta inlägg då det bara försvann ut i tomma intet!!!!!!! GRRRRRR! Ännu en sak att säga "INTE NU IGEN!" över. Det är inte min dag idag. Fast dagen har bara börjat, kl är 9.07, så jag får hoppas att det vänder nu...

Ok, jag börjar om från början och försöker komma ihåg var jag var.....

Rubrik: Inte nu igen!

Jag trodde att de små rackarna inte fanns på denna ö. Jag trodde att vi lämnat detta bakom oss i Danmark. Jag hade tyvärr FEL! Igår kväll dök de upp igen, jag pratar förståss om LÖSS! STÖN! Jag orkar inte. Jag VILL inte!

Det var Johan som kom hem och hade två löss. Han berättade att kompisen sagt att i hans systers klass (en 2:a) hade de löss. Uppenbarligen finns de i 4.an också! Inte ett ljud från skolan har vi hört om detta! I Danmark satt det lappar på dörrar och meddelanden skickades ut, allt för att stoppa spridningen.

Det är mig fortfarande en gåta hur vi under alla år i Sverige kunde klara oss undan dessa kryp. Med jämna mellanrum satt det lappar på dörrarna där också om att det fanns löss på skolan, men ALDRIG att vi fick några. Kanske rörde vi oss så snabbt att de inte hann fastna...

I Danmark blev vi dock experter på att säkerställa snabbt stopp på spridningen av dessa djur genom diverse åtgärder, allt från att kamma, tvätta och shampoonera, till att SKRIKA ut på skolan att vi hade löss samt tjata på alla andra föräldrar om att de skulle KOLLA sina barn, så att vi gjorde jobbet samtidigt allihop och blev av med djuren utan att de kom tillbaka igen.

Denna gång har tjejernas långa hår som TUR är klarat sig. Det brukade ta mig två timmar per tjej att luskamma dem första gången då jag tog varenda lus och gnet. Rikard klarar sig alltid, men jag, jag har förstås haft mysiga Johan hos mig i sängen och han delade så snällt med sig lite till mig. Alltså behandlar jag mig idag.

Barnen är i skolan, kanske skulle Johan varit hemma enligt någon policy, men efter behandling igår kväll, sovande i nybäddad säng med portförbud att komma ín till oss föräldrar under natten samt luskamning imorse igen, så lovar jag att han är den lusfriaste av alla barn på den skolan idag. Jag ger mig på honom i eftermiddag igen för att se om någon gnet kommit till liv. Jag fattar inte att skolan inte gått ut med någon info, tror de att skolan skulle få dåligt rykte om folk fick veta att odjuren finns även här?

Min tand som gick av i våras och som de lagade hos vår inte helt enkla tandläkare, gick av i förra veckan igen. I måndags lagade de den igen, men det känns fortfarande inte bra, så idag måste jag tillbaka och prata med dem. Jobbigt!

Johan har inte varit så glad över skolan sista veckan. Det är flera småsaker som tillsammans gör att han inte varit så positiv som vanligt. Efter att jag pratat med nya läraren igår, hoppas jag att det vänder nu.

Multikulturella gruppen som jag leder tar mycket mera tid i anspråk än jag tänkt mig. Min kollega är en engagerad idéspruta som vill göra massor av nya event, medan jag vill hinna med en hel del andra saker också.

Det är liksom lite av varje som gör att det känns motigt just nu. Det är dock bara småsaker och jag kan räkna upp lika många små positiva glädjeämnen, så jag får väl mentalt fokusera på dessa istället och hoppas att hjärnan åter väger över på det hållet.

Karin, ja vad var det som hände? :) Det var inte märkvärdigare än att jag fick en hel dag hemma med endast ett tandläkarbesök, vilket gjorde att jag hann med både att blogga och få undan en hel del andra saker här hemma. Skönt!
Kul att ni börjat läsa Häxorna. Jag har börjat läsa den andra Doktor Proktor för Johan, han gillar dem. Håller med dig om att Boktokigs tips är bra och hennes smak passar oftast mig också perfekt.

Britt, jag hoppas att barnen följer med på midsommar några år till i alla fall. Så länge vi bor utomlands är det en fördel för oss då barnen inte har andra kompisar hemma som planerar något annat. Jag skrattar när du skriver att du hoppas vi har några Fruit Flakes kvar när ni kommer i november. Jag har köpt för att det ska räcka hela året och Rikard tycker det är alldeles för mycket och tror nog vi kommer få lådvis kvar att släpa med hem till Sverige. Jag tror dock inte det är någon risk för det alls, men till november räcker de säkert i alla fall. De är absolut mer goda än nyttiga, men kanske lite bättre än godis :) .
Det är kul att shoppa med tjejerna, speciellt med Malin just nu faktiskt. Kanske var det inte du som sa det där med dagarna som inte räknades. Jag minns att det var Rikard som citerade dig från när ni pratat i telefon och kanske ändrades orden lite på vägen, ha ha. Bra blev det i alla fall!

Astrid, TACK vad snäll du är! Det ÄR inte klokt att det är TRE månader sedan midsommar och att jag skriver om det NU! Jag vill ju dock inte glömma hur trevligt det var så jag måste skriva ner det :) ...
Att äntligen glida ner i sin trånga flygplansstol med en bok och veta att det man glömt inte går att göra något åt och att det kommer ordna sig ändå, samt att man inte kan tvätta, jobba, handla eller något annat, DET är underbart, nästan lika bra som resmålet, ha ha.

Anna F, jag tror som du att det är kombinationen teater-farmor-kusiner, som är framgångsreceptet :) !

Kim, ja i måndags hade jag äntligen en lugnare dag hemma och hann både blogga undan och göra en del annat. Midsommarlekarna var så trevliga och jag gillar verkligen när vuxna och barn kan leka tillsammans på lika villkor!
Livets positiva utmaningar har jag inget emot, men ständigt packande av väskor tycker jag är både jobbigt och tråkigt! Är du packad och iväg för Bokmässan nu?

Catharina, det är jättkul att du tycker om att läsa det jag skriver! Du får gärna kopiera idéer från våra midsommarlekar. Visst var det Fruit Flakes ni fick med er. Vi gillar att dela med oss av våra produktfavoriter, så ni vet vad vi pratar om :) . Kul att ni tyckte om dem!

NU har jag skrivit om allt igen och tror inte jag missat så mycket av det jag skrev första gången...

Kram Ingrid

PS Väldigt lustigt att reklamen på min blogg just nu (där jag skriver in och ni inte kan se) är "Har du fått flatlöss?"!! Kan inte ens kalla det sammanträffande. Har de redan automatscannat vad jag skriver om och slängt in lämplig reklam? I så fall kan jag hälsa dem att scanningen fungerar SÅDÄR. Flatlössen lyser tack och lov med sin frånvaro (har i och för sig aldrig haft några så jag vet kanske inte om vi har sådana eller ej...), men hårlöss kan ni skicka hit lite medel mot. Vi bor i England. Skicka ett mail så återkommer jag med adress om var produktproverna ska skickas :) . DS

4 kommentarer:

Catharina sa...

Usch nä, inte löss igen! Stackars er! I helgen som gick hade hela skolan eller kanske hela kommunen luskammardagar här hemma. Det brukar komma en helg i börjar av varje terming. Och redan första veckan som Moa började skolan så fick vi hem lapp om att någon i klassen hade löss... Jag brukar gå och klia mig i håret hela hösten för jag är nog lite hypokondriker och tycker att det kliar bara jag hör talas om dom små krypen.

Jag håller tummarna för att du redan nu har fått bort era! Min första tanke när du berättade om att det inte varit någon information på skolan var som din... det ger kanske dåligt rykte om det kommer ut att det finns löss på skolan.... Det är väl bättre att det kommer ut att det finns löss så att alla kan kolla sin barn... tycker jag.

Ikväll är det distriktsmästerskap i Landskrona och jag har avbokat en träff hemma i kyrkan för att kunna gå dit. Vi är 4 från min klubb och det ska bli kul. Det är något geografitema så det kan ju bli spännande!

Dags för lunch :o)

Lycka till med tanden och lössen och allt annat! Stor kram från Skurup <3 //Catharina

hilde sa...

we beat you with 2 weeks in the lice department.. Jep, shampoo and fun cleaning is here again...
otherwise everybody happy ;-))

hilde

Karin sa...

skolstart = lustider = flätor på alla som har så långt hår. Jag har just luskammat Malin men ännu inga "fynd". Jag ser inte reklamen (om flatlössen) men det är lika bra!

Hoppas att i morgon blir en bättre dag... det hörs att du inte riktigt haft en höjdardag.

Kramar från Karin

Britt sa...

Vi har inga löss här och det är skönt.Ni har verkligen otur men har blivit proffs på att få bort löss. Jag förstår att du blir deppig när det händer så mycket tråkigt.Är det samma tandläkare, som nu lagar dina tänder? Snart händer det något roligt och så glömmer man allt det tråkiga.
Nu till det danska valet, tänkte jag precis som du att jag skulle lära mig de olika partierna. Har klipp ur Fakta om de danska partierna.Svåra att förstå , Venstre är ett borgerligt parti och Radikale är ett mittenparti.
Kvinnlig statsminister blev det, precis som i Borgen och i Vibecke Holst romaner.
Vi tänker på dig, Ingrid
Kram från Britt