fredag 23 september 2011

Reseutrustning

Vad behöver man när man är ute och reser?

Frågar du mig, så behöver man kamera och bra resehandböcker. Internet i all ära, men det är inte samma sak som att läsa böcker.

De här var mina bästa vänner under vår USA-resa. Några gillar jag bättre än andra.

Jag gillar verkligen denna nördiga och möjligen
klichéartade bok, men den ger mycket info om sina
rekommenderade platser. Urvalet kan naturligtvis
diskuteras, men som ett komplement till andra
böcker är den toppen!  Rekommenderas!
Förr använde vi Michelin guiderna en del men nu
var det första gången på länge. Jag har en förkärlek
för First Klass resehandböcker som jag tycker är de
bästa med bra kartor och mycket bilder. Den här valde
jag för att den verkligen täckte precis de områden vi
skulle till. Den var bra, väldigt annorlunda mot deras
gamla böcker. Det som jag saknade i den var bra kartor.
Var nöjd med det begränsade med väl valda urvalet av
lokala typiska matställen. Godkänd!
DK Eyewitness Top 10 Travel Guide: Boston (häftad)
De engelska Eyewitness Travel är de som jag menar heter
Första klass 1KL Reseguider på svenska. Dessa är mina
FAVORITER! De finns även ofta i TOP10 varianter, så
om man inte ska vara så länge på en plats kan man välja
dem för de är inte så breda. Den här lånade jag för att ha i
Boston och jag var jättenöjd! Rekommenderas!
När Sarah från USA var här på besök innan sommaren
hittade hon på vårt bibliotek den här vid en bokutför-
säljning för £1. Den hade några år på nacken (2006), men
det gjorde verkligen inget. Vi skulle ju inte se något som
inte fanns redan då. Denna bok gillade jag JÄTTEmycket.
Enda problemet var att den fick mig att känna att DC som
verkade så lagom stort och som om man skulle kunnat sett
det viktigaste av på några dagar, plötsligt kändes som om
jag skulle velat vara i större delen av tiden. Vill tillbaka!
Rekommenderas!
Tunga som sten var böckerna men det är jag beredd att ta för att ha mina kompisar med mig. :)

Kameror, jo det måste man ha med sig. Problemet är när alla vill ha sina egna kameror med på resan, vilket denna gång innebar fyra stycken i vår familj och sedan orkade vi inte ta med alla fyra kamerorna på varje sak vi gjorde utan ibland blev det Rikards finkamera och ibland en av barnens mindre. När vi sedan kommit hem laddades inte bilderna in i datorn samtidigt och lades på ett ställe och de kommer naturligtvis i kameraordning, inte i kronologisk ordning för alla kamerorna. JÄTTEJOBBIGT när jag letar efter bilder, som till bloggen till exempel!

Jag har saknat en del bilder och nu är de lokaliserade! Johans kamera var inte inlagd bland de andra. Några bilder där gillar jag och vill ha med här, så en la jag i  huvudet här på bloggen. Det fina brevet med presenter som låg till Malin på Sierras rum då vi kom till Hamburg. Jag hoppas inte tjejerna ogillar att jag visar det här, men jag har läst brevet och det är bara fint utan några hemligheter, så jag tror det är ok.

För er som är riktiga Franzofiler, så har jag lagt in några bilder till i inlägget om vår resa till USA (Mot USA). Rulla ner dit om ni vill se dem. Annars lär det bli nog med bilder för er att se ändå framöver!

Slutligen en uppdatering på lusfronten. Vi verkar ha kommit lindrigt undan denna gång. Tjejerna har klarat sig helt och sedan i tisdags har vi inte sett några löss. Vi kammar och kollar dagligen. Jag informerade på skolan igår och bad dem skicka ut information. Hittills har de skickat till de klasser de vetat är drabbade, men jag vill att de skickar ut till i alla fall hela Lower School. Annars kommer det garanterat gå runt runt.

Ny tid är inbokad hos tandläkaren nästa vecka...

Hilde, you know I miss you so I was so glad to see a comment from you here. Thanks! It was almost worth the lice, ha ha. I really think I am worth a place in the lice department!
Hope you are all doing well?! I need to send you an e-mail soon to hear more about what is going on. I only hear fragments and I am very curious you know.

Catharina, jag tycker det är toppen med luskammardagar i hela kommunen som ni har en gång om året! Tack för uppmuntran! Nu behöver du inte känna att det kliar i huvudet längre för alla är borta :) . Berätta om DM!!

Karin, nej jag vet, lusreklamen syns bara här där jag är och skriver, begränsad räckvidd på den reklamen :) . VARJE gång vi pratar löss säger barnen "kommer ni ihåg när vi fick den där mjukdjurslusen?" :) . Idag är faktiskt en riktig höjdardag och allt känns mycket bättre. Även om tanden ännu inte är ok. :) Måste säga en gång till att bilden på din blogg på Julia i Nya Zealand med balklänningen var SÅ fin!!

Britt, TACK för dina uppmuntrande rader!! Vad kul att du nämnde det danska valet!! Jag skulle velat göra det också. Väldigt kul med en kvinnlig statsminister för dem! Jag gilllar det och hoppas hon lyckas bra. Ja, jag tycker de danska partierna är så förvirrande. Bra att du just lärde mig att de radikale är i mitten. Varför är de så ologiska? Utan att veta säkert vad de danska familjerna här står politiskt, tror nog de står mer åt höger (svenska höger :) ) än vänster, så verkar de ganska belåtna med ett regeringsskifte. Har du läst "Världens lyckligaste folk" av Lena Sundström? Det skulle var kul att höra vad du tycker om den.
Idag är det fredag och allt känns mer positivt. Jag och danska Heidi ska äta lunch ihop i byn idag. Mysigt! Hennes Frederick hade också en lus igår när jag sagt att hon borde kolla...
Riktigt trevlig helg till er!!! Hoppas att ni också har det bra?!

Boktokig, TACK! Du var väl värd awarden! Förstår att du har haft det körigt, men NU är du på bokmässan och jag är väldigt avundsjuk. En dag ska jag också dit!! NJUT. Barnen hemma har det jättebra! Kram.

Nu ser vi alla till att det blir en toppenhelg! Det bestämmer vi!

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Vet du vad en kille på mitt jobb fick av arbetskamraterna när han fyllde 40? (Nä, hur skulle du kunna veta det...) Ett minneskort till kameran, som man ställer in för i datorn, så när man kommer hem, överförs bilderna automatiskt till datorn, taggade med plats där bilderna togs. Är inte det fantastiskt, så säg? Samtidigt töms minneskortet så man råkar inte ut för att minneskortet är fullt när man tar det med sig.

Catharina sa...

Men va tråkigt... jag hade skrivit en kommentar här innan men nu är den borta :( Datorn blev lite trög när jag skrivit klart, men jag trodde att den var klar... jaja jag försöker igen.

Jag har blivit sämre på att läsa böcker innan vi ska iväg på resor. Förr hade jag ett par stycken som var vällästa innan vi skulle iväg. Men jag är fortfarande bra på att köpa reseböcker! Vi hade två böcker om England/London, men jag läste inte många rader i dom! Det var Lars som var reiseleiter denna gången ;o)

Jag är själv med barnen i helgen och det är lite logistik att få ihop... och när jag lyckats så blev det ändå tokigt... men det har du nog läst på min facebooksida :( Jaja lillaloppan var nöjd så jag får väl bli glad igen...
Imorgon är jag kyrkvärd, Hugo har golfavslutning och jag har hyrt ut Moa till en kompis... Hugo kan åka med någon annan från Skurup till golfen... Nu håller jag tummarna för att planen håller hela vägen, det känns annars inte kul att börja jaga nya lösningar imorgon bitti! Jag hade dessutom lovat stå för kyrkkaffet imorgon eftersom jag skulle ha hjälp av en gudstjänstvärd, men igår ringde hon och sa att hon var sjuk, suck! Men jag har lyckats få tag på en annan kyrkvärd som kommer och hjälper mig. Det är dubbelgudstjänst imorgon, så det är lite stressigt mellan dom och jag hinner inte med både mina vanliga upggifter och kaffet själv.

Känner att jag är lite gnällig just nu, men det är jobbigt att vara själv med barnen flera dagar... Men är lite nöjd också för det blev en supergod middag ikväll med ugnsstekt kyckling och bakad potatis och till efterrätt hade Moa och jag bakat morotskaka (lite "belöning" för att hon var så duktig idag)

Nattinatti dags att krypa i säng! Klockan ringer redan 7 imorgon!

Kram Catharina