fredag 30 mars 2012

Johan for president

En eftermiddag i början av september kom Johan hem från skolan och sa "Jag vill be president så jag måste hålla ett tal". Jag frågade förstås vad det handlade om och det visade sig att de har ett elevråd för varje skoldivision, så Lower School skulle ha val för alla positioner i "student council", som det heter här. Tjejerna har minsann aldrig pratat om några elevråd som de vill vara med i och för en annan som naturligtvis var ordförande i elevrådet själv då jag gick i högstadiet, så var det ju kul att den tredje ättlingen verkade ha liknande ambitioner ;) .

"Vet du ens vad en president gör?" fick jag ändå fråga honom.

"Nej, men jag vill ändå bli det", svarade han ungefär.

Jag insåg att det kanske hade varit bättre att ha lite lägre ambitioner och börja med en annan position, men han sa att bara 4:or som är de äldsta på LS fick vara ordförande och det var det han ville. På "assembly" som är deras "storsamling" med hela LS en gång per månad, skulle ALLA som ville ha en post i elevrådet hålla ett tal och berätta varför de ville det och sedan skulle det blir omröstning.

Vi pratade om vad eleverna kunde förvänta sig av en ordförande och vad Johan själv skulle vilja jobba med i en sådan roll. Jag frågade om han visste om det var andra och i så fall hur många, som ville bli ordförande. I smyg frågade jag på skolan vad som förväntades och de talade om att de fick mycket stöd och att det handlade mest om att lära sig i den åldern. De tyckte absolut Johan skulle ställa upp i valet.

Johan var ganska bestämd om vad han ville säga, men det gällde att strukturera det på ett sätt så han kunde få fram det. Han kunde inte prata fritt ur hjärtat, men samtidigt är det tråkigt att läsa långrandigt från ett papper. Dessutom är han inte en superduktig läsare, så det skulle tvunget vara en text som kan kunde läsa utan att haka upp sig...

Till slut var talet skrivet och den stora dagen kom då han skulle läsa upp det och sälja in sig själv inför ca 200 elever och alla lärare samt annan personal (men det är bara barnen som har rösträtt).

Så här såg talet ut:

Hi,

I am Johan and I want to be president.

I like to be part of the decisions we make.

I think I have some good skills for being a president.

I like to discuss with other people and I like to plan for things.

I always try to do what I have promised.

I am good at remembering so if you say things to me I will tell the board what you have said.

I like to work together and try to reach a goal as a team.

I am well organized.

I like to try new things and would like to be lower schools president.

I’ll do my best if you vote for me. The board will do great things for you, we will support you and listen to what you say.

Thank you!

ÅHHH vad jag önskar att jag hade kunnat vara med och se honom hålla det här talet!!!

Det var lite svårt att få till det så att Johan fick fram vad han ville på ett tydligt sätt, men jag tycker det blev bra och han var så nöjd med sitt tal. Efter skolan kom han hem och sa att det gått bra. Han sa att det var 6 elever som ville bli ordförande, men han kunde inte komma ihåg vilka alla "konkurrenterna" var :) . Det var sluten omröstning för alla poster.

Jag var faktiskt lite orolig för att han skulle bli vald, då detta innebar en del arbete på lunchraster, när han verkligen gillar att vara ute och leka, samt att jag trodde inte att han riktigt hade koll på vad rollen faktiskt innebar. Jag ville inte göra en större sak av det än det var, så med största försiktighet frågade jag någon dag senare i förbifarten om de satt upp listan på vilka som blev valda till elevrådet och vem som blivit ordförande.

"Jag vet inte, de hade satt upp en lapp, men jag hann inte kolla", svarade han.

HADE detta varit Malin eller jag hade vi hängt vid lappen innan de satt fast sista häftstiftet!

Ny trevare nästa dag om huruvida han kollat lappen och visste hur det hade gått?

"Jag vet inte, men det var inte jag i alla fall", svarade han.

Och så var det bra med det!!!! Ingen besvikelse, inga tårar, ingenting. Bara så där. Det var inte ens så intressant att han tagit reda på vem som vunnit. Tänk om vi andra var så coola och tog motgångar så bra, ha ha! Han blev definitivt en erfarenhet rikare. Jag är så imponerad över att han ville försöka och att han ställde sig upp för alla elever och höll det där talet och det var nästan en lättnad att han inte vann :) . Jag tycker också att det var kul att han ville göra något för de andra eleverna, för även om han nog tänkte rätt mycket på sin egen del i det hela, så förstod jag att han tyckte det var en ära och viktigt att få vara den som för alla elevers talan.

HEJA Johan! Det finns andra presidentposter att erövra i framtiden! Du har tiden för dig.

Märtha, ja Ericas hus är SÅ otroligt fint. När vi fick se vårt gästrum trodde jag att det var master bedroom :) . Det är verkligen mycket att städa, men Erica är en fena på det. Jag hade tyvärr inte varit lika bra på att hålla huset i det fina skick som hon gör. Dessutom är hon ett shoppingproffs. Jag vet inte HUR många inredningstidningar och postorderkataloger jag såg i det huset. :)
Jag fick ett långt mail från Helen tidigare i veckan, så jag vet att de är på ingång. Vilken underbar nyhet! Jag förstår att ni glädjer er hur mycket som helst!! Hur länge stannar de? Jättekul att få träffa Martin live! Jag vill också träffa dem! Har tyvärr inget bra förslag på bostad, men ska ha det i åtanke...
Skickar hälsning vidare till Linnéa :) . Vi ser fram emot påsklov med besök!

Britt, jag tror nog de skulle ha råd med städhjälp, men Erica är bra på att hålla ordning och jag tror hon är den sortens person som helst gör det själv för att få det som hon vill och hon gör det suveränt. Huset är JÄTTEBILLIGT mot vad man kan tro. Jag vet inte vad de begär nu, men de köpte det till ett SUPERBRA pris. Jag minns att jag var chockad då, det var liksom bara lite mer än vad D & A gav för sitt, men det har gått upp en del i området, så de kommer göra en finfin affär. Jämfört med Sv, Dk och Engl, är det väldigt billigt.
Irriterande att kommentaren strular, men bra att det kom fram till slut!

Astrid, Erica är allt i ett, hon är det perfekta värdinnan och frun :) . Effektiv som bara den. Jag tror inte hon har någon städhjälp, för hon gillar att göra det på sitt eget sätt.

PS Har ingen träningsvärk efter träningen igår!!!! Betyder det att jag äntligen blivit vältränad? Jippie!

Trevlig helg!
Ingrid

2 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Vilken fin son du har! Var stolt över honom!
Kram Kim

Britt sa...

Hej Ingrid!
Ja det är Johan , som vi känner honom. Han är bara för gooo.
Min mor sa alltid att Rikard kunde bli statsminister när han blev stor
men de ambitionerna hade han inte.
Lika bra det.
Kan Erica verkligen hinna med att ta hand om hela det stora huset?
De kanske inte använder så många rum till vardags.
Kram Britt