onsdag 14 mars 2012

Roald Dahl för vuxna



Roald Dahl är verkligen en av mina favoritförfattare. Tycker han har skrivit SÅ många fantastiska böcker för barn. Matilda är vår favorit och den har nu satts upp som teater här i London. Det är i princip utsålt, men den är förlängd ett halvår och jag hoppas vi får till biljetter för den föreställningen.

Förra året hittade jag en jättefin självbiograi av Roald Dahl. Idag var jag på biblioteket här och fick syn något helt nytt, nämligen boken till vänster ovan. Det visar sig att Dahl skrivit ganska många noveller för vuxna, många gånger för olika tidningar eller magasin. I höstas började man ge ut många av novellerna i novellsamlingar och ovan syns två av dem.

Naturligtvis lånade jag boken idag och den är helt ny. Trots att jag har många andra böcker igång just nu och en bokklubbsbok jag inte påbörjat än, fast det är diskussion på måndag, så kunde jag inte låta bli att börja titta lite på den första novellen då jag satt i bilen och väntade på att Johan skulle avsluta sin tennis. Det är något magiskt med vissa böcker, de bara drar en till sig. Den här boken var en sådan för mig.

Jag kan såklart inte ge något som helst utlåtande om boken ännu, men språket verkar inte besvärligt och jag gillade det lilla jag läste idag, så jag ser verkligen fram emot fortsättningen. Inser att jag måste passa på att läsa och låna så mycket av det unikt engelska så länge jag har chansen!

Britt, ja tänk om det vore så väl att det kom en ny klonad danskfamilj :) . Nej, det var förstås bara jag som skrev om gamla historiska fakta. Johan ser extra liten ut bredvid tjejerna eftersom de står i lite nedförssluttning och han står lägst. Mmm det känns faktiskt väldigt bra att du kan "försvara" mig och berätta vad jag gör. Tror min mamma också får göra det ganska ofta.

Karin, och ni är så fantastiska som står ut med att läsa om det gamla dravlet!! Ja, vi har otroligt kul tillsammans när vi jobbar här. Jag är så imponerad och glad över de många fantastiska kvinnor (några få män har väl också slunkit med, men mest är det tjejer) jag lärt känna här i England!

Astrid, vad kul! Är det klart att dottern med familj flyttar hem? Vad tycker de om det? Kul för er blir det i alla fall! Ska hon jobba då? Oj, vad mycket frågor som kommer upp i huvudet när jag tänker på det :) . Hon verkar också ha varit en engagerad mamma på deras internationella skola. Med våra erfarenheter tror jag att de kommer att sakna Dubai när de flyttar hem, men det blir säkert också väldigt skönt att få landa och rota sig där man har sina rötter.

Kram allihop!
Ingrid

4 kommentarer:

Astrid sa...

Vilket vackert Hus!
Ja, Karin och barnen kommer hem. Familjen har köpt ett radhus i Limhamn. Hon tycker det är fantastiskt att komma hem, men också mycket ledsamt. Hon har trivts väldigt bra där och nu får hon anpassa barnen till svensk skola, men det kommer säkert att bli bra.

Britt sa...

Hej!
Tänk att jag inte förstod att det var ett gammalt inlägg. Igår var Mary och jag och såg Järnladyn och
där hoppade de hela tiden från barndom till nutid och när Magreth Thatcher var verksam i parlamentet. Hon pratade med sin man hela tiden om det var då eller nu om han levde eller var död.
Man fick skärpa sig men den var bra.
Sorgligt att hon blev så dement.
Jag ska läsa om din blogg nu.
Roald Dahls böcker vill jag gärna läsa . Jag älskar dem och vi har ju varit på hans museum inte långt från er.
Kram Britt

Karin sa...

Låter spännande med Roald Dahl för vuxna!! Det kan väl aldrig gå snett?? Jag störtgillar noveller dessutom. Ser fram emot din recension!

Kram!

Kim M Kimselius sa...

Oj vad spännande med Roald Dahl för vuxna. Tycker mycket om hans böcker!
Matilda är också min favorit!
Kram Kim