måndag 12 mars 2012

Skolstart

Redo för skolstart!
Den 22 augusti var det dags för skolstart. Obligatoriskt skolstartsfoto togs, se ovan. Att jag här också tycker det är kul att ta ett kort med skolbussen, tyckte barnen den här gången var tämligen pinsamt :)  (men jag är ändå säker på att de tycker det är kul att ha i framtiden).

Ny större skolbuss med en chaufför som kör mycket lugnare!

Alla tre barnen tyckte det var jättekul att börja skolan igen och faktum är att alla trivs väldigt bra. Jag kan egentligen inte säga att någon av dem någon gång sagt att de inte vill gå till skolan. Jag är verkligen riktigt glad för det. Jag minns när jag gick i skolan att man ungefär från mellanstadiet "skulle" tycka att det var tråkigt att gå i skolan, ÄVEN om jag tror att även då tyckte de flesta att det var rätt ok, för man har ju sina vänner där. Eftersom vi varit utomlands så länge nu, vet jag inte hur det är i svenska skolor. Vad säger ni som har barn? Tycker era barn det är kul att gå till skolan eller säger grupptrycket att det är tråkigt? Jag är tacksam för varje nytt år som barnen tycker det är mestadels kul.

Här får barnen en ny klass varje år. Inte bara för att många elever flyttar och nya tillkommer, utan för att de elever som är kvar mixas och delas upp i "nya" grupper. I lower school har du en lärare som du har i de flesta ämnen, ungefär som i Sverige. Läraren följer dock bara sina elever ett år, så en lärare som undervisar åk 3, får en ny klass med åk 3 barn varje år. Det fungerar bra och jag tror det fungerar bra hemma att ha samma lärare i tre år också. Kan inte säga vad jag föredrar. Det är kanske bara om det inte fungerar med en lärare som det är bra att inte behöva "dras" med honom/henne under så många år. Mixning av klasser inför varje år tycker jag däremot enbart är en fördel. Nya relationer byggs upp och gamla kan lätt bestå eftersom de alltid har rast samtidigt för hela årskursen.

Tjejerna har en "homeroom teacher" som de träffar 10 min varje morgon då de registrerar närvaro, men sedan har de olika lärare i alla sina åtta ämnen och ibland har de inte sin homeroom lärare i något ämne. Det är lite konstigt. I princip har de detta år nya lärare i nästan alla sina åtta ämnen (Malin hade 5 nya och Linnéa 6). Alltså var första dagarna jättespännande eftersom det var då de skulle träffa sina lärare och det gick super! Båda tjejerna fick ett positivt första intryck av alla sina nya lärare och i de flesta fall har det hållt i sig hela året, så här långt.

En del nya ämnen tillkom också. Malin fick ÄNTLIGEN Drama på schemat. Dessutom började hon i den avancerade mattegruppen som det före sommaren varit diskussioner om huruvida hon skulle gå i eller ej. Det var tur att hon fick göra det, för det har gått superbra. Linnéa började med Ekonomi, Fysik och Psykologi, som nya ämnen och slutade samtidigt med Kemi, Design Technology och Geografi. Linnéa fortsatte med Band men "tvingades" byta instrument från basklarinett till vanlig klarinett. Vi fick veta att det inte var ett instrument man får låna utan det var march iväg att köpa ett instrument. Det gick att hyra också, men ekonomiskt var det bättre att köpa och eventuellt sälja framöver. Inte bara tjejerna började med nya ämnen, även Johan hade något stort och spännande att se fram emot. Spanska. Det är det första andra språket de börjar med här och han tycker det är SÅ kul. Tror inte de lär sig så väldigt mycket och han kommer inte kunna följa upp det hemma i Sverige, men glädjen över att få lära sig ett nytt språk är fantastisk att se.

Alla barnen var sprudlande glada då de kom hem efter första skoldagen. Precis som man önskar :) .

Britt, du var nog den enda som klarade de svåra orden :) . Det är mycket frivilligt arbete här, men i rättvisans namn måste vi säga att det klart att det kan vara så, när många familjer har en mamma/pappa som inte jobbar. Jag är imponerad över att vi i Sverige (och Danmark för den delen) har så många "föräldrarkooperativ" på såväl dagis som skolor, vilka kräver enormt stora föräldrarinsatser av människor som arbetar heltid. Imponerande!
Skrattade när jag läste det du skrev om Lina och godiset på teatern :) .

Ingrid

1 kommentar:

Kim M Kimselius sa...

Vad härligt att läsa om skolstarten och hur det fungerar i skolan. Tycker det låter bra att du bryter upp klasserna varje år. Det ger många vänner och nya relationer.
Kram Kim