söndag 5 juni 2011

Frogmore house

Gudrun är den här som håller ihop de promenader vi gör en gång i månaden med svenskorna. Egentligen görs detta i SWEAs namn, den förening för svenskor boendes utomlands som finns över hela världen, men även om inte jag, tillsammans med några andra, är medlem där, så får vi komma med på vandringarna. Det är vi väldigt glada för, då Gudrun bott i landet länge och alltid hittar trevliga promenadvägar.

Onsdagen för två veckor sedan meddelade hon oss att Frogmore house var öppet för allmänheten, vilket endast händer ett par gånger per år och hon föreslog därför att vi skulle gå dit. Själv hade jag aldrig hört talas om stället, men nu vet jag bättre :) .

Frogmore house
Bild från: www.art.co.uk/products/p13541833-sa-i2393592/posters.htm
Frogmore house tillhör den engelska kungafamiljen och ligger i anslutning till Windsor Castle, men så pass långt ifrån att du inte ser det om du besöker slottet. Det ligger längs med Long Walk som jag skrev om och visade bilder från, för ett par veckor sedan. Nedan är en karta som visar tydligt hur ställena ligger i förhållande till varandra:



Kartan kommer från följande hemsida, där ni också kan läsa mer om Frogmore än det jag berättar:

http://www.royalcollection.org.uk/default.asp?action=article&ID=35

I år är parken och huset öppet för allmänheten tre dagar i maj och tre dagar i augusti. Arrangemanget i maj då vi var där, hade ett charity upplägg fungerande på följande sätt. Tre välgörenhetsorganisationer får varsin dag och intäkterna från besökarna denna dag går till deras organisation. De kan också ha några speciella happenings i parken under sin dag och lite försäljning som ger ytterligare intäkter till verksamheten. Den dag vi var där var det organisationen Thrive som höll i det och så här beskriver de sin verksamhet: Thrive is a small national charity that uses gardening to change lives. We champion the benefits of gardening, carry out research and offer training and practical solutions so that anyone with a disability can take part in, benefit from and enjoy gardening. Verkligen bra och behjärtansvärt. De sålde lite trädgårdssaker, brevpapper etc vid ingången.

Vi svenskor samåkte till Frogmore house. Kajsa hämtade upp Amy, Ylva och mig och så parkerade vi på en liten parkering långt ned längs med Long Walk och gick sedan tillsammans uppför denna tills vi vek av in till Frogmore. Vi var en rätt stor grupp som hörsammat Gudruns "inbjudan", ca 12 pers. Parken runt huset är minst lika berömd och sevärd som själva huset. Det kostade £5 att gå in i parken och ytterligare £5.50 för att se huset. I parken finns framför allt många fina träd av lite ovanligare slag. Dessutom finns där ett mausoleum som Queen Victoria lät uppföra för sig själv och maken Albert, eftersom hon tyckte så mycket om Frogmore. I år renoveras detta hus, så man får inte gå in där, men i vanliga fall kan man göra det.

Huset, som är byggt på 1680-talet, används inte längre så mycket av kungafamiljen, men då drottningmodern levde, tyckte hon mycket om att bo där och då serverades afternoon i huset, så att drottningen skulle kunna ta sina hundar och promenera dit på eftermiddagen. Prinsessan Annes äldste son hade sin bröllopsmottagning på Frogmore house då han gifte sig i slottskyrkan vid Windsor Castle. Amy och jag gick tillsammans och vi slogs av hur instängt huset var, det hade verkligen en gammal doft (mögel enligt Amy) och rummen var PROPPFULLA med saker (gåvor till kungaparen?). Några större rum och ett långsmalt rum ut mot trädgården var RIKTIGT fina!

Här är snygga amerikanska Amy som pratar felfri svenska. Dessutom är hon supertrevlig och bor i vår by:


Såväl trädgård som Frogmore house var väldigt sevärt, så vi var riktigt nöjda med vårt besök då vi lämnade området för att avsluta träffen med lunch tillsammans. Det var ett bra initiativ av Gudrun, som bor i Windsor. Om man går från byn Windsor mot Long Walk så är det en pub precis där vägen slutar och Long Walk börjar. Där hade vi ett bord väntande på oss och jag beställde en HELT fantastiskt god sallad:

Efter mat och prat fick vi köra i full fart hemåt så vi kunde möta våra skolbarn som anlände hem till de flesta av oss.

Över till något helt annat, kommentarer på bloggen. Det verkar ha varit något strul med kommentarerna på många bloggar, jag har själv haft problem hos några bloggare, men inte hos andra. Väldigt konstigt! Nu har jag bytt format på kommentarerna, så ni ger era kommentarer i ett separat fönster istället. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men det känns i alla fall som om jag skakar om systemet lite. Låt oss hoppas på ett litet underverk och att det fungerar bättre nu...

Astrid, attans att du också har haft problem med kommentarerna!! Nu fungerade det ju i alla fall och jag hoppas att det fortsätter så.
Tänkte nästan att du skulle kunna gilla bilarna eftersom ni är så bilkunniga i familjen, även om ni är vana vid elegantare saker :) . Ja, vi får hoppas och tro att jag ska kunna bidra till "skolstyrelsen" här. Det ska bli kul och intressant.

Karin, minsann är du inte mer stressad när du jobbar mindre än förut...??! Väldigt intressant det du skriver om tillfälliga bekantskaper! Jag tror du har rätt, kanske ska man ibland bara se tillfälliga möten som en gåva där och då. Det är naturligt att det inte blir någon fortsättning, men det betyder inte att samtalet är meningslöst. Visst är det SKÖNT att jag besparar er tråkiga vardagssysslor som naturligtvis förekommer även här, ha ha. Är det nästa helg du ska cykla?

Kim, jag gillar att vara med och bestämma och påverka, så det ska bli kul med styrelseuppdraget. Det blir säkert rapporter från det arbetet här på bloggen.... Vi har NÄSTAN roligt hela tiden här, men naturligtvis får vi vår beskärda del av vardag, vi också. Det är dock roligare att fokusera på det positiva :) . Ja, jag minns att du var sjuk på melodifestivalen, du har haft lite otur på sista tiden med hals och annat. Tur att det verkar ha vänt nu!

Britt, det är min förhoppning att det ska fungera bättre med kommentarerna nu, men jag är absolut inte säker. Vi får båda hålla tummarna! Jag frågade Malin och hon sa att du redan är världens coolaste farmor :) . Är det dags att byta bilen? Skulle vara kul att se dig välja mellan 15 000 000 000 000 000 olika varianter på Coopern.... jag är gärna med och hjälper till, ha ha. Johan är SÅ glad över att ha Alfred här!

Trevlig helg allihop! Vi har fått besök från Sverige och roar oss för fullt med dem! Jättekul!

Ingrid

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Vi kan titta på en Cooper, när ni kommer hem. Min gamla bil är lika gammal som Linnea 1996 och jag har kört med 5 barnbarn i den. Det finns så mycket nostalgi i den.
När du visar bilderna från Windsor är det så härligt att ha varit där och sett en hel del.
Nästa vecka fyller både drottning Elisabeth och prins Philip år. Det ska kanske firas inne i London.
Roligt att Malin tyckte att jag var cool. Det känner jag mig inte.
Nu ska vi köra ut till Bokskogen med Anna och Daniel och Barnen.
Kramar från Britt

Kim M Kimselius sa...

Ännu ett mycket trevligt inlägg som tog mig med till en främmande plats. Synd att det inte fanns några foton inifrån huset, men jag antar att man inte fick fotografera där.
Kram Kim

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att få läsa om ytterligare ett ställe som man kan besöka. Jag får lite virtuell sightseeing när jag besöker din blogg. Mycket trevligt! Men visst blir jag sugen på att se det i verkligheten. Inspirerad med!