lördag 31 december 2011

Simon och Ekarna



I förrgår blev det verkligen BIO! Svärmor, Rikard och jag gav oss iväg för att se Simon och ekarna. Det var bara jag som hade läst boken och det var länge sedan, men jag hade den ändå ganska klart för mig. De andra såg den helt utan förutfattade förväntningar.

Rollistan var lovande, Helen Sjöholm som Simons mamma och Bill Skarsgård som Simon själv, m fl väldigt duktiga skådespelare.

Filmen var absolut bra och mycket sevärd! I början tyckte jag att den rusade iväg och att Simon och Isaks barndomshistoria drog på i väldig fart. Jag befarade att filmen skulle kapa många viktiga händelser från boken, men det blev faktiskt inte så. När scenen var satt med hur killarna binds samman, så var nästan allt från boken med och handlingen följde väl boken.

Miljöerna var superfina!! Simons pappa spelades jättebra. Över huvud taget tycker jag att Fredrikssons styrka är att göra sina personbeskrivningar så att det är tydligt att alla har såväl goda som dåliga sidor och det lyckades skådespelarna trovärdigt visa. Jag hade inte någon koll på rollistan innan vi gick dit och det tog mig en LÅNG stund innan jag kom på att det var HELEN Sjöholm, ni vet man sitter där och vet så VÄL, men poletten faller inte ner :) .

Rikard och Britt tyckte också mycket om filmen, så den är bra även om man inte läst boken och har man gjort det blir man inte besviken. Rekommenderas!

Astrid, jag vet att ni såg filmen samma kväll som vi på annat håll, vad tyckte ni? Efter tråkigheterna blev det verkligen en bra jul i alla fall och det var så kul att träffa er. Det ENDA jag irriterar mig på just nu är att jag inte fick en bild på Tor och mig vid BILEN (you know what I mean!).

Britt, TACK för härliga dagar hos er!! Dags att åka hem och börja blogga igen :) . Tomte är ett måste för mig varje julafton, för stora och små. Vi har träffat olika typer i år, ha ha.

Karin, det låter som om ni har haft en bra jul! Du har så rätt i att det gäller att njuta av nuet och jag tror du är väldigt bra på att både vara effektiv, att prioritera och att stanna upp för att njuta i stunden! Jag är sådär.... :) . Ert pepparkakshus var MAGNIFIKT! SÅ häftigt och kul att se!
Jag VET att det inte var många rader om mina toppendagar hos er! Varför tog jag inte fler bilder??!! Får tyvärr inte till något besök i jul och nästa gång vi kommer hem hoppas jag att vi har ett eget hus... tittade med släkten igår och insåg plötsligt att ett vi kollade på låg jättenära er!! :) Var stark, nu är det bara ett halvår kvar till din Julia kommer hem! Kram.

Kim, vi har verkligen jättemycket att glädjas åt!! Det är jag glad och tacksam över. Det var ju inte slut på tråkigheter, men nu hoppas jag att det är det. Roligt att höra att ni har haft en skön jul! Var ni hemma hos er allihop? Typiskt att du inte kunde se filmen, men du klarar dig utan den :) . Det roligaste var att den slutar med att Johan har varit "nice", men man kunde även välja "naughty" (hemska tanke, vem gör det??), och så gjorde Linnéa en film till sin kille och valde "naughty". Hon och Malin skrattade SÅ när de gjorde den filmen, men den kan man ju inte se här...
Mmmm vi gör det inte alltid lätt för oss och klämmer säkert in för mycket för det mesta... typiskt mig, men jag börjar tro att det ändå är så jag/vi trivs bäst, annars borde jag väl ändrat på det vid det här laget?

Märtha, nej att bli mormor slår nog att fira jul!! DET förstår jag verkligen, även om jag inte kommit dit själv ännu!! Dessutom är hon BEDÅRANDE söt! Tack för bilderna!!

Catharina, det var ju så kul med filmen till Johan eftersom vi haft tomtediskussionen. Gjorde du en  till Hugo eller Moa? Kantro att Moa blev glad för paketkalendern! Våra barn får var tredje dag, så det är "bara" åtta paket var. Inte så hysteriskt tycker jag. Vad blev det till slut i julklapp för Lars??

Anna F, tack ja det var mysigt på Ven och nu har vi haft det mysigt i jul!!

Boktokig, vad kul att du gillar att läsa om vår resor och utflykter. Lägg gärna Ven på minnet för framtiden. SÅ trevligt med barn!! Kram.

GOTT NYTT ÅR ALLIHOP!!
Kram Ingrid

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul, gott nytt år!

Karin sa...

Haha, trodde nästan att jag av misstag hade gått in på min egen blogg och inte din när jag såg rubriken! TÄNK om vi hade setts i foajén - hur coolt hade inte det varit? Varför var inte tjejerna med?? De ville kanske se nåt häftigare... Kata gillade inte den lika mycket som jag, men var absolut inte besviken. (det låter på din personliga hälsning till mig i inlägget, som att du tror att jag är besviken att du inte bloggade mer om den lilla stund vi hade tillsammans i somras - det är jag inte!! Jag blev glatt överraskad att påminnas om det bland dina sommarreferat!)

Astrid sa...

Hej Ingrid!
Ja vi såg ju filmen samma kväll i olika städer. Häftigt!
Fimen var klart sevärd och kan på det varmaste rekommenderas. Fantastiska miljöer och naturbilder och mycket bra skådespelare.
Jag läste ju ut boken samma dag som jag såg filmen på kvällen och var fortfarande inne i denna fantastiska berättelse. Tycker nog att jag borde väntat lite med att se filmen. Det var några stycken som fattades, deras militärtjänst, då Simon försvarade Isak mot kapten Bylund, hade en del betydelse. Likaså Simons resa till Gudeas tempel, där han var med om utgrävningarna och fann sitt ursrung. Naturligtvis vet jag att man måste korta ner en sådan berättelse och de jag såg filmen med hadde inte läst boken och tyckte den var fantastisk.
Det är inte för sent med en bild av bilen, dig och Tor. Du kommer vär hem till sommaren och då ses vi väl igen.

Kim M Kimselius sa...

Låter som jag får se Simon och ekarna...
Jo, vi var alla hemma hos oss och det blev mycket lyckat. Blir säkert en repris kommande jul!
Ja, jag tror att man är en sådan person som tycker att ha fullt upp, om man alltid ser till att fylla almanackan! Där är vi lika!
Kram Kim