måndag 14 mars 2011

Att göra under en helg i Sverige

Om Johan har lågt blodsocker eller är trött är det stor risk att han "bryter ihop". En kväll vid läggdags förra veckan hände detta, han tyckte omåttligt synd om sig själv som måste äta skolmaten här, som han inte alls tycker om. Jag har sett den och tycker den ser jättefin ut, om än möjligen inte alltid så barnanpassad, men det finns olika val och en jättefin salladsbuffé. Johan vill ha matsäck som de hade under tre år i Danmark. Min bästa kompis Anna som var på skolan och tittade sa bestämt "gör det inte!". Vi är helt överens om att barnen är bortskämda och att det absolut inte är något större fel på maten, jag är faktiskt rädd att den snarare är sämre på skolorna hemma i Sverige, så då blir det en ny "chock" för min son, men det beror väl på var man bor.

Nåväl, det var läggdags, Johan var otröstlig eftersom han var så trött, jag skulle gå och göra läxa med Malin, så jag tog fram mina käcka ledaregenskaper och frågade om det fanns något han kunde göra åt problemet "Neeeej det gör ju inte det!" grät Johan, varpå jag förklarade att om det inte gör det, så måste man försöka tänka ut ett sätt att gilla läget. Tror inte det gick hem riktigt. Föreslog istället att han skulle tänka på något annat som är roligt. "Det finns inget", grät han då. (Såklart.) Jag sa att det gjorde det väl ändå, han kunde ju till exempel fundera på vad han ville göra i Sverige den helgen han ska dit med pappa, de ska nämligen hem i slutet på denna vecka och ALLA vi andra är väldigt avundsjuka, speciellt som det var Johan som fick följa med en helg i höstas också, men Malin är i Spanien och Linnéa på konfirmation, så de kunde inte ändå och jag, ja jag måste ju ta hand om de som är kvar här ;) .

Jag sa godnatt och lämnade Johan. Det blev tyst och en ganska lång stund senare när jag trodde att han sov, ropade han på mig. Då var han hur glad som helst igen (!) och gav mig en lapp. "Mamma, jag har skrivit vad jag vill göra när vi kommer till Dalby, kan du ge lappen till pappa? Godnatt." :)

Här är lappen (rensad på de många stavfelen):

Vad jag vill göra i Sverige:

1. Leka med Alex och Tobbe.
2. Leka med Alfred.
3. Jag vill åka rullskridskor.
4. Leka med Sigge.
5. Hjälpa pappa.
6. Om vi kan bada på Dalby badet.
7. Om vi kan gå till Gula bananen.
8. Äta körsbär från trädet.

Det är OMÅTTLIGT gulligt och visar verkligen vad som betyder något för Johan i Dalby. Jag fick förklara att han skulle hem en helg, inte en månad, samt att körsbär mognar i augusti, badet öppnar i juni, samt att pappa inte tänkte ta med sig rullskridskorna till Sverige (jag = glädjedödare), men han tog det bra :) . Gula bananen är en lekplats med en gul svängd rutshbana (stavas det så...?).

Detta var ett typiskt exempel på hur snabbt det går mellan gråt och skratt för Johan.

Solen är fortsatt generös mot oss här. Mina tankar går till de hårt drabbade i Japan. Hoppas att de får den hjälp och det stöd de behöver!

Ingrid

4 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Hjälpa pappa, tyckte jag var det finaste han skrev på sin lapp. Han måste tycka att det är väldigt roligt att vara tillsammans med sin pappa.

Anonym sa...

Vilken underbar lista Johan har gjort! Dessutom kommer han väl att träffa farmor och farfar? Det blir säkert en toppenhelg! Du skulle ta hand om de som är kvar? Måste vara L då?? På lördagnatt? Ha det bra och ta några djupa andetag! Din lillasyster var här i fredags kväll och flickorna också. De tävlade i Växjö och åkte hem lördag eftermiddag. Sen kom moster från Halmstad och i söndags var det 90-årskalas för Carin i Moheda. Tiden går så fort. Jag var även på intensivövning med kören i lördags, fyra timmar. Märtha

Britt sa...

Hej Ingrid!
Nu är vi hemma igen efter golfresan till Cypern.
Jag har läst temperaturen i SDS varje dag under lång tid och det har varit bra väder.Vi hade tyvärr inte den turen. Det har varit kallt mellan 2-10 grader, regnigt åskat och blixtrat t.o.m snö för första gången på 30 år , uppe på berget. Banan var brant, mycket kuperad ,raviner
alltså jobbig att gå. Den var mycket vacker med cyklamen orkidéer och träd som blommade.
Solen såg vi först den sista dagen då vi gjorde en rundtur. Det är vacker på Cypern med berg och dalar och mycket gammal kultur.
Men nu förstår jag så tokigt att sätta ut en temperatur för Cypern. Det varierar var på Cypern man befinner sig.
Johan ska ju komma till Daniels och Linas sammanslagna födelsedag och han ska bo hos oss men jag förstår att han vill leka med sina kompisar. Kul att träffa er igen. Kramar från Britt

Catharina sa...

Jag känner så väl igen det där med berg och dalbana i humöret! Båda mina barn behöver äta regelbundet (och jag också... om jag nu ska vara ärlig ;o) ) Hugo blir inte ledsen utan han blir så himla arg! Sen räcker det att han tar en tugga av maten och så är det dåliga humöret bortblåst. Det lustiga är att vi inte lär oss... på helgen glömmer vi ofta äta mellanmål eftersom vi själv inte är hungriga. Har flera flera gånger pratat om att införa fruktstund på eftermiddagen...

Så gulligt av honom att skriva en lapp med vad han vill göra här. Ja, det är väl det vi mammor är... glädjedödare.

Jag kommer att berätta mer om min retreathelg i ett mail... snart hoppas jag. Men måste bara berätta. Jag har ju varit i stillhet och tysthet hela helgen och sen var det ju full fart när jag kom hem med två datorer igång, radion igång och tv'n också. Så det var en ljudchock för öronen. Men det var ju inte det jag skulle berätta.
Ikväll när vi åt tillsammans hela familjen (igår var Lars i Lund och sjöng när jag kom hem) så var hela måltiden ett enda tjatande. Ät upp, sitt still, gå inte ifrån, ta nu morot, sitt på din stol, ät... Suck! Ska nog ta fram mina anteckningar från föräldrautbildningen jag gick för många år sen...

Kram Catharina