torsdag 17 mars 2011

Och så var de bara en...

Det är tomt och tyst här hemma. Malin har åkt på skolresa till Spanien och jag tänker flera gånger om dagen på hur de har det, men jag vet såklart att hon har det bra. Inför resan har alla fått köpa t-shirt, keps och jacka till sina barn:


Rikard körde Malin till skolan i tisdags morse. De fick inte åka med vanliga skolbussen av säkerhetsskäl.... det är inte bra om det står bagage och blockerar gången. Hon packade i helgen och var så glad och spänd när hon gav sig iväg. Det är första gången hon åker utomlands utan oss. I Danmark åkte de på skolresa till Köpenhamn några dagar. Linnéa var en vecka till Paris i 7:an och en vecka i Oxford i 8:an. NU var det Malins tur att ge sig iväg på ett stort äventyr. Det är de elever på Middle School som läser spanska som fått erbjudande om att åka (såklart på föräldrarnas bekostnad). Malin ska på en veckas resa till i maj, Linnéa däremot har inga sådana här stora resor på HS. Konstigt. Det är inte riktigt hela veckor de är iväg utan normalt 5-6 dagar. Malin kommer hem vid midnatt på lördag.

Läraren skickar en rapport varje kväll om hur de har det och det är så kul att läsa. Malin har skickat ett par sms också. De började i Sevilla där de har sett staden, ätit Tapas samt haft en flamenco-lektion (tydligen väldigt roligt). Idag har de lämnat Sevilla och tagit sig till Granada.

Ikväll har vi kört Rikard och Johan till Heathrow för vidare färd till Skåne. Där ska de fira farbror Daniel som fyllt 40 år i veckan samt kusin Lina som blir 3. Vi har ett gudbarn, Sara, som blir 18 om en vecka och så kusin Gustaf som fyller vid samma tid. Många födelsedagar i familjen i mars alltså och därmed en del paket.

Rikard ska också till Dalby igen och fortsätta tömma garaget på en hel del saker som ännu är kvar. Pappa erbjöd snällt ett förråd i ett av deras hus, men det är lite långt bort och dessutom inte fuktfritt, så vi har bestämt oss för att hyra ett förråd istället. Det är ganska dyrt, men vi får göra en omsortering och omfundering i sommar, det verkar inte finnas några sommarlov utan att vi tänker på flytt nuförtiden... Jobbigt, men det går när man måste.

Alltså är det bara Linnéa och jag kvar här hemma just nu. Det innebär att det är SÅ TYST i huset, jag kan höra en knappnål falla och det känns tystare än när jag är hemma ensam på dagarna..., men det ska bli mysigt att få lite tid på tu man hand. Tyvärr är det inte så mycket i och med att hon ska till skolan imorgon och på konfirmation lördag och söndag i London.

Med tanke på att familjemedlemmarna är utspridda tänkte jag benämna detta inlägg efter Agatha Christies berömda bok, som Linnéa dessutom läser just nu. Då kom jag att tänka på debatten i "Kvällsöppet med Ekdal" och insåg att man inte ska använda n-ordet, inte ens om det är en välkänd boktitel. Kollade upp boktiteln och döm om min förvåning, den har ändrats! Det har jag missat helt! På engelska har de tydligen gjort det för länge sedan och nu har vi även på svenska en direktöversättning från denna titel. "Tio små negerpojkar" heter numera "Och så var de bara en".

Karin, tack för toppenbra boktips av Oates, ska absolut kolla upp dem, inte minst ungdomsböckerna som jag inte kände till! Förlåt att vi inte svarat på ditt vänliga mail (veckan har varit körig), här ovan får du lite förklaring.

Märtha, jag håller med dig, Gates punkter är underbara, speciellt nr 7 "dina föräldrar var inte så här tråkiga innan de fick dig..." ha ha.

The not-yet-desperate housewife, dina barn är så små, så du får nog spara listan lite :) . Nixpix har ej fått mailet, men lämnat en annan mailadress hos dig. Har du lust att pröva den istället?

Monika, jag håller helt med om Oates, hon har ett bra språk och det uppskattar jag mycket (och så måste man ju skicka ett tack till översättaren som lyckas förvalta det). Jag gillar att läsa flera böcker av samma författare i ett svep, det gör att jag minns alla böckerna bättre och det ger en bättre inblick i ett författarskap än om jag sprider ut dem över flera år.

Dags att se om jag kan få lite liv i huset!
Ingrid

3 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Vi sitter just nu och väntar på att Rikard ska ringa och att vi ska hämta dem.
Lina fyllde 3 år idag och vi har varit hemma hos henne oh ätit tårta. Hon tror att när Johan kommer också Malin och Linnea.
Visste inte att de hade ändrat " Tio små negerpojkar.
Ha det nu så mysigt och vila upp dig. Kanske du får lite tid över till upp-packning eller du är kanske klar. Roligt för Malin att få en sådan fin resa.Kramar från Britt

Karin sa...

Usch vad tråkigt att höra om kartongerna som inte kunde förvaras på ett bättre och billigare sätt! Roligare kan man ha för sina besparingar! Jag skickar även ett separat mejl alldeles strax, med lite förklaringar från min sida, som blir för långrandiga i kommentarfältet.

Jag vet att du passar på att njuta av Linnéa lite extra nu när det bara är ni två!

Kram från Karin

Boktokig Eva Boström sa...

Åh, vad roligt!!!! Sånt önskar jag mer av här i Sverige!