tisdag 19 april 2011

Förra fredagen

Förra fredagen var det nytt PIM möte för High School. Tre elever var där och presenterade tre olika program som skolan köpt in för eleverna att använda. Det handlade om program där eleverna kan göra olika personlighetstest, skriva in ämnen de gillar och se vilka universitet som ger utbildningar på de intressekombinationerna samt massa annat. Detta är inte riktigt aktuellt för L än. Enligt mig är hon fortfarande på högstadiet och det känns så stressande att det är SÅ mycket information om UNIVERSITETEN.

Däremot är det väldigt kul att se vilka möjligheter som finns och höra hur de coachar varje elev i 11:an. De besöker universitet under sommaren, de "måste" ta reda på om de trivs bäst i ett city-universitet eller ett mer "ute i naturen". De ska ha klart för sig vilka utbildningar som ska ansökas till redan under hösten (advokater och läkare) och vilka som är efter jul samt vilka som är senare på våren. Varenda elev i 11:an har innan sommaren en plan för vad de ska göra efter 12:an då de lämnar skolan och uppgifter om som de ska undersöka under lovet.

En mamma berättade också om hur hon varit klassmamma för 12:orna under året och vad de gjort för att elevernas ganska tuffa sista år på skolan skulle bli riktigt roligt och minnesvärt. Trevligt.

Malin följde med Laura hem efter skolan, tillsammans med ett antal andra tjejer. De skulle fira Lauras födelsedag med shopping, filmer, övernattning och ridning. Vi hade köpt ett presentkort på iTune till henne och Malin satte in det i ett så här fint collage. Notera hjärtat uppe till vänster som är ett sådant de lärde sig vika på den japanska dagen.


Rikard och jag handlade till Johans kalas på lördagen och det tog såklart längre tid än vi trodde. Då vi kom hem sa L att Amandas föräldrar undrade om vi ville komma dit på middag. Vi hade tänkte oss en lugn hemmakväll, men det var såklart lockande. Både trevligt sällskap och dukat bord. Samtidigt ringer Malin och säger att hon inte mår bra, utan känner sig illamående. Det hade varit varmt att sitta längst bak i en stor skolbuss på vägen hem. Det hade gått ganska många timmar utan att hon blivit bättre, så jag sa direkt att vi skulle komma och hämta henne. Det är inte trevligt att vara borta när man känner sig sjuk.

Rikard gav sig iväg för att hämta Malin, samtidigt meddelade L att hon hade missförstått lite rörande Amanda. Vi skulle komma dit EFTER middagen. Jag kände att allt bara blev jobbigt och ångrade nästan att vi sagt ja, för Johan ville verkligen hellre vara hemma och ha myskväll, dessutom blir det sent för honom att ge sig iväg efter maten.

Ja ja, Malin kom hem och vi bäddade ner henne i våra sängar. Hon sa att det gjorde absolut inget att vi skulle gå bort, jag hade förstås lite dåligt samvete över att lämna henne, men insåg att mår man dåligt kan det vara lika skönt att bara få lägga sig och sova. Vi slängde i oss lite provisorisk mat och gav oss iväg.

Vännerna bor i grannbyn, men innan vi kom fram ringde Malin och sa att hon kräkts, jag såg Johans kalas dagen därpå flyga all världens väg. Rikard sa att en av oss skulle komma hem till Malin, men hon sa att nu mådde hon mycket bättre, så det behövde vi inte. Ok.

Väl hos Toni och Greg med barn blev det i alla fall en supertrevlig kväll till slut. De hade dukat upp med all slags dricka, ost, kex, snacks mm. Vi pratade och skrattade. Amandas storasyster Sarah är väldigt intresserad av historia och arkeologi, så Toni hade kollat upp och hittat en utgrävning i England där de lyckats få en praktikplats för henne under påsklovet. Sarah ska bo på ett B&B där kvinnan lovat att hjälpa henne och hålla ett öga på henne när det behövs. Toni menar att antingen kommer Sarah sedan att hata allt vad utgrävningar heter eller blir hon såld och älskar det. "I will love it", sa Sarah från soffan bredvid där vi satt :) . Nu denna senaste helgen har de sedan varit i kontakt med ett antal bibliotek för att hitta böcker om den tid som utgrävningarna rör, för att Sarah ska vara bättre insatt. Toni hade försökt komma på hur det funkar på British museum, ni minns kanske att jag berättade att man var tvungen att vara medlem för att få gå in i salarna där böckerna finns. Nu menar mamma Toni att man dessutom måste betala en massa om man vill få ta med sig böcker därifrån. Hon försökte därför hitta alternativa bibliotek. Så där håller vi mammor på och curlar....

Väl hemma sov Malin och nästa dag mådde hon helt bra. Hon gjorde bara k-ordet en gång, så antagligen var det inte maginfluensa eftersom ingen annan blev dålig. Kalaset gick av stapeln som planerat. Skönt!

Astrid, ja det är verkligen en ynnest att ha möjlighet att vara hemma med barnen, samtidigt tror jag ibland att de får för mycket fokus, vilket kanske inte är bra varken för dem eller mig. Det är svårt att hitta en bra balans som förälder tycker jag. Vi försöker göra det mesta av dagarna och jag tycker vi lärt oss av erfarenheterna från Danmark, där vi inte alls hann se allt det vi hoppades på. Nu är vi lite mer fokuserade på det.
Jag tror ni har tillräckligt städat hemma! Man ska inte överdriva heller, ha ha. Jag vet att ni jobbar ute och ser fram emot att läsa om det nu när Dubai-rapporten är klar. Hälsa tillbaka :) !

Karin, tack för dina jättegulliga ord, jag behövde dem verkligen just nu, när barnen haft den mindre goda smaken att tala om alla hemska saker jag gjorde mot dem som barn.... hoppas verkligen att de kommer att minnas de positiva sakerna lika väl. Jag försöker prioritera roligt före tråkigt, såväl till vardag som helg och tycker vi är rätt bra på det.
Tack för att du skrev om era erfarenheter på nagelbitarfronten! Jag vet ju att många biter på naglarna, men jag visste inte att det slet så hårt på tänderna, har helt enkelt aldrig tänkt på det. Vi får se hur det går, nu kör vi "stopp&väx" och den som är här smakar FRUKTANSVÄRT illa, säger L, så kanske hjälper den. Hoppas hoppas :) .
Vi får väl se vad jag får på födelsedagen... :) .

Britt, usch jag har alltid blivit kallad diplomaten hemma eftersom jag var mellanbarnet som försökte medla mellan de andra och på jobbet TROR jag att jag uppfattas så också, men mina barn skulle nog verkligen inte hålla med. Det tycker jag bestämmer alldeles för mycket och kanske har de rätt... annars tycker jag vi tar väldigt mycket hänsyn till deras önskemål om jag jämför med det jag hör från många andra. Vem vet vad som är rätt och sant...?! Stopp&väx-motsvarigheten här smakade dock vidrigt, Malin har tendens till att börja bita hon med, så jag målade på hennes naglar också. Hon sa att smaken sitter kvar i munnen i timmar. Hoppas att det innebär att det hjälper.
Malin skrattade när jag berättade om teatern. Jag kommer väl ihåg när jag hämtade barnen hos er och ni hade varit på den teatern och demonstrerade hur alla gjorde då de gick baklänges och sa "goddag" då de gick hem :))) .
Hur har golfsäsongen startat?

Boktokig, usch vilken sorglig bok, om det inte finns något hopp... Det är inte lätt att hålla det välstädat hela tiden och jag tycker inte det är värt så mycket tid som det skulle ta, men man är väldigt olika där. Vissa människor är proffs på att hålla undan och trivs absolut inte med minsta stök. Det är också väldigt olika hur stora krav man ställer på att barnen ska hålla undan med sina saker. Kul att du tyckte det var kul att se lite hur vi bor, även om det är svårt att få någon helhetskänsla när man bara ser ett par rum. Tycker jag i alla fall. Men möbler och stil säger ändå något om människorna som har dem..., på gott och ont :) .

Barnen är hemma och R är på jobbet, så det är svårt att få tid att sitta vid datorn. Båda tjejerna har en hel del skolarbete att göra under lovet och eftersom vi har besök nästa vecka gäller det att få undan så mycket som möjligt dessa dagar.

Vad gör ni på lovet?

Kram Ingrid

1 kommentar:

Boktokig Eva Boström sa...

Jo, det är en väldigt mörk bok på så sätt.

Nej, hålla det välstädat hela tiden har jag gett upp om. Man får göra en insats då och då istället.

Vi har inte gjort så mycket och kommer inte heller göra så mycket under loevt. Vi håller oss här hemma och tar det lugnt. Jag har dock passat på att tvätta en massa kläder och ta mig ner i tvätthögarna och så har vi påskpysslat en del. Fast inte bara påskpyssel. Äldsta tjejen är så bra på att hitta på eget pyssel. Idag gjorde hon t ex en snigel av piprensare. Jättefin! Din Malin verkar också vara pysslig av sig! Jättefint collage!

Åh, vad kul för era vänners dotter med utgrävning. Jag har själv praktiserat en vecka på en Arkeologifirma när jag gick gymnasiet. Det var verkligen jättekul! Jag funderade faktiskt ett kort tag på att bli Arkelog, men så var jag lite för praktiskt lagd och valde lärare, där det skulle vara lättare att få arbete.