måndag 23 augusti 2010

Alla dessa skolformulär...

Idag har vi lämnat in en stor hög med papper vi fyllt i för barnen. Ni kan inte drömma om hur mycket det är! Trodde vi inte att Sverige var byråkratiskt? Glöm det, här är det tio resor värre!

De här blanketterna lämnade jag in för barnen idag (icke att förglömma hur mycket info vi fyllt i och skickat in redan innan vi flyttade hit...):
  • Contact Information (uppgifter om båda oss föräldrar, läkaren vi tillhör, samt en emergency contact om de inte får tag i oss (kunde jag inte fylla i för vi känner ingen sådan ännu)).
  • Health form (hälsodeklaration där upplysningar om vår läkare skulle skrivas igen, samt alla tänkbara upplysningar och barnens hälsa och sjukdomshistoria, inte minst när de gjort alla vaccineringar...!!! hade vi koll? nix!, men nu har vi kollat svenska vaccinationsprogrammet och sett vad de missat i DK, så det var ju bra).
  • High School Academic Honesty (bara för L, som skulle läsa massa punkter om plagiering, samtal under prov, fusk, användning av otillåtna hjälpmedel etc etc, L skulle skriva under själv).
  • Acknowledgement Form (tre underskrifter på samma papper, av både föräldrar och tjejerna (Johan för liten att skriva under, men vi skulle skriva under i hans namn och garantera att han var upplyst om det han skulle), de skulle skriva under att de läst Studenthandboken (44 sid!), att de läst och lovade leva upp till transportreglerna (använda bälte, inte äta i bussen etc), samt Athletic som handlade om att de lovade att vara med på gympan i skolan och att man inte kunde hoppa över för att man hade sport på em och något om kläderna på träningen och efter...).
  • Ethical Computer & Internet Use Agreement (barn och föräldrar skulle skriva under och lova att de ska följa datorpolicyn på skolan som bestod av 14 punkter).
  • Student Images Permission Form (vi skulle skriva under om det var ok att skolan lät bilder av våra barn visas på skolans hemsida, att de fick vara med i tidningsartiklar om det blir aktuellt etc).
  • Release of information Form (vi skulle skriva under om våra upplysningar om barnens hälsa och akademiska status fick lämnas ut till lärare och annan skolpersonal som kunde behöva den).
  • Motor Vehicle Detail Form (vi skulle fylla i vår bils märke, färg och reg nr för att få en klisterlapp att sätta på framrutan så att vi får köra in genom vakten till skolans område och vi skulle garantera att avlägsna klistermärket om vi säljer bilen).
  • Medicin Form (vi skulle skriva under om och i så fall vilka mediciner sjuksköterskan får ge barnen utan att ringa och fråga oss (huvudvärkstabletter, antihistamin och något mer...).
  • Native Language Enrichment (det var helt enkelt en ansökan om hemspråk för barnen, som de kan få om de finns tillräckligt många barn med önskemål om samma språk).
Nu har jag kvar att fylla i om de vill spela några instrument eller vara med i några sportaktiviteter samt om jag vill engagera mig som förälder i något på skolan. Det är vad jag tror är kvar i alla fall, men det kanske dyker upp något mer...

Ingrid med skrivkramp

2 kommentarer:

naemi sa...

hoppas att du e klar med allt pappersifyllande nu, det låter så tååååkigt!!!

:)

Catharina sa...

oj, det var mycket!

Jag har fyllt i en lapp till Moas lärare. Med våra kontaktuppgifter, ev någon annan (har ínte heller någon annan som kan rycka in) och om hon fick åka bil med lärare eller andra föräldrar.

På onsdag börjar barnen. Båda längtar!!

Idag har jag packat upp, packat upp och packat upp. Tvättat handdukar och lakan. Haft en väninna och hennes barn här på lunch. Åkt med Hugo på första tennisträningen. Haft vänner här på middag ikväll (första gången vi träffades "privat"). Och jag har haft en datorfri dag, fram till nu då jag tyckte jag kunde unna mig en stund här när jag "vaktar" diskmaskinen.

Kl. ringde 06,30 imorse... lika bra att komma in i tidigamorgnarlunken. Fast det blir inte lika tidigt imorgon... Men tvättmaskinen ska gå varm imorgon också. Allt var tvättat för 1,5 vecka sen, men det var då...

Kram Catharina