torsdag 26 augusti 2010

Andra skoldagen

Även andra dagen i skolan gick bra (nej, jag lovar att jag inte ska rapportera varje skoldag i detalj, det är bara nu i början som jag tycker det är lite kul).

Malin är visuellt mest entusiastisk. Hon hade igår börjat med spanska (som både hon och Linnéa valt, väl medvetna om att vi inte kommer att kunna hjälpa dem överhuvudtaget). Det hade varit kul, men trots min okunskap lät hennes uttal på de få ord de lärt sig, ganska långt från spanska i mina öron.

De hade haft Music Technology som hon älskade. Jag vet inte riktigt vad de ska göra, men det är något med att lära sig musik med hjälp av teknologi... Så här är beskrivningen av kursen på skolans hemsida och jag är inte säker på att jag blir helt klar över ämnet ändå, men det lär ju klarna längre fram.

Middle School Grade 6 Music Technology

Course Description and Goals

In this course, students will be introduced and guided through a five-step design cycle that is used to guide them through the process of creating a musical product for any given problem. An assortment of systems will be explored and musical topics will vary.

Students will use electronic materials, such as songs, instrument sound clips and other imported musical effects to communicate their ideas. Students will be encouraged to explore the role of technology in both historical and contemporary contexts. It is also designed to raise students’ awareness of their responsibilities as world citizens when making decisions and taking action on technology issues.

Idrotten hade inte blivit någon träning utan bara prat och lärarna var jättestränga. Det var Linnéas uppfattning också och jag har en känsla av att det har att göra med att de flesta idrottslärarna är engelska och de andra lärarna är ofta amerikanska. Jag har förstått att dessa länder har lite olika lärarprofiler. Men det kan också vara för att idrott är ett "stökigt" ämne och det krävs lite mer diciplin för att det ska fungera...

6:orna hade också ägnat sig en del åt sina "house". Malin tillhör "The Green house". Alla i Middle school (klass 5-8) är blandade och indelade i olika hus som de tillhör. Varje hus har en färg och så bör man köpa en tröja som representerar det huset. Dessa hus kommer under året att ha olika tävlingar mot varandra. Malin beskrev det som hur det är i Harry Potter-böckerna. Det är antagligen ett bra sätt att blanda eleverna mer med varandra så att de lär känna ännu fler och att de yngre får vara ihop lite med de äldre.

Linnéa hade haft matte med en bra lärare. Hon blev av med sin miniräknare i Danmark, så vi köpte var sin ny till henne och Malin i helgen. Den var billig, men innehöll verkligen allt som vi tyckte de behövde. Nu fick de dock veta att i matte behöver de en Grafminiräknare. Kan köpas genom skolan för 79 pund. Vill vi ha Silver Edition kan den fås för 89 pund. Det får bli den billiga. Det är ungefär 10 gånger mer än vad vi gav för räknarna i helgen. Har kollat om de går att köpa billigare över nätet eller i någon butik, men de var faktiskt dyrare där, så det är bara att punga ut med pengarna. Vi har redan förstått att det här bara är början när det gäller extra utgifter som kommer att dyka upp med jämna mellanrum. Speciellt tror jag att det är skolutflykter för tjejerna som kan komma att kosta en del. I läxa fick de till uppgift att definiera olika typer av lärande såsom "trial and error" and "intuition".

På kemilektionen träffade hon en trevlig kompis och ämnet som sådant verkade bra med lärare och så. Design Technology hade varit urtråkigt. Det som jag tycker låter väldigt nytt och spännande. Jag tror att det kan ha berott på läraren. Engelskan gillade hon och de ska börja med att läsa Flugornas herre av William Golding ("nobelpristagare" stod det på framsidan :) ) och det ser hon fram emot. Inte heller i engelska är hon med sin hemklass, så de har inga ämnen tillsammans med hela den klass de tillhör. I engelskan är Linnéa i en klass med enbart engelskspråkiga studenter (som modersmål alltså), så hon tycker att hon är dålig på engelska och har accent. Linnéa hade högsta betyg i engelska i Danmark, så hon är verkligen riktigt duktig. Jag sa att hon skulle ta det som en stor komplimang att de placerat henne i den gruppen, det betyder säkert att de tycker hon är väldigt bra, men jag vet inte om hon trodde mig. Över huvud taget börjar mina barn tro mindre och mindre på mig..... , det gäller inte minst Malin. Jag förstår att det är någon sorts tonårseffekt, men det är en sak att ha hört talas om det, en annan att få uppleva det från sina egna barn :))) .

Johan hade också haft en bra dag i skolan, men han tycker inte det är så kul att sitta och berätta vad de gör. Jag fick i alla fall veta att de hade fått göra tre olika tester igår, ett mattetest, ett spellingtest och så hade han fått läsa en bok för någon. ALLT hade förstås gått bra enligt honom. TÄNK att ens barn kan vara SÅ olika.... för det kan väl inte vara manligt/kvinnligt beteende som syns så tydligt redan?

Mest intressant att berätta från Johan tycker jag annars är den organisation och ordning som genomsyras av deras verksamhet. Det som jag saknade mest på förra skolan. Igår fick vi hem en blå mapp full med information från Lower school. Ett brev från deras rektor, ett från alla de fem lärarna som jobbar med 3:orna och ett brev från Johans fröken. Det VAR en del upprepningar i breven och väldigt mycket att läsa, men ändå bra. Där var tydliga instruktioner om vad de ska ha med som snack, vad som gälller för födelsedagsinbjudningar och firande i klassen, information om hur de kommer att jobba i olika ämnen och mycket annat. De kommer också ha något som heter "Star of the week i klassen". Jag får tillfälle att återvända till alla dessa delar längre fram, när de aktualiseras. Den här blå mappen kommer vi att få hem med info en gång i veckan. På insidan av mappen finns ett papper med hela terminens datum för onsdagarna där jag ska skriva in signatur för att bekräfta att jag mottagit infon.

Varje vecka kommer jag få hem en annan folder med betygssatta arbeten som Johan gjort, som jag får titta på, stoppa tillbaka i mappen, signera mappen och skicka tillbaka till skolan. Detta för att vi ska kunna följa hur det går för Johan. Vi fick ett papper med bokstäver och en förklaring om vilket skrivstilssystem de kommer att arbeta med (väldigt gammeldags, Märtha, bara för dig :) : D'Nealian Handwriting). Vi fick också ett papper med frågor där jag skulle svara på vad Johan tycker om att gå i skolan, hur mycket han läser och vad, vilka intressen han har, vad vi tycker om att göra med familjen, om han gillar matte o s v.

Jag har en känsla av att dessa system kommer att upprätthållas framöver och inte bara är goda intentioner, men det återstår förstås att se.

Vi har fått alla lärares e-mailadresser och de har en policy att de ska svara på alla mail inom 24 timmar. (Ingen helgledighet där alltså.)

På skolans matsedeln idag står: Jamaican Jerk Chicken, Rostad sötpotatis & Squash, Lime och Cajun grönsaker, Ris och ärtor. Blir spännande att se vad J kommer att äta av det.... Igår sa han dock att det var jättegod mat :) .

Märtha, ja jag tänkte nästan att du skulle tycka det var intressant att läsa även om det var i långrandigaste laget, det är ju så när man är lite mer insatt i ämnet. Jag tänker också på hur bra det är med utbyte mellan skolor och lärare, för att man ska få ny inspiration. Det är verkligen så att ALLA skolor har bra och dåliga saker och därför är det ju toppen att man kan plocka från varandra.
Här ösregnade det också HELA dagen igår och det ser inte ut att bli mycket bättre idag.

Anna M, ja det var jätteskönt att det startade bra och jag kommer såklart berätta mer framöver även om det inte kommer bli så detaljerat. Inga orosmoln så här långt i alla fall. Skönt. Hur går det för dig och Axel? Ni som också är på nya skolor. Maila gärna och berätta när du hinner.

Britt, här öser regnet ner. Roligt att det var fint i förrgår på första skoldagen i alla fall. Det är inte så komplicerat, men ganska mycket och lite rörigt i början. Kanske låter det värre än det är när jag beskriver det här :). Jag minns faktiskt att jag tyckte det var ganska rörigt i början i Danmark också, inte minst med att få ihop de där matlådorna och att förstå hur mycket läxor de skulle göra och på vilket sätt de skulle göras.
Ja, tack och lov att vi inte anser oss behöva vakter hemma. Vi ska verkligen värna om den högre säkerhet vi trots allt fortfarande har hemma! Jag tror dock inte barnen här reagerar så mycket på det, utan det är nog mest jag som ser skillnaden.

Karin D, igår blev det vitlöksbröd när de kom hem (funkade också väldigt bra), men nu får det vara slut på dessa onyttigheter :) . Det är klart att det inte finns tid till coffee mornings när man arbetar, jag vet att jag lever ett riktigt lyxliv just nu och jag försöker verkligen att njuta och göra det absolut bästa av vad jag har.

Mormor & Morfar, kul att ni också har hunnit hit och läsa lite mellan alla gästbesök! Jag hoppas att vi snart har en permanent telefon också. Kramar!

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Det är verkligen mycket intressant att läsa om hur skolan fungerar.Det är så annorlunda och mycket mer diciplinerat än i Sverige.
Du får heltidsarbete med att följa dina barns skolarbete. Tänk så bra du kommer att bli i engelska med alla brev ,instruktioner och papper som du måsta förstå.
Kramar till er alla från Farmor

Tara sa...

I LOVE IT. :) I will call you next week and want to TALK to you about it. It sounds like everyone is enjoying it! It sounds very American and very much like our school here. :) D'Nealain is what they learn in the States.

P.S. I can help with Spanish homework, just call. :)

Miss you guys, but thanks so much for the birthday call and card. Maybe I can get a special birthday phone call tomorrow too for my birthday!!