lördag 28 maj 2011

Beaconsfield Fair

Vi bor på historisk mark (hela England kryllar väl av historiska minnesmärken...). Byn är första gången omnämnd och dokumenterad år 1185, då under namnet Bekenesfeld. Redan 1269 började de med en "fair" som håller på än idag. Jag har svårt att hitta en riktigt bra översättning till svenska för "fair", men närmast skulle jag säga marknad/tivoli. Som de snabba matematiker ni är, har ni då räknat ut att denna fair nu har genomförts 743 gånger under lika många år och alltid infallandes den 10 maj! Det är klart imponerande, eller hur?!

Från början var det nog mest en handelsmarknad, men idag är det helt enkelt ett kringresande tivoli som plockar upp ALLA sina attraktioner under en natt och ner nästa. Större delar av Old Town stängs av denna dag, då tivolit helt enkelt ställs upp på vägarna. Naturligtvis finns det från en del boende längs med dessa gator, samt bland butiksinnehavarna (som tvingas stänga), ett visst motstånd mot detta jippo. Överenskommelsen är att fairen får fortsätta under förutsättning att de kör varje år, skulle de hoppa över ett år, bryts förtrollningen och de har inga rättigheter att komma tillbaka.


Från barnsben har jag uppfostrats till att kringresande tivolin är "farliga" (inte så säkra), eftersom de plockas upp och ned hela tiden, så den mänskliga faktorn, kan om du har otur, orsaka olyckor. Det är bättre med "fasta" tivolin som Gröna Lund och Liseberg. Som vuxen sitter det där i, men jag funderar över om det var ett påhitt från våra föräldrar för att vi inte skulle tjata när det kom tivolin till stan... Sanningen är att då vi bodde i Århus, skedde det en allvarlig olycka med en ny attraktion på Tivoli Friheden, samma sommar som det var en karusellolycka på Liseberg. Kan inte påminna mig några olyckor jag hört om från kringresande tivolin på länge...

Nåväl, när det händer något stort i byn, vill i alla fall jag vara med och ta del av det, så naturligtvis skulle vi kolla in hur det såg ut och vad som hände. Rikard skulle förstås ut och resa och lämnade byn kl 05.00 den 10 maj, så vi tog en promenad sent på kvällen den 9:e och såg hur det bankades och byggdes. ENORMT mycket jobb för en dags underhållning! Jag insåg hur korkat det är att BETALA svindyra pengar för karuseller i byn, när vi köpt ett årskort för hela familjen till diverse nöjesställen, som vi nästan aldrig hinner använda.

Den 10 maj infann sig och det bestämdes att Malin skulle gå på tivolit med sin kompis Emma som bor i byn. Jättekul att de skulle hitta på något tillsammans tyckte jag. Linnéa skulle också gå med några kompisar i byn, men något hände och istället gick hon sedan med Amanda. Typiskt att Johan då inte hade någon kompis att gå med. Vi kontaktade Rowan och Reese som skulle dit med sin barnflicka och de ville gärna gå tillsammans.

Rikard var iväg, jag var lite slö efter några intensiva veckor, en av de andra mammorna sa att hon tänkte ge sina barn £20 var till fairen och då kändes det bra att jag gjorde detsamma, så det blev en rätt dyr historia, men man får ändå inte mycket för de pengarna. Förhoppningsvis gick det till någon som behövde det och våra barn hade riktigt kul, speciellt de båda yngsta, så det var en bra dag.

Här ser ni vägen mot kyrkan avstängd:


Ni som varit här kanske känner igen den här rondellen framför kyrkan:


Efter en stund kom Reese av sig, hon blev rädd och allt blev fel. Då delade vi upp oss, så jag tog Rowan och Johan, medan barnflickan gick med sin mamma, son och Reese. Rowan och Johan går båda i trean och har SÅ kul ihop:


Att lyckas klämma in den här höga karusellen mellan husen på våra gator i Old Town är SKICKLIGT:


Olika "hus" (spökhus, lustiga hus, spegelhus etc) hör väl till varje komplett tivoli:


Och här ryker de sista slantarna:


Tjejerna var på tivolit senare på kvällen. Malin hade först softball och därefter hämtades hon av Emmas mamma Amy och de fick kvällsmat där innan nöjena började. Jag körde hem kompisarna ganska sent på kvällen och hemma hos Emma kom hennes bror hem från tivolit med två påsar guldfiskar som de "vunnit". Amy blev inte superglad, men Erik hade tyckt synd om fiskarna i de trånga akvariumen. Senare under veckan avhandlades vad som skulle göras med fiskarna. Vi kunde inte ta över dem, då de inte kan vara i samma vatten som de fiskar vi har. Det visade sig så småningom att det var flera barn som tyckt synd om fiskarna och en av dem kunde ta över Eriks. Det får mig att tro att det är psykologi på hög nivå bakom tivoliakvariumen, de vet helt enkelt att barn är svaga för plågade djur (ja, vuxna med för den delen) och ju sämre djuren ser ut att ha det, desto fler kommer att förbarma sig över dem...

Monika Hääg, GRATTIS till ny och jättefin bok! Omslaget blev verkligen bra. Har spanat in det på din blogg, men inte hunnit skriva något, det har varit rätt dåligt med datortid över huvud taget sista tiden.
Så kul att du känner igen Cliveden, på wikipedia stod det uppradat flera filmer där stället varit med, så jag är säker på att du har rätt. Det var ett trevligt utflyktsmål.

Britt, ja detta med kommenterandet är MÄRKLIGT! Då har vi två precis samma problem. Jag kan inte skriva kommentarer, så min google-hänvisning kommer inte upp automatiskt längre som den alltid har gjort. Jag får välja "Anonym" och skriva under med namn istället. Irriterande! Bra att vi kommit på en temporär lösning i alla fall och jag återkommer när jag vet hur det kan rättas till. Uppenbarligen har inte andra samma problem, för de kommer upp med sina vanliga "avsändare".
Ha ha, ja Cliveden var toppen och du kanske har rätt, jag kanske ska bli guide! Det tycker jag verkar vara ett superroligt och trevligt jobb, men jag antar att man inte blir rik på det. Fast det blir man inte på att vara hemma heller :) .

The not-yet-desperate-housewife, gulle dig! Tack för betyget! Det blir lite sämre med läxor då vi har gäster, men jag brukar försöka ligga på barnen, så att de planerar för det i förväg. Vissa saker vet de ju inte innan och då måste de göras trots gäster. Jag tror farmor, som jobbat som lärare, tyckte att jag låg på barnen lite hårt med läxorna några gånger, men jag vet att de inte själva vill komma efter eller göra dåligt ifrån sig. Jag tycker att NI brukar göra mycket roligt och tänker också om det jag läser, att det är perfekt inspiration för vår familj :) . Bytt bytt alltså, ha ha. Hoppas att du fick mitt mail. Vi får helt enkelt få till något lite längre fram... Skriv gärna och berätta hur det gick hos sjukgymnasten! Kram.

Nu är det långhelg, vi har bank holiday på måndag och då är alla lediga.

Hörs!
Ingrid

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag tycker att det var mycket bra att ni var med på en tradition som genomförts i många hundra år! Tanken verkligen svindlar!! Men englesmännen är väl glada för sina festivaler - kan nu bara tänka på Morden i Midsomer... Sen är det väl typiskt att man tycker att pengarna tar slut väldigt snabbt och att man får med sig något oönskat hem.

Hoppas att du blir firad idag om det är Mors dag i England idag också! Jag ska minsann bli bjuden på brunch.

Nu ska det bli spännande att se om jag kan kommentera. Jag har inte märkt att det varit något problem här.

Anonym sa...

Hej Ingrid!
När jag var och handlade hos er, hörde jag hur affärens innehavare beklagade sig över att hon måste hålla stängt en dag. Det var orättvist.
Nu förstår jag att det var för alla festligheterna. Det är också jobbigt när vägen vid kyrkan är avstängd. Rowan är det flickan,som bodde i tennishuset? Hon var en glad och trevlig tjej.
Ha en trevlig Mors dag . Jag förstår att ni firar den. Kram från Britt

Boktokig sa...

nej, det brukar inte precis vara gratis med sådana tivolis som reser omkring. Men kul är det!

Kim M Kimselius sa...

Oj, vad mycket det fanns på tivoliet! Ser jättekul ut!
Kram Kim