tisdag 3 maj 2011

Powerful Woman Award



Jag har fått en bloggutmärkelse av Kim Kimselius. TACK snälla Kim, jag blev verkligen jätteglad och överraskad!

Det är författaren och bloggaren Maria Engelwinge (hon har precis gett ut boken "En shot till tack" som släpptes 1 maj, RYKANDE färsk som ni förstår), som har instiftat den här utmärkelsen med följande motivering:

Under de åtta månader jag har bloggat har jag stött på så många fantastiska kvinnor i bloggvärlden. Starka, kompetenta, intelligenta kvinnor med driv, jävlaranamma, ödmjukhet och talang. Kvinnor som inte gett upp trots att livet tufsat till dem ibland. Kvinnor som jag ser som mina vänner i dag och som alltid finns där för varandra när någon av oss har det jobbigt. Därför vill jag dela ut denna "girl-power award".
Jag skulle helst vilja ge det här priset till er alla, men jag väljer ut några stycken och ber er som får det att sprida detta pris, eller uppmuntran snarare, så att det snart finns över hela bloggvärlden. För jag är övertygad om det kryllar av kvinnor där ute som förtjänar detta.


Ett fint initiativ, eller hur!

Powerful woman, hmm känner mig minsann inte så powerful här alla dagar, inga roliga produktlanseringar att vara stolt över, inga säljare som blir glada när jag löser deras problem, inga chefer som uppskattar att jag underlättar deras jobb,  inga medarbetre eller kollegor att jobba och skapa tillsammans med. Nix, jag får var powerful på andra sätt här och det känner jag också att jag är, även om man i detta livet arbetar mer i det dolda :) . Det gör dock förhoppningsvis inte mindre nytta för de som medvetet eller omedvetet, tar del av mina insatser.

Powerful måste jag också vara när det gäller att ta hand om mig själv och mitt framtida liv. Med tanke på att jag inte har något jobb när vi flyttar hem, är det en viktig utmaning och spännande sak att planera för och tänka på. Då är det bra att känna att man är lite powerful, t o m så mycket att det märks hos de som läser här och inte ens känner mig så väl. Det är kul!

Jag håller helt med Maria om att man i bloggvärlden hittar många HELT fantastiska personer. Intressanta och kloka personer som delar med sig av sig själva, sina erfarenheter och sitt liv. Personligen har jag valt att följa ett fåtal bloggar mer regelbundet och noga, istället för att skumma igenom många olika och få fler intryck. Det är nog väldigt olika vad man trivs med och hur mycket tid man vill prioritera att sätta framför datorn. Jag märker hur lätt jag själv har att fastna här.

Nu ska jag skicka vidare den här awarden och när jag gör det vill jag verkligen känna att den går till någon som just den här passar riktigt bra till. Självklart tycker jag alla de bloggar jag läser, skrivs av powerful people, men för att inte urvattna awardsen och för att de som får den verkligen ska känna att det är så speciellt som jag tror de är avsedda att vara och som jag tycker att de är, så ska jag välja med omsorg....

Tara, en av mina amerikanska vänner som jag lärde känna då vi bodde i Danmark. Hon bloggar om familjens liv utomlands, nu är de i Hamburg. Hon är verkligen en powerful woman och den duktig skrivare. Hon berättar otroligt underhållande och intressant om de utmaningar och upplevelser de har. Hennes blogg är så bra att hon blivit utvald att ha sin blogg på en hemsida för amerikanska utlandsfamiljer. Förra veckan var maken tvungen att flyga hem tillbaka till jobbet i Tyskland då de var i Österrike på semester. Då körde Tara själv med FYRA barn till Slovakien på en liten egen extra semester. Det är Powerful, tycker jag. Tara är tuff och rolig och för att hon ryckte ut med sina barn och försökte hjälpa mig när jag stod hjälplös med en punkterad bil, kommer hon att ha pluspoäng för all framtid. I miss you Tara!

Karin, en av mina vänner i Sverige. Hon har fått award från mig förut, men kan inte undanhållas denna award som verkligen passar henne perfekt. Karin är en utmärkt skrivare, hennes texter är alltid välformulerade och intressanta. Dessutom är hon väldigt powerful i många avseenden, framför allt såtillvida att hon tar egen ställning i alla frågor, hon låter sig inte påverkas eller dras med i vad andra säger eller vad som är mest rätt att tycka för stunden. Hon står för det hon tycker och vågar ta strid när det behövs. Karin hanterar tonårsfrågor på ett föredömligt sätt vilket jag drar all fördel av, nu när vi börjar komma in i den fasen i vårt familjeliv. Go Karin, jag är verkligen glad att ha en vän som du!

Karin och Tara, hoppas att ni blir glada för utmärkelsen och vill skicka den vidare till några bloggare som ni tycker är powerful.

Sedan har jag massor av powerful vänner som INTE bloggar som förtjänar awards, men de får jag uppmärksamma på annat sätt :) !

Tara, I hope your translation for reading my blog works :) .

Britt, jag vet att du har helt rätt, det är svårt att sätta betyg och därför var jag inte ute efter att kritisera läraren, utan bara att få en förklaring så att Malin och vi skulle förstå det sänkta betyget bättre och det fick vi. Jag tror det är lättare att sätta betyg för lärarna här, för de har så tydliga instruktioner om hur det ska göras. Precis som du skriver är det tråkigt ÄVEN för lärarna när inte eleverna lyckas.
Du kanske har rätt, att vi gjorde rätt som påpekade om elementen. Får se vad som händer nu. Denna gång hoppas jag att ni inte behöver frysa i alla fall! "Tomorrow, tomorrow, I love you tomorrow", som Annie sjunger :) .

Astrid, TACK ja visst är skolorna tuffare och kräver mer här, i alla fall under åren före högstadiet och gymnasiet, där tror jag det är svårare även hemma. Som tur är tror jag Malin har kommit över det här med matten och tar nya tag nu idag när skolan är igång igen efter lovet.

Boktokig, gillade du min kommentarflod :)) , det var mycket spännade att ta igen! Vi ÄLSKADE Majas alfabetssånger när vi hade varit på en utställning med farmor och farfar på Sofiero där de hade haft dem som tema. Skivan gick varm i bilen under lång tid och vi sjunger fortfarande en del sånger ibland. Speciellt gillar barnen när jag sjunger Iris-sången på skånska... vet inte varför, ha ha. Hoppas det går bra på er konsert (såklart det gör)!
Vi får se vad som händer med våra element...

Ha en fin och solig dag allihop! Hörde att det snöade någonstans i Småland idag, men det KAN inte vara sant, jag vägrar tro på det.

Kram Ingrid

7 kommentarer:

Karin sa...

Ingrid, du är alltför generös!! Tusen tack för den fina awarden och det fantastiska omdömet! Jag ska ta tillvara på awarden och göra något bra av den! (men inte idag)

Kim M Kimselius sa...

Härligt du avslutar med att du har många icke bloggande vänner som förtjänar awarden! Håller med dig, ofta är det just så!
Du förtjänar verkligen den här utmärkelsen!
Kram Kim

Anonym sa...

Tack för skjortan! Tuula hade varit här med den i kväll när jag jobbade på sommarkolan (i snöovädret...). Kanske kan höras någon dag på telefon?. Anna

Anonym sa...

Grattis Ingrid! Du fortjanar verkligen denna utmarkelse...Ylva

Astrid sa...

GRATTIS INGRID!
JÄTTEROLIGT att du fick awarden, du har verkligen förtjänat den!
Kram

Tara sa...

:) Tak!! I'm feeling kinda special now.
:) ...because if you get the award it MUST be special! You're a keeper! Love ya'!

Boktokig Eva Boström sa...

GRATTIS! Vad kul!!! Det var verkligen helt rätt att du fick den!!!

Det klart jag gillade din kommentarsflod. :) Alltid trevligt med kommentarer från dig. Nu har jag nog skapat en egen kommentarsflod till dig eftersom jag inte haft tid i veckan och vara inne och kommentera.