tisdag 26 oktober 2010

Bekonscot och dubbelt besök

Nu blir det några inlägg med rapport om vad vi hittat på då mina föräldrar varit här. Första hela dagen var torsdag och eftersom barnen hade lov förra veckan fick de riktigt mycket tid med mormor och morfar. Eftersom vi skulle få besök från Danmark på kvällen, bestämde vi oss för att stanna i byn. Linnéa däremot gav sig iväg hela dagen till en nöjespark, Thorpe Park, eftersom hennes bästa kompis fyllde år dagen innan och frågade om de inte kunde göra detta tillsammans. Rikard var förstås på jobbet.

Vi har haft kalla nätter (nollgradigt), men strålande sol på dagarna, under hela besöket. Malin och Johan har skött mycket av fotograferandet och då kan man få 100-tals fotografier inom ett område och inga inom ett annat...

Då vi fått iväg Rikard och Linnéa samt avverkat frukost, bestämde vi oss för att orientera oss i byn, så vi tog en promenad och framför allt stannade vi en längre stund i vår kyrka, som jag redan tidigare här beskrivit som gammal och mycket vacker. Det tyckte vi alla även denna gång.

Här ser ni mormor i solen under vår promenad:

Fotograf: Johan
Och så har Johan fotograferat graven för en av baronerna på Hall Barn, som jag skrev om förra veckan.


Efter lunch begav vi oss till dagens huvudattraktion, Bekonscot. Vi hade planerat att åka hit med småkusinerna, men de stänger för säsongen den siste oktober, så det gick inte, alltså passade vi på nu. Bekonscot är byn Beaconsfields största och mest kända attraktion, det är världens äldsta modellby, den öppnade redan på 20-talet.


Det var mer sevärt än jag väntat mig och Malin och Johan ÄLSKADE det, vi vuxna likaså. Det fanns ett frågeformulär man kunde ta med sig om man ville och det gjorde vi. Rekommenderas då man på det sättet måste leta efter och hittar saker som man inte sett annars.

Barnen tog MASSOR av bilder, så det får bli ett urval nedan:



Svårt att hitta någon bra bild på tågen... de gick väl för fort för kameran :) .

Där fanns också en fin lekplats. Här ses Johan i en del av den.

Man kunde åka runt på en liten järnväg (gjorde vi inte) och så fanns det förstås en liten museibutik, den var installerad i en gammal järnvägsvagn, väldigt mysigt.


Efter besöket i minibyn var det rusning hem för att förbereda för middag. Ulrika, Erik, Mathilda och Dennis hade tagit en tur till London under sitt höstlov i Danmark och SJÄLVKLART ville vi passa på att ses även om det bara var för en kväll.

Vi vuxna pratade hela kvällen och skulle hinna avhandla allt om hur det är på nya skolor och på ISAa där Dennis fortfarande är kvar, hur det går med deras husbygge (inflyttning december), allt om jobb, allt om genensamma bekanta, allt om livet och lite om annat. Mathilda och L försvann in på hennes rum och pratade och pratade. L sa efteråt att "det var roligare att träffa Mathilda än jag trodde", därmed INTE sagt att hon inte trodde att det skulle bli kul utan snarare att hon märkte hur otroligt kul det var att ses igen och att uppdatera sig om allt som hänt dem båda sedan de sågs innan sommaren. Jag tror också att de varit så upptagna att de knappt hinner sakna det gamla, vilket är bra i vissa avseenden, men samtidigt kommer ju verkligenheten och tiden för reflektion alltid ikapp förr eller senare och då är det ju underbart när det är positiva känslor som uppstår.

Dennis och Johan hamnade framför TVn och några spel. Malin var en del med dem, men tyckte inte det var kul hela tiden. Det var dock ingen stor sak och det är så skönt när det inte blir massa gnäll om vem som är med vem och att man kan låta de som har kul ihop för stunden få ha det utan att behöva tränga sig på bara för att man själv inte kan hitta på något annat.

Kolla in vilka stora, snygga och glada tonårstjejer vi har:


Och här är rockkillarna Dennis och Johan:


Vuxna är sällan lika bildsköna som barnen, men de kan inte gömma sig jämt... De här fem är i alla fall ovanligt fotogeniska :) .

Kvällen sprang iväg och gick alldeles för fort, men de skulle hinna med ett tåg tillbaka till sitt hotell inne i London och de skulle orka med mycket shopping dagen efter, så det var inte något att göra åt. Till slut körde jag dem till tåget och jag tror de hann med ett som kom PRECIS när jag släppte dem, för jag såg dem aldrig stå på perrongen.

TACK för besöket familjen W!!

Kommentarer, ja det verkar som om det varit lite problem att kommentera för några av er, men nu tror jag att det fungerar, i alla fall utifrån vad jag kan se och testa. Meddela om det blir problem igen!

Karin, mamma hade nog trott att hon skulle handla något men det blev faktiskt inte så mycket. Primark var inte riktigt hennes cup of tea :) . Sedan kan man ju inte handla bara för sakens skull. De var nog mer nöjda med att träffa oss och se lite andra saker.

Catharina, så bra att det funkade med kommentaren... skumt! Tack för mail! Tomatsallade VAR jättegod :) ! Lycka till därhemma! Tänker på dig.

Britt, nej jag kan inte få med allt vi gjort i ett inlägg, så jag delar upp det på dagarna. Här ser du första dagen :) . Tyvärr glömde vi att kopiera m o p's bilder och jag tog inte så mycket kort, men det blir det som blir.
Ni behöver bara köpa med er så mycket mat som ni vill när ni kommer :) . För de som frågar om vi vill ha något när de kommer brukar jag skriva en önskelista och så kan de handla det de vill och hittar från det. Självklart betalar vi vad det kostar. De flesta shoppar ju lite när de är här så det är bra att kunna lämna lite saker här för att kunna fylla väskorna med roligare saker till hemresan. Mina föräldrar åkte nog dock hem betydligt lättare än då de kom hit för de köpte nästan ingenting.
Kul att mitt paket har kommit! Ser fram emot att se vad det innehåller :) ....
Det är så frukansvärt med allt som händer i Malmö nu!! Vi tänker på det och alla er som bor där jättemycket!! Hemska saker kan hända överallt och som polisen säger "allmän försiktighet" är verkligen vad som måste råda, men det är trist trist trist, att det ska behöva vara så!! Jag läste också om skräddaren, men visste ju inte att Lennart brukar gå dit.
Tyvärr kan vi inte vila till ni kommer eftersom Kerstin och hennes flickor kommer i övermorgon och samma kväll kommer förmodligen också en familj från DK-tiden och hälsar på. Dagen efter Kerstin åkt kommer en ny familj hit. Men den 8-9 nov är vi själva och då ska vi vila oss inför er ankomst, ha ha ha ha ha :) . Oroa dig inte, vi kommer att vara pigga, starka och glada när ni är här. Det ska bli superkul! Kram.

Lunchdags!
Ingrid

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid! Bra idée med att ni gör en lista vad ni behöver. Barnen kan också se omdet är något de vill ha. Vi ser hur mycket plats det blir.
Jag hade också tänkt att shoppa lite i alla fall.Så många besök ni får nu men det är lov i skolan nästa vecka.Ni har redan hunnit se en hel del.
Får barnen följa med på puben?
Kramar från Britt

Catharina sa...

Provar mig på en kommentar igen :o) Nästa gång det inte funkar (nu kanske?!) så ska jag kopiera texten jag får och maila dig.

Ser jättemysigt ut på miniland... jag gillar sånt men tyvärr inte mina barn. Dom vill inte titta på saker dom vill göra saker...

Oj så mycket besök! Ha så kul!

Kram Catharina