torsdag 28 oktober 2010

Till skolan sista dagen med mormor och morfar

TUSEN TACK Britt, Catharina och Karin för uppmuntrande ord igår! Det var så skönt att ni förstod min frustration och faktiskt kände jag mig genast gladare när jag läst vad ni skrev! Ni är super!

Måndag var sista dagen för mormor och morfars besök denna gång. Morgonen började med att en karavan av bilar lämnade huset. Morfar i vår bil, jag i den försenade lånebilen samt Rikard i hyrbilen. Två bilar skulle lämnas tillbaka, en skulle tankas, god svensk Noblessechoklad skulle överlämnas till överraskad och nu glad igen verkstadsfarbror trots förseningen, Rikard skulle lämnas på jobbet. Det tog sin lilla tid. Så småningom kom vi tillbaka till mormor som röjt upp i huset och packat. Därefter hann vi äntligen sitta och bara prata en stund. Vi gick en tur i byn och sedan begav vi oss på besök till skolan.

Vi hade bestämt träff med alla barnen vid matsalen då de hade lunch för att de skulle få visa det de ville av skolan från sina respektive områden. Malin har lunch först, hon hade knappt tid att kännas vid oss då hon äntligen dök upp. Alltså gjorde jag min egen visning av Middle school. Johan ville gärna visa sitt klassrum och Lower school, så vi väntade en lång stund medan han åt lunch innan han gjorde det. Sedan väntade vi igen och när L kom köpte hon lite baguette till oss som höll på att svälta ihjäl, men sedan avstod hon visning av High school för hon sa att hon inte fick gå runt där vid den tiden då klass 11-12 hade lektioner.... Så summa summarum visade jag det mesta och mina föräldrar var lika imponerade som vi när vi kom hit första gången. De tyckte utemiljön var SÅ fin och biblioteken och allt annat. Pappa tog ogenerat många kort överallt och jag kommer att be om kopia på vartenda ett :) .

När barnen kom hem var det läxläsning och Johan läste sin läsläxa för morfar (förstås).

Johans läsning har verkligen utvecklats i höst. Kul!
På kvällen hade vi turen att L's late late buss var nästan helt i tid, så att Rikard kunde köra mina föräldrar i tid till flygplatsen. Perfekt!
Så var deras första besök över och fast att det var många dagar var det ändå så TOMT då de åkt!!

Tack för att ni kom mormor och morfar! Kom snart tillbaka!

Karin, jag uppskattar sympatisurandet! Jag tycker också de håller klart bättre reda på sådant de köper själva! Vi var ju inne på det redan när du var här....

Britt, jag tycker också synd om Malin! Det kunde ha hänt vem som helst av oss och hon var verkligen glad för sina kläder. Vi ska inte åka till det shoppingstället med er :) . Museum på torsdagen är redan inplanerat! Jag har medvetet hoppat över de ställena för att kunna göra det med er och jag glädjer mig!

Catharina, oh jag känner igen det där med att ta med saker till skolan. Jag brukar säga att de gör det på egen risk och att jag INTE kommer att tycka synd om dem eller ha något förbarmande med dem om de kommer hem och något försvunnit eller gått sönder. Kanske gör det så stort intryck att de är försiktiga för det brukar faktiskt gå bra. Jag oroar mig ibland när J tar med typ Bakugan-saker som är attraktivt bland alla killarna och jag är rädd att någon ska ta någon av honom, men så vill jag inte säga att jag tror att hans klasskompisar skulle stjäla, så ja det blir att jag säger åt honom att lägga ned allt i väskan när de inte leker med det.
Fortsätt praktisera enligt tipsen! Och SOV, jag lägger mig tidigare när R är borta för då behövs ju krafterna extra väl när man måste klara allt själv. Kram.

Finfin dag önskas från en betydligt gladare,
Ingrid

1 kommentar:

Catharina sa...

Har inte läst igenom hela inlägget, gör det kanske när jag har betalat räkningarna som jag ska göra nu.

Måste bara skriva om min strategi (korkad, men jag gör så ändå...) nu när jag är själv... jag lägger mig inte tidigare utan mycket senare... det är när jag ska släcka ner som det börjar bli jobbigt! alltså är jag uppe jättelänge nästan tills jag sitter och sover... och sen ligger jag och läser tills jag somnar, vilket jag gör med lampan tänd :o)

Men just nu gläds jag åt min sovmorgon imorgon. Moa sover på skolan inatt och alltså har jag inget barn jag behöver följa till skolan imorgon, utan jag stiger upp kl 7 när jag ska väcka Hugo och sen äter vi frukost i lugn och ro därefter kan jag hoppa in i duschen... Även om det "bara" är 40 minuter längre så känns det lite lyxigt!

Moa fyller 7 år idag och hon har haft en riktigt bra födelsedag även om pappa inte är hemma... Hon hade faktiskt glömt att det var födelsedag imorse för hon kom in till mig när jag stod i duschen och när jag bad henne gå tillbaks till sängen så ville hon inte... men när jag sa Grattis så kom hon på det och skyndade sig tillbaks till sängen.
På skolan kom hennes klasskamrater och mötte henne och sa Grattis och någon hade gjort teckningar till henne på fritids.
I eftermiddag bjöd hon på glass på miniorerna och jag tror att dom sjöng för henne på kören.
Ikväll är det övernattning på skolan så hon är så nöjd med sin dag!

Nu ska jag betala räkningarna...

Kram och gonatt... om jag inte kommer tillbaka lite senare ;o)