torsdag 28 oktober 2010

En ny tur till London

Söndag hade vi bestämt oss för att besöka Svenska kyrkan. Den är verkligen fin och nu när L går där och konfirmationsläser ville vi visa den. Dessutom besökte min familj varenda kyrka vi passerade under våra semestrar då jag var barn, så nu har jag chansen att "ge igen" :) .

Eftersom det varit så lyckat de båda gånger vi varit där på gudstjänst tidigare hade vi bestämt oss för gudstjänst den här gången också. Jag hade sett att det var den andra prästen som höll i det denna gång, han är huvudpräst. Jag tyckte det skulle varit kul med L's konfirmationspräst, men hade hört att även den här var duktig, så vi chansade och det gick hem. Han var lika underhållande och intressant som den andra. Om jag säger "Göteborgare" så var han allt vad klichéerna säger om dem. En riktigt "go' gubbe" alltså! Han skämtade och sa relevanta saker hela tiden. Sällan känner i varje fall jag mig så upplyft efter en gudstjänst som vi gjort här alla gånger. Fast Martin Cruse i Dalby är väldigt duktig han också!

En barnkör från Rom med engelskamerikanska barn gästade kyrkan och sjöng. Fint. Efteråt var det kyrkkaffe med nybakta bullar, drömrulle och farmorsbröd! (Britt, vet vad vi menar med det). Gott. Trevliga svenskar runt omkring oss vid bordet.

Efter kyrkan delade vi upp oss i två grupper. Mamma och jag begav oss till Selfridges och tittade på deras nya skoavdelning med 55 000 par skor!! Flott!


Bild från http://www.shoewawa.com/

Foto från Selfridges hemsida

Pradas avdelning. Foto från Selfridges hemsida.
Självklart ville mamma också se fenomenet Primark och därefter gick vi runt och njöt av Harrod's en kort stund innan vi skulle träffa de andra.

Under tiden hade resten av gänget begett sig till Science Museum. L hade varit där tidigare på skolresan från Danmark. Det var stort och fint, men de sammanfattade det med att det var lite gammeldags på det viset att det inte var så mycket att GÖRA utan mer att TITTA på. Absolut inte helt och hållet förstås, men det hade den tendensen och idag när barnen är vana vid Experimentarium och liknande, så vill de oftast vara mer delaktiga. Måste ändå rekommenderas som museum!
Johan var nog den som uppskattade stället mest!
Där fanns SÅ mycket att titta på.

Och så fanns det spexare att se också...
Vi sammanstrålade utanför Hummingbird Bakery, berömt för sina Cup Cakes. Stället var så litet och det var kö långt ut på gatan, så vi bestämde oss för att köpa Cup Cakes och ta med och istället gå till Pret a Manger för en lättare måltid. Kyrkkaffet funkade ju inte riktigt som lunch och nu var klockan 16.

Njut av de läckra bilderna på våra Cup Cakes:

Till och med lådorna var fina :) .

Hur de smakade? Jo, de var jättegoda, men Cup Cakes är ändå inte min favoritkaka, jag skulle ändå vald en liten cheesecake eller kladdkaka om jag skulle välja...

Efter det här protesterade många fötter, så vi begav oss hemåt. Vår familj till kyrkan för att hämta bilarna, mina föräldrar tog tunnelbanan som gick hem till oss just därifrån där vi åt. MEN naturligtvis hamnade vi i bilköer, så de fick vänta ett tag på stationen innan vi hämtade upp dem... Ja ja.

Det blev en lugn söndag kväll. Barnen skulle till skolan nästa dag och mina föräldrar skulle åka hem...

Idag får vi nytt besök igen!! Kul!
Ingrid

1 kommentar:

Astrid sa...

Vilka härliga dagar ni haft med mormor o morfar! Kan ni välja något från alla dessa affärer. Så många skor! Jag brukar ha svårt med det när jag är utomlands och det finns så mycket fint. Jag har intrycket att Svenska kyrkan utomlands har duktiga och charmiga präster. Precis som du skriver, vi ska kanske inte föringa att vi har bra präster hemma också.
Hälsningar Astrid