lördag 4 december 2010

Dagen då INGET blev som planerat!

Torsdagen var verkligen dagen då INGET blev som planerat.

5.25 piper mobilen. Kollar. Har fått ett meddelande, "ring detta nummer". "This is an emergency message from your principal NN. There is NO school today, due to the weather conditions. I repeat NO SCHOOL today because of the snow." Typ ungefär SÅ lät det. Stackars rektor som måste gå upp klockan 5 varje dag för att kolla om hon behöver ställa in skolan på grund av snön! Stackars mig, behöver jag veta kl 5.25 att skolan är inställd? Nix. Tittade ut genom fönstret:

Notera de berömda fuktiga fönstren som måste torkas varje morgon!
Jodå, det var mer snö än dagen före.... flera millimeter.

Hann jag somna om innan Malin stormade in "jag har ONT i magen"? Nix. Hon rusade sedan till badrummet och kräktes. Jag skickade Rikard dit för att ta hand om henne. Jag HAR redan varit sjuk vad jag behöver senaste veckan. Dessutom har de senaste gångerna vi har haft magsjuka slutat med att nästan alla blivit smittade utan R, så han verkar ju ändå vara immun. Vaddå, "han är den enda som jobbar och borde hålla sig frisk"? Fattar inte vad ni menar!

Till saken hör att höstens sista gäster skulle anlända på kvällen, Karin och Gunilla och vi skulle ha en riktigt härlig tjejhelg. Tror INTE de tänkt sig magsjuka som ett inslag i denna!!

Jag hade ledningscentral från sängen och beordrade isolering av Malin i hennes rum och handsprit till Rikard VARJE gång han varit närmare M än en halvmeter. Jag kände mig ännu inte frisk, men bestämde mig för att skita i vilket. Huset behövde STÄDAS och nu hade vi ju en hel hord hemma som kunde hjälpa till. Rikard hade redan dagen före bestämt sig för att jobba hemifrån, då han skulle göra X antal jobbtelefonintervjuer, vilket funkade lika bra hemifrån. Undrar om han inte ångrade sig lite ändå...

Ok, jag vinkade till Malin från långt avstånd, men vägrade befatta mig med henne. Hon sov mest och lyssnade på en ny CD-bok. Mild frukost sändes in i hennes rum, men rördes inte. Jag fick igång L och J på lite städning och röjning i huset.  Rikard var instängd för sina intervjuer.

Tiden flög iväg och detta var också dagen då jag ÄNTLIGEN skulle gå till frisören för slingning och klippning. Bestämde mig för att inte halka dit i bil, utan la iväg med apostlahästarna. Insåg när jag gått halvvägs att om man ska klippa sig kl 12 och det tar minst tre timmar, borde man kanske äta någon lunch innan. "Tänkte inte på det." Trots att jag var lite sen rusade jag in på Marks&Spencer och slet till mig en smoothie och ett paket kex. Det var väl bättre att jag var några minuter sen, än att jag svimmade mitt bland allt hår som låg på golvet. HUA!

Frisörbesöket får ett eget inlägg, men det gick bra förutom att jag blev RUINERAD. Visst klagade jag på att det var dyrt i DK, men det är inte bättre här. Jag kände det på mig, därför frågade jag inte vad det kostade då jag bokade tid. Nu är vi £154 fattigare, men OJ vilken snygg mamma och hustru familjen har då! Jajamensan! FATTA hur bra ni har det hemma! Skriv en kommentar och berätta vad ni betalar för klippning och slingning!

Rusade till Boots för att köpa present till födelsedagspartyt Malin skulle på, samt till välgörenhetspensionärerna Lower school skulle skämma bort dagen efter. Därefter kom R och hämtade mig samtidigt som han meddelade det tråkiga beskedet att gästernas flyg var INSTÄLLT. ALLA andra plan gick från Kastrup. Hela Gatwick var stängt, men Heathrow öppet och det var dit de skulle, men inte JUST deras plan. SÅ TRÅÅÅÅÅÅKIGT!!!! Gunilla hade hållt på flera TIMMAR med att försöka hitta ett alternativ, men det gick inte att komma iväg förrän fredag kväll. Det tyckte de var lite för sent eftersom de skull hem på söndagen. Så SNOPET! Jag kunde liksom inte acceptera det. Hade verkligen sett fram emot vår helg, men var betydligt ledsnare för deras skull än för min. Jag kunde ju tänka mig hur de ställt in sig på julhandel i London (båda är ganska shoppingtokiga). Och vi som köpt biljetter till High schools musical Alice i Underlandet på fredagkvällen till allihop. Blääääää!

Gunilla berättade att hon var så sur att hon åkt till sin favoritaffär och shoppat loss järnet med nya kläder. Maken var i USA och hon hade engagerat hela byn hemma för att köra tre barn till tävlingar och diverse aktiviteter då hon var här. Karin sa att de planerade en lördag i Köpenhamn istället som kompensation... Jag försökte trösta dem med att Malin var magsjuk, så de slapp i alla fall risken att få kräksjuka. Vet inte om det var någon tröst...

Malin kräkte inte mer under dagen och somnade väldigt tidigt på kvällen. Ingen annan i familjen har (peppar, peppar) blivit smittad, så den tuffa isoleringen och handspriten fungerade (jo, hon fick komma ut lite ur sitt rum på seneftermiddagen då vi fick besked på att tjejerna inte skulle komma).

Alltså ingen skola, kräksjuka, ruinerad hos frisören och inga gäster. Det var verkligen inte vad vi trodde då vi la oss onsdag kväll, men sådant är livet, fullt av överraskningar.

Melanie, TACK för kommentar! Så kul att du hittat hit :) ! Vi är lika nya som ni, flyttade hit i augusti. Vill vi verkligen att chocken ska lägga sig alltför snabbt ;)) ? Vilken trevlig blogg du har!  Har bara hunnit titta runt lite snabbt, ska kolla och skriva mer till dig senare. Välkommen tillbaka hit när du har lust!

Britt, vilken TUR att Lennart var så tuff och såg till att ni kom med flyget!!! Det hade nog inte jag varit. JÄTTEBRA, heja farfar!! Vilken dramatik. Jag är så glad att ni kom fram, för det hade ju verkligen inte varit kul att missa teatern! Hade ni med alla resväskor in där? SÅ härligt det låter med ett julvintrigt Stockholm! Njut, här har snön smält bort igen (alla FEM millimetrarna!). KRAM.

Catharina, det verkar inte vara många som är intresserade av Han Dynastin, ha ha han :) . Hoppas ni haft en trevlig helg, so far?!

Familjen ropar på mig! Bäst att jag rusar!

Kram Ingrid

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Då hade både ni och vi en dag som inte blev som vi hade planerat.Så tråkigt ni hade det men det var tur att bara Malin blev sjuk.Jag vet att du tyckte att det skulle bli så roligt att träffa Karin och Gunilla.Förfärligt pris du fick betala. Hos min frisör kostar det ungefär 1000kr.Du får passa på när du är i Sverige.
Jag vet inte hur jag förklarade att vi kom med bland de få passagerare som den dagen kom till Stockholm men det var faktisk båda jag och Lennart som arbetade för att komma med. Dessutom avbokade många sig eftersom de visste att de inte kunde åka hem på kvällen.
Hoppas att ni mår bättre i dag och att ni kunde gå på Alice i Underlandet.
Kram på er alla från Farmor

Karin sa...

Vad trist att inte dina kompisar fick komma!! Skönt att ni slapp bjuda på magsjuka åtminstone och hoppas att ni andra fått hålla er friska.

Julia gladde sig åt födelsedagshälsningen och att hon hade fått testa Rikards objektiv när vi hälsade på er.

Jag är nu supertrött och ser inte fram emot en full arbetsvecka + möten och evenemang nästan varje kväll...

Kram fr Karin

Catharina sa...

Hej Ingrid!

Nämen vilken tråkig dag!

Jag har känt mig lite sur här hemma eftersom jag har fått göra lite avbokningar i mitt schema de senaste veckorna eftersom vi har snö och därmed inte någon barnvakt. Nu har jag gjort en plan för den kommande veckan: måndag - jag har avbokat mitt besök hos nya Malmöklubben. Tisdag - ingen julkonsert med Lars jobb. Onsdag - julfest med LC Skurup och Lars julfest på jobb. Goda vänner hjälper oss med barnen, dom hämtar dom här 17.30 (då har dom varit själv från ca 16) tar hem dom till sig och ger dom kvällsmat och sen är dom där till ca 20 då våra vänner (en av dom) går hem till oss och nattar barnen här.
Torsdag - vi ska se Spamalot i Malmö med vännerna som hjälper oss på onsdagen - min syster hämtar Moa på barnkören och Hugo här hemma sen tar hon hem dom till sig och så sover dom där. Svågern är arbetslös så han kör dom till skolan på fredagen (dom bor på landet...).
Nu håller jag tummarna för att inte någon av alla inblandade blir sjuka i veckan... men som du skrev... allt kan hända!

Jag håller tummarna för att ni andra inte fått magsjukan! och jag hoppas att Malin är frisk igen!

Jag betalar 975 kr för färgning av håret i två färger samt lite blekning av några slingor i ena färgen på slutet samt klippning.

Vår helg har varit lugn och skön! Vi har fått undan lite här hemma och idag har vi varit hos ganska nya vänner på adventsfika. Jättetrevligt och gott med hembakta julkakor.

Jag har i helgen bestämt mig för att INTE göra egna julkort i år. Trist, för jag älskar att pyssla, men det är så mycket annat som ligger som jag tänkte ta tag i istället... tråkigare men mer välbehövligt.

Nu ska jag gå och sova.

Kram Catharina

Boktokig Eva Boström sa...

5.25... men stackars rektor... och hur många har hon suttit och kontaktat!?!

Stackars Malin. Magsjuka är INTE kul!

Vad tråkigt att deras flyg blev inställt!!!