onsdag 15 december 2010

Liten sammanfattning om ditt och datt

Förra veckan var Linnéa sjuk på måndagen och Malin på fredagen. Odefinierabara sjukdomar med feber, huvudvärk och trötthet. Vila en dag, så har de varit ok igen, men jag måste erkänna att jag fortfarande inte är tipptopp efter min dunderförkylning, så något skräp är det som går runt. Nu verkar dock alla ok för stunden i alla fall.

På onsdagen åkte jag till Ylva. Det hade varit några intensiva dagar med massa halvroligt jobb hemma och massa ärenden att fixa, så det var så skönt att komma dit. Hon hade julpyntat och gjort ananaspaj bara för mig :) . Vi fick en riktigt skön tjatterstund och därefter gav vi oss ut på promenad. Passerade några supermysiga butiker och där någonstans ringde Rikard och sa att Malin var sjuk. De hade ringt mig tidigare, men jag hade inte hört det. Tog en liten stund att komma tillbaka till Ylva där bilen stod, så när jag väl kom till skolan var det bara 45 min kvar av dagen och Malin kände sig ganska frisk igen, så jag vände och åkte hem. Något var det ju dock eftersom hon var sjuk sedan på fredagen. Hon har också haft otroligt mycket skoljobb tycker jag, många projekt och det kräver ett helt annat fokus än en "vanlig" fylleriläxa eller att bara få läsa på något.

I Hamburg skulle vi göra paketleken, i vår ISAa version betyder det att alla tar med tre paket för ca 100 kr tillsammans, sedan slår man med en tärning och när man får en 6:a får man ta ett paket. Då alla paket är slut ställer man en timer (ingen vet på vilken tid) och börjar försöka slå 6:or igen, men nu tar man paket av varandra istället. Väldigt kul. Jag tänkte att engelskspråkiga magasin borde vara hårdvaluta så jag hittade ett som verkade bra, samt en DVD-film (också den på engelska vilket kanske inte är så lätt att hitta i Tyskland), samt att jag köpte någon sorts Jelly i form av kuber som ska lösas upp i vatten... (det ska gärna vara några roligare/tramsigare/oseriösa paket också.

Dessutom skulle ju alla Happy-barnen (familjen som jag skulle besöka heter så, kul namn tycker jag) ha lite julklappar från våra barn när vi ändå skulle dit. Och mamma Tara förstås som husade och planerade för oss alla. Bl a köpte jag ett paket där jag skrev på etiketten "Another one is coming up. Make sure you don't miss any details.". Det var ett magasin om prins William & Kate med ALLT man kan vilja veta om dem. Tara var nämligen hänförd över alla europeer som stod klistrade framför Victoria och Daniels bröllop och att vi dessutom visste vilka alla olika kungligheter var, tyckte hon var väldigt märkligt. Och att de bar "kronor", hjälpte inte att jag sa att det var tiaror. Och att de faktiskt ärver sina titlar. :)) Så nu kan hon uppleva det igen när det blir bröllop här, ha ha. Hon bara skakar på huvudet.

Malin och Linnéa har börjat sina nya sporter för det andra blocket av tre på året. Det är frivilliga aktiviteter efter skolan. Malin gör basketball och det går bra och hon tycker det är kul. Linnéa simmar och är en stjärna i teamet. Fick först hoppa över till banan med 10orna och sedan till den där 11-12orna simmade. Dessvärre är inte skolans late bussar samordnade med L's simning, så nu måste vi hämta henne kl 18 på skolan två dagar i veckan, men vad gör man inte.

Ok, detta inlägg kräver ju inga bilder så det är bara att lägga ut :) . Så var det ju inte särskilt intressant eller. Hittills har ingen annan som använder blogspot sagt att de betalar för att kunna lägga ut bilder över en viss nivå och deras bloggar är äldre än denna, så jag tror inte jag borde behöva göra det heller, men jag vet inte hur och vad det beror på...

Vi har fortfarande kylskåpet fullt av sylt. Tror jag gör pannkakor till barnen när de kommer hem strax. Gjorde "godiskakor" till dem i förrgår. Jösses vad man plockar poäng. Måste bli massor av fina julklappar till mamman i år...

Rikard har åkt till Irland med alla vänners adresser. Vill ni ha ett julkort vänligen maila hit er adress ;) . Nej, jag skojade bara! Jag hittar nog de flesta jag behöver på annat håll. Tänker bara att jag nog borde införa att nytt system för adresser här i huset.

Hej hopp!
Ingrid

1 kommentar:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Ni behöver säkert komma hem och koppla av och sova.När ni är här kommer ni att klaga på att det är för varmt men vi behöver aldrig torka av rutorna. Vi ser knappast ut genom dem därför att det har frusit och varit kallt en längre tid och fönsterputsaren kan inte komma. I morgon skall det komma ett nytt oväder.
Idag har vi klätt granen tillsammans med Sofia o Lina. Lina hon hängde många saker tillsammans på samma gren och jag har ändrat på det nu. Kommer ihåg att Märta berättade att hennes barnbarn hade gjort likadant förra året och sedan fick hon så mycket att göra så det blev aldrig gjort.
Tänk att det har gått ett helt år sedan jag läste det. Var har det här året tagit vägen.
Stackars dig Rikard. Det är inte lätt att komma ihåg allt.
Kramar från Britt