tisdag 7 december 2010

Fredag - NO SCHOOL (älskar att försöka säga det precis som rektorn)

När våra gäster uteblev, fick helgen ett helt annat upplägg än tänkt, men det blev ganska bra ändå.

I fredags fick vi ett nytt meddelande om att skolan var inställd. Samt teaterföreställningen med Alice i Underlandet på skolan som skulle visas fredag kväll och lördag. ALLT var inställt, alla helgaktiviteter etc. Måste här förtydliga att rektorn inte personligen ringer runt till alla kl 5.25 på morgonen utan de har NOGGRANT samlat in allas mobiltelefonnummer och så får vi ett textmeddelande om att vi ska ringa ett speciellt nummer och där finns ett meddelande inspelat från rektorn (eller vem som nu har något tokviktigt att säga). Det här var första gången vi fick ett sådant här emergency message.

I Århus var det mer basic, instruktionen var att vid dåligt väder skulle man kolla hemsidan, där stod det i så fall ett meddelande om huruvida skolan var stängd eller ej. Snöiga dagar innebar normalt att vissa lärare och vissa elever kom (vi kom ALLTID, hade vinterdäck) och de som var där körde undervisning, de som inte dök upp antogs vara insnöade. Väldigt ad hoc. Här är det mer på eller av. Antingen eller. "NO SCHOOL, I repeat NO SCHOOL." Ni fattar.

Malin kom förresten hem igår och berättade att tredje arbetet om Kina som skulle vara klart på tisdag i nästa vecka, nu ska vara klart på fredag denna vecka istället eftersom de var hemma i torsdags och fredags förra veckan.... Vad bra om de skickat ut ett mail och rekommenderat eleverna att jobba med detta då och sagt att de kunde svara på eventuella frågor över mail!

Nu var det dock fredagen jag skulle skriva om. Skolan var inställd och Malin var frisk igen. Johan var den som passade på att "utnyttja" och glädjas åt snön. Han försökte göra en snölykta i trädgården, men det gick inget vidare, han var dock glad ändå.


Linnéa är inte nöjd med sin tennisträning här och hon älskar verkligen att träna tennis, alltså är inte jag heller nöjd. Hon gillar inte:
  • att de tränar ute året om
  • att de andra inte tar träningen så seriöst
  • att underlaget inte är grus
Nu hade hon fått tips om en inomhusbana av en klasskompis och där kunde man boka enstaka tider, så i fredags bokade vi en bana. Hämtade R skapligt tidigt efter jobbet och så spelade han med Linnéa och Johan. Det hade gått SÅ bra och de hade tagit reda på att där finns inomhusgrupper, samt att man kan vara med på enstaka lektioner. Absolut något vi ska se vad vi kan göra av.

Under tiden som de spelade tennis, var Malin och jag och shoppade. Vi hade SÅ mysigt! Tog det lugnt och såklart hittade hon en MARS chokladkalender som hon ville ha. Jag hade inte köpt några chokladkalendrar till barnen och ingen hade frågat efter det, men nu fick M välja var sin till dem och det blev såklart uppskattat. Speciellt att de har 25 luckor här eftersom de firar jul den 25:e :) .

Vi åkte hem och vände nästan direkt med L som skulle till Amanda, vilket slutade med att hon ringde kl 22 och ville sova över där. Det fick hon såklart och de snälla föräldrarna packade ihop nattsaker och körde dit med. Här hade vi myskväll och såg en (för oss) ny film: "Good boy!" En familjefilm om en pojke som passar hundar och plötsligt förstår vad de säger. Rekommenderas för en feel good kväll med barnen! Om den nu heter "Good boy!" på svenska vet jag förstås inte. Förlåt! Vad jobbigt. Någon som vet vilken film jag pratar om kanske kan skriva en kommentar i så fall och berätta den svenska titeln.

NU ringde det på dörren och posten kom med ett paket till oss. SPÄNNANDE! Vi måste ha varit snälla i år..... Detta får jag skriva mer om senare. Detta är en så kallad blogg-hanger, så att ni måste komma tillbaka hit igen och igen och igen :) , ha ha.

På allmän begäran (det låter ju bra i alla fall och visst vill ni se) kommer nu här bilder på Mr Snowman i olika kulörer (rörliga bilder är en teknisk finess som inte nått denna blogg ännu):


Ha en fantastisk dag allihop!

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Karin sa...

Nej raring, det var inte Snowman vi efterfrågade utan vackra Ingrid :-) Min svärmor hade en julkula/snöboll av samma typ som snowman så jag vet hur vacker den är.

Du måste göra något åt att man inte ser var man ska kommentera (det är vitt på vitt tror jag tills man gör MouseOver) men jag gav inte upp som du ser. Detta är nog bara så länge det inte finns kommentarer redan.

Kramar fr Karin

Anonym sa...

Hej Ingrid!
Löjligt det där med att stänga hela skolan för lite snö.Det var kanske snö o halka som orsakade krocken.
Redan när vi var där tyckte jag att det var tråkigt att spela tennis ute kallt och mörkt och inte inspirerande.Förstår Linnea och Johan och hoppas att ni kan spela inne.
Varje gång jag går in och skriver måste jag skriva min emailadress och koden och sedan på förhandsgranskning ordkontroll. Det gjorde jag inte från början Nu är det alltid, dessutom säger de ibland att det är fel kod och det är det inte.Jag blir så trött på det.
Kramar från Britt