måndag 6 december 2010

Oxygen

Så heter frisören jag gick till här i torsdags och redan där borde jag väl blivit misstänksam ;) . Oxygen.

Det var liksom inte "Katrins Klipperia", "Klipp & Rufs", "Här", "Klipp-till", "Hair & Häpna" eller något annat klämkäckt som vanliga frisörer hemma gillar att heta.  Eller liksom bara Krithöjs frisör, som frisören i DK hette ungefär. Har svängt till namnen lite så att de inte googlar sig själva och plötsligt hamnar här och blir grymt besvikna över att inte hitta något spännande om sig själva...

Googlar man Oxygen, lovar jag att man INTE hamnar hos "min" frisör, ha ha.

Nåväl, frisörerna jag går till blir bara större och större (nej, självklart inte frisörerna i sig, utan salongerna!). Redan Krithöj var ju med sina sex frisörer större än alla salonger i Dalby och faktiskt större än den vi gick till i Malmö också (fast SÅKLART finns det större salonger där!). Jag älskade ju vår frisörsalong (heter det verkligen "salong" fortfarande?) i DK. De var så lugna och roliga, huvudmassagen var gudomlig, lagom med småprat och de var i min ålder eller äldre, vilket jag tyckte var ganska skönt.

På Oxygen kryllade det av folk och jag tvivlar på att någon var över 35, de flesta var nog snarare under 30. Nu LÅTER det som om jag kommer att vara väldigt negativ, men det är inte alls fallet, jag är väldigt nöjd och de var duktiga, jag bara JÄMFÖR. Vi har svårt att tro att det finns någon arbetslöshet här, för det är så mycket personal VAR man än kommer, på skolan, i tunnelbanan, i affärerna och HOS frisören.

Två tjejer mötte i receptionsdisken och tog hand om min kappa. Sedan fick jag på mig en rockliknande sak för att skydda kläderna. De presenterade sig och kom med te och choklad ("how would you like your tea?", inte "vill du ha mjölk eller socker?"). De diskuterade hur jag ville ha mitt hår och sedan började hon som skulle göra slingorna förbereda allt. MÄRKLIGT nog satt mamman som rekommenderat salongen till mig, i stolen bredvid och gjorde slingor hon också. SÅ ofta går man ju inte till frisören, men det var ju i alla fall jättekul, så vi kunde småprata lite.

Innan den mycket duktiga och noggranna slingaren (här behövde jag inte som i DK tala om att slingorna skulle gå ÄNDA ner till hårbotten) satte igång, kom klipparen fram och presenterade sig och diskuterade hur jag ville ha håret klippt då det var slingat. Så önskade hon mig en trevlig slingning och sa att vi skulle ses senare.

Då alla runt om satt med sina folier i huvudet fick de knådande handmassage. Jag hade med mig en bra bok, men då de satte lite engelska skvallertidningar i händerna på mig, något jag inte läst sedan jag kom hit, så blev det inte mycket läst i boken.

När det var min tur att vänta ut färgens verkan, frågade de om jag ville ha handmassage, mer te eller något annat. Jag avböjde det hela. Efter en stund kom ändå massören förbi och frågade om jag ville ha handmassage, så jag tänkte jaja, och tackade "ja". Det var väldans skönt. Sedan skulle en kille tvätta mitt hår (jag tror inte det var ett jobb som klippare och slingare ägnade sig åt) och han gjorde något som jag tror skulle vara en extremsnabb huvudmassage, men enligt min mening var en hårdhänt 15-sekunders knådning utan någon som helst funktion.

Därpå följde klippningen som gick supersnabbt, utan att för den skulle vara dåligt gjord. Hon måste hinna klippa 200 kunder på den tid det tar att slinga en kund. Därefter var det bara att betala de £154 utan specifikation... så jag vet inte om huvudknådandet eller handmassagen kostade extra... får väl hoppa över det nästa gång och se om priset hoppar ner till hälften eller så.

Precis som jag trodde när jag läste era kommentarer, har inte priserna gått upp dramatiskt hemma de senaste tre åren, utan det är helt enkelt dyrare att bli snygg här än hemma. DOCK kändes det HELT ok, då jag var i stort behov av detta och det var SÅ skönt att bli lite ompysslad, så NEJ jag tänker inte leta efter en ny frisör till nästa gång, utan detta blir bra.

Nu vet ni i detalj hur det är att klippa sig här. Spännande va, ha ha! Ni är så tåliga alla som läser. Tack!

Karin, ja det var verkligen trist med gästerna. Som TUR är har ingen blivit smittad, men idag är L hemma och är sjuk, fast jag tror inte det är magsjuka...
Jag förstår att det är RUGGIGT intensivt hemma! December brukar inte vara att leka med. Tänker på dig och vet att du är duktig på att planera och prioritera. Det hjälper säkert en del. Kram.

Marit, kul att prata igår! L är hemma idag, men jag ska försöka få ihop mailet senare under dagen.

Naemi, nej nej nej, det är INTE fel på dig ;) . Det är SUNT och riktigt att gilla frukt och bär! L påminde mig när du åkt hem att jag utlovat en present för att vi fått fotbollsskorna till L, men mitt i allt annat glömde jag det. Den kommer till jul istället. Förlåt!
Ben&Jerry's är SUPERDUPERGOTT och ännu bättre om man slipper äta det till frukost, ha ha!

Catharina, jag förstår att du är besviken över allt du behövt ställa in! Hoppas nu att din väl planerade kommande vecka funkar! Låter som om ni som vanligt har jättemycket kul framför er! Sicket frisörklipp du gör! TVÅ färger för det priset :) . Det blir säkert bra med vanliga julkort! Vi ska också bryta en lång tradition i år :) ...
Du hade helt rätt, jag var rätt sliten efter julmyset med svenskorna, men jag tror ändå det gav mer energi än det tog.

Britt, förlåt om jag läste kommentaren dåligt! Du brukar ju vara den som fixar det mesta. TVÅ Franzar som tjatade för att komma med flyget! Det klart att de inte kunde motstå det. BRA jobbat! Jag gillar inte att vara besvärlig, så ni borde resa med mig jämt, SAMT vara med på restaurang då maten är kall eller inte god, jag vill aldrig säga till trots att jag vet att man borde.
Jag hade funderingar på att gå till frisören hemma, men samtidigt är tiden med familj och vänner värd mer, dessutom kunde jag ju inte missa den här erfarenheten. På sommarlovet klippte vi dock alla innan vi åkte hit, just för att jag mindes att det var lite besvärligt, att hitta rätt i början på nytt ställe.
Vi har inte fått besked om Alice i Underlandet än. Jag hoppas de kör den nästa helg, men vet att alla på High school har viktiga prov veckan efter, så det är inte säkert att de vill och att det funkar. Idag är L hemma från skolan. Hon kände sig inte bra och somnade om så fort jag skickade henne i säng.
Vår snögubbe är söt, men ser HELT galen ut när den blinkar i alla möjliga färger, ha ha!

Ha en bra dag alla!
Kram Ingrid

6 kommentarer:

Karin sa...

Men HALLÅ! Var är bildbeviset?? Jag tror säkert att du blev 5 år yngre på kuppen med all fin behandling. Jag hade gärna fått te och massage och allt! Jag ska till min frisör idag (vi jobbar fortfarande på att maskera att han blonderade mig sist istället för att slinga mig som jag hade beställt) men han brukar alltid erbjuda vin (vilket jag bara tackat ja till en enda gång)

Catharina sa...

Hej Ingrid!

Jag tycker allt du skriver är spännande... vissa saker du berättar är precis som hemma och andra väldigt annorlunda... som klippningen då. Min frisör har haft sin salong i 26 år och för 1 år sedan fick hon en kompanjon. Den andra tjejen både klipper, gör naglar och viss piercing. Dom röker som borstbindare båda så man luktar askfat när man går därifrån, men det får man väl ta...

Igår började det regna här, så imorse var det både isigt och slaskigt att gå till skolan.

Nu ska jag värma lite rester till lunch så det blir fetaostbiffar med pasta och vitlöksyoughurt.

Fick samtal från kyrkoherden i förmiddag och efter nyår ska jag vara en av tre som gör församlingens kyrkoblad. Jag gillar att skriva så det blir nog kul!

Kram Catharina

Anonym sa...

Ingrid!
Jag skulle också vilja se resultatet.Du klipper dig inte så ofta så du kan väl kosta på dig att gå dit. Jag tycker inte om när de tvättar och sköljer dåligt. Då säger jag till.
Idag var jag på Triangelns Spa och fick en Specialbehandling som varade l timme. Först ett tångbad och ansiktsmask och därefter massage rygg,nacke och ansikte. Det var underbart.Det var en julklapp som jag inte har tagit ut förrän nu.
Kul för barnen att de fick snö.
Kramar från Britt

Boktokig Eva Boström sa...

Dyrt ja... men med tanke på hur mycket som ingick så kanske det inte var så dyrt som det lät från början! Låter som en underbart frisörbesök!

Jag undrar vad maken säger om jag säger att jag måste åka till London och julshoppa lite. Hahaha. Jag tror han suckar tungt! ;)

Ja, det ska gå att söka... om du söker i sökrutan längst uppe till vänster i bloggen på bokens titel så borde den komma upp.

Ja, det är jättekul med korsord. Speciellt när man sitter med någon och löser!

Serien Hungespelen... svår fråga... det beror lite på vad 14-åringen läser för böcker i övrigt. Den kan fungera.

Nej, det var inte vår dörr bakom dörrkransen. Vi har hängt den brevid dörren eftersom vi redan hade en spik där och vår dörrskylt som vi har på dörren är fastskruvad och lite besvärlig att ta lös för att hänga en dörrkrans där istället. Men dörrkransen fungerar fint brevid dörren med. ;)

Hoppas att jag svarat på alla frågor. Jag har läst dina kommentarer och jag tycker det är jättekul och uppskattar verkligen dina kommentarer, det har bara varit lite ont om tid att svara tillbaka i och med att min mamma varit här och det inte varit så mycket datatid då.

Karin sa...

Tjuvläser nu andras kommentarer men det vet du ju :-) Julia har läst The hunger games (på engelska tror jag faktiskt) och tyckte att de var jättebra!

naemi sa...

hahaha!! det är lungt!! :D
blev ju bjuden på en massa gott hos er, behövs inget extra;)

kram!! :)