måndag 20 december 2010

Julkort och Fotografier :) !


Ser ni?!!!! Jag har betalat 5 dollar för att kunna visa bilder för er här igen :) !!

Uppenbarligen är det inte så smart att ladda in sina bilder som de är, såsom jag har gjort, för då tar de jättestor plats. Ja ja, nu vet jag det och för denna lilla peng kan jag nu göra som jag vill, det kommer inte att bli fullt minne här i alla fall.

Julen närmar sig med STORMSTEG. Idag har vi skrivit  klart våra sista julkort. Äntligen. Det var de "internationella" som drog ut på tiden. Jag brukar skriva ett litet julbrev om vad som hänt oss under året, men det brukar jag inte göra till de engelskspråkiga vännerna vi har. Nu när vi lämnat Danmark blev det plötsligt massor av sådana julkort som skulle skrivas. När vi bodde i Århus skrev vi inte julkort till de som bodde där, men nu vill vi såklart absolut hålla kontakten, bl a med en julhälsning.

Jag har alltid älskat att skicka och få julkort. Innan vi fick barn köpte jag massor och valde noga motiv efter mottagare och skrev en lapp till varje julkortsbunt om vem som fått ett kort från den högen så att jag inte skulle riskera att skicka ett likadant kort till samma person kommande år, om jag fick några julkort över.

När vi fick Linnéa var det självklart att skicka ett foto på vår nya stolthet och sedan dess har vi faktiskt alltid skickat julkort med foto på barnen. Vi tycker det är jättekul att få fotografier på vänners barn, inte minst de man inte ser så ofta och förhoppningsvis har våra släktingar och vänner tyckt likadant.

Nu är vi i landet där det finns minst 10x mer av ALLT jämfört med hemma. Det gäller även julkort. Här finns hur många och vackra som helst, så det GICK bara inte att bärga sig längre. Vi beslutade oss för att barnen inte var så gulliga att klä ut till tomtar och dylikt längre och istället skulle vi gå tillbaka till vanliga hederliga julkort. Jag köpte en masse! Totalt har jag nog ca 390 julkort i MASSOR av olika motiv. En bråkdel av dem ser ni på bilden ovan. Nix, att vi ska SKICKA så många kort, men de VAR så fina!

En hel del julkort har dock gått åt. I engelska skolor är det vanligt att eleverna skriver julkort till hela klassen och det har smittat av sig på vår internationella skola, så Malin har skrivit julkort till alla tjejerna i 6:an. L skrev nästan inte till någon. Johan skrev till de kompisar som flyttar.

Tidigt i november kom det upp skyltar överallt i byn om att det var julkortsförsäljning någonstans. Efter att ha handlat diverse julkort i vanliga affärer tog jag mig till detta speciella ställe också. Var nyfiken såklart... :) . Det visade sig vara arrangerat av någon kyrka (så uppfattade jag det i alla fall) i en temporär lokal. Uppställt i "lådor" i välorganiserade rader hade olika organsiationer sina julkort. Så man valde vem man ville stödja (eller gjorde som jag och tog de julkort man tyckte var snygga) och så köpte man dem. Jag tycker det var ett ganska bra sätt att samordna charityinsatserna på ett ställe dit alla kunde gå, istället för att varje liten "förening" har sitt eget försäljningsställe.

Även vanliga butikskedjor låter en del av kostnaden för julkorten gå till välgörenhet. Tack vare min massiva julkortsinköpsrunda kan jag nu stolt säga att jag har stött Comic Relief, FareShare, Age Concern, Alzheimer's Society, Brain Tumour och CLIC Children with cancer. Känns verkligen som om det motiverar att jag köpt mer än dubbelt så många kort som vi behöver just i år.

Ylvas familj kom iväg från Heathrow igår förmiddag. De måste haft en väldig tur för sedan dess är det antingen stängt eller TOTALT kaos där. Jag försökte smälla i Tara förra helgen att Frankfurt var nog Europas största flygplats, men nu vet jag att det är Heathrow. Vet också att 26 miljoner, MILJONER!  turister besöker London varje år!! De flesta tar sig väl till London med flyg, eller? Därför vill man INTE vara på Heathrow när det brakar ihop! Kan inte låta bli att undra hur de räknar dessa 26 miljoner turister, hur vet de att de är turister och inte är här för att jobba... och när jag åker in till stan, räknas jag som turist då... Ja ja, MÅNGA är det i alla fall, jag har sett dem på Oxford street alltför tydligt hela hösten.

Maria, HEJ! Du är en alldeles fantastisk vän! Tack för att ni tänker på oss och för att ni vill låna ut era bilar till oss! Vi kommer att ta färjan till Danmark om några dagar. Jag hoppas att vädret är stabilt då. Imorgon fixar vi någon sorts vinterdäck till bilen, dubbar eller ej vet jag inte men något som är säkrare än det vi har i alla fall. Jag tycker inte det känns bra att köra här heller med de däcken som de flesta boende här tycker är helt ok. När vi sedan ska ut på ett antal långkörningar under jullovet, så finns det ingen anledning att riskera något. Hur gick det för Gustav i matcherna? Titta hit imorgon igen så får du se något fint :) . KRAM till er alla!

Britt, idag har det inte snöat mer, det är bara VÄLDIGT vackert ute. Bildbevis kommer. För ovanlighetens skull är det varmt och skönt i huset. Är det snön som isolerar? Är det jag som börjar elda upp mig inför jul? Har Rikard tejpat fönstren? Vem vet, skönt är det i alla fall! Vinterdäck är på gång. Ingen oro!

Catharina, jag håller med! Snön är till både glädje och besvär, men det är svårt att inte bli glad när man tittar ut och ser ett landskap täckt av nyfallen snö. TÄNK att VÅR skola slutar tidigare än någon annans för en gång skull :) . Alla våra barn ser fram emot sovmorgon imorgon. Det låter som om ni har allt under kontroll hemma hos er nu. Skönt! Hinner du inte med det här med artikeln nu, tar vi det efter jul!

Natti, Ingrid

3 kommentarer:

Karin sa...

Jag känner igen mig i att vara smått julkortsfanatisk! Jag har dock hejdat mig lite och faktiskt tagit bort några från listan att skicka julkort till - sådana som jag har haft noll kontakt med under flera år men ändå utväxlar julkort med. Fast vissa sådana har jag behållt och så kommer det till nya hela tiden :-) Jag brukar aldrig avslöja hur många julkort jag köper för jag nästan skäms... men aldrig har det varit 390 iaf!!

Jag har undrat som många andra bloggläsare om hur och när ni ska ta er till Sverige. Nu vet jag lite mer. Skönt att ni slipper flyga då, för det verkar ju vara allmänt kaos.

Nu snart, mot sista arbetsdagen innan jullovet!

Kram fr Karin

Tara sa...

You bought 390 cards!!! :) I thought you buy some and then mail them all out... and buy more next year... because you know you'll see more you want next year. :)

I love the new picture! I hope that one is in the Christmas cards. :) Do you write a letter with your Christmas cards... like a LONG on telling abll about your family? They do that in the US and it's pretty cheesy, but I did it this year too because for the first time in three years I have sent out cards because people have lost us. We only get 5 or 6 cards a year now. :( Poor me. :)

Boktokig sa...

Jag förstår verkligen att du köpte många! Jag skulle ha shoppat loss precis som du. Så underbara! Nästa år får jag ta den där shoppinghelgen i London och köpa julkläder OCH julkort! Maken bara skakar på huvudet nu när jag nämner det. Äsch, jag har ju många månader på mig att övertala honom om att det är en absolut måste! ;)