lördag 18 december 2010

Rikard skulle bara köra Linnéa...

Vi har fått snö. Massor av SNÖ!

Det var skolavslutning igår. Lower och middle school skulle ha julfester. Jag körde dit med massor av kladdkakor i bilen och anlände ca kl 13 för att samtidigt få ett meddelande i mobilen och av personalen på skolan att de skulle stänga och hade ringt in alla skolbussar tidigare. Det snöade lätt och julfesterna var därmed inställda.

Föräldrarna hade samlat inte tonvis med dricka, chips, kakor, godis, popcorn etc, så klasserna samlades en dryg halvtimme och tryckte i sig så mycket de hann (ungefär så uppfattade jag det). Jag tog med våra barn i min bil hem och när vi körde hade snöfallet slutat och himlen var klarblå och det fanns inte ett snökorn kvar på vägarna. Suck.

Men okey det var säkert värre i några av de områden dit en del av skolbarnen skulle för när vi vaknade idag snöade det här och det fortsatte det med i flera timmar. Linnéa skulle till en kompis. De hade bjudit med L på teater och så skulle hon sova över där. Kul! Det är familjen med svensk pappa (de har bott flera år i Malmö) och fransk mamma som pratar perfekt svenska.

L skulle ta tunnelbanan in till London själv för första gången och de skulle möta henne där kl 13. Vi bestämde att hon skulle åka lite tidigare p g a snön. Det var ca 12 cm när de gav sig av ca 11.30. Nu är klockan 17!!! och Rikard har inte kommit tillbaka ännu. Det tar normalt ca 25 min att köra till stationen och tillbaka.

Först satt det i timmar på en fyrfilig motorväg som var helt stillastående. Tunnelbanelinjerna har stängts en efter en eller har de stängt vissa stationer (bl a den vi brukar åka ifrån). Naturligtvis missade hon hela teatern. SÅ TRIST! Inte heller ville vi att hon då skulle åka in själv eftersom kompisens familj var på teatern och inte kunde möta henne, så R har följt med henne på tåget.

Om en dryg halvtimme ska vi gå till den amerikanska familjen på gatan som bjudit oss på middag för en månad sedan och det var denna helgen vi kunde. FÖRMODLIGEN är inte R tillbaka i tid, så Malin, Johan och jag får gå själva till att börja med. Otroligt. Tänkte väl inte att Rikard skulle vara iväg typ sju timmar för att köra L till tåget. KANSKE hade vi hoppat över alltihop då... Amerikanerna ringde i morse och frågade om vi kunde komma ikväll p g a snön! Vi ska gå typ 200m i snö... JA, det kan vi, svarade vi :) .

MEN jag tycker ändå att ett jullov inte kunde börjat mycket bättre. Det är snövitt ute. SÅ vackert. Malin och Johan har varit ute och lekt och njutit länge. Jag har skottat  hela uppfarten och lite på vägen, för här finns inga snöplogar som kommer att komma till undsättning. Ingen har vinterdäck, så jag är glad att trafiken rullar i snigelfart, men orolig för hur vi ska komma hem till jul. Vi hade hoppats på snöfri jul, då kunde vi kört med våra däck till mina föräldrar. Nu vet jag inte hur vi gör. Kanske kan vi hyra dubbdäck, eller låna någon bil. Vi får se, det känns som om det är långt till dess. Eller....

Flygplatserna är stängda. Min kompis Ylvas familj skulle flugit hem idag, så nu ska jag ringa och höra hur de har det. Sedan är det dags att gå till kompisarna på gatan.

Njuter ni av snön eller är den mest till besvär där ni är idag?

Flera julkort har trillat in. Kul! Tack faster och farbror, NorgeLotta, Hilde, lillasyster samt Bara-borna!!

Britt, jag förstår att det är vackert hos er i trädgården!! Du har VERKLIGEN en duktig son. Och snäll. Och rolig. Och mycket annat. Så roligt att höra att filmen var bra. Det är ju lätt att bli besviken när man varit väldigt förtjust i en bok och sedan ser filmen. Lovar att berätta när jag vet vem som äger skolan. Skulle frågat när jag var där igår, men det var så kaotiskt, så jag glömde det.
Ja, jag gillar lutfisk, men jag tycker det är svårt att njuta av den i konkurrens med allt annat på julbordet, så lunch låter jättebra för min del. Så skönt för er att vara så klara med allt! Ni är verkligen duktig! Massor av snöiga kramar härifrån!

Catharina, hoppas att det gått bra för Lars att köra! Det här vädret är inte att leka med. Kan jag gå in och kolla artikeln själv på nätet? Så julfint ni verkar ha det hemma redan!! Jag blir lite avundsjuk, men vi är på gång här också... Klart att det finns fina granar kvar. Alla har ju så olika smak och jag tycker inte att ni är sena! Ert julkort gick iväg först härifrån och kom tillbaka hit torsdags! Jag hade nog skrivit för stor avsändare. Stön. Nu är det på väg IGEN :) .

Karin, ser fram emot att läsa om mysterium hos dig! Du kanske redan har skrivit det, men jag har inte sett det. Har inte varit mycket vid datorn idag. Du har rätt, egentligen krävs ingen motprestation, men TACK vill jag i alla fall kunna säga om jag nu inte skickat/gett något själv och då är det ju bra att veta vem det är ifrån :) .

Boktokig, min ambition är att skicka över något recept till dig, men jag lovar inget... :) . Så mycket roligt du gjort de senaste dagarna!! OM det inte var jul snart, är det ju ett perfekt läsväder just nu. Ja, vädret är ju detsamma förstås, men jag menar att man kanske inte har tid att sitta ned som vanligt.

Märtha, så härligt att Helen är hemma!! Förstår att ni glädjer er enormt! Vad bra att få direkt belöning för storstädningen i och med att du hittade örhängena :) . Jag förstår precis hur Vivan känner det med det skumma kortet! Hur gick det med gran för er?? Kanske bättre att köpa en, ha ha. Inte bra att du har ont i ryggen. Du ska vara rädd om dig! Passa på att vila när barnen är hemma. Du kan vara matrona och köra med dem :) . Bra att Edvin fått en gips så att han kan röra sig lite bättre. Har han ont? Det är VERKLIGEN inte bara barnen som sätts i arbete på skolan här.... så sant! Just nu känns det ju inte som om man vill köra någonstans, men vi åker inte än på ett antal dagar.

Från ett väldigt snövitt England,
Ingrid

3 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Ja det är snökaos lite överallt.Här i Sverige kan ni inte köra med vanliga däck. Det ska fortsätta med minusgrader och det kommer mer snö. Har ni inte vinterdäck i Dalby?
Båtarna går som vanligt hoppas jag.
Så tråkigt för Linnea att hon inte kom till teatern.Helt otroligt att det tog 7 timmar för Rikard. Hoppas att det slutar snöa i England.
Skönt för er att jullovet redan har börjat. Har ni kallt i huset?
Kramar från Britt

Anonym sa...

Hej vänner!

På nyheterna hör vi om snökaoset i England och våra tankar går till er. När lämnar ni England och hur länge stannar ni? Vi har ju dels en liten bil med dubbdäck som bara står här hemma från och med den 23:e och vår andra bil är till förfogande 30 dec - 6 januari. Kan det på något sätt hjälpa er så hör bara av er.
Gustaf har haft hockeymatcher i Södertälje idag. PO är med honom och här hemma har jag och Fiffi småpysslat, bakat ut de sista pepparkakorna och nu måste jag ut och skotta snö. IGEN!

Stor kram från oss alla till er alla
Maria

Catharina sa...

Hej Ingrid!

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på frågan om jag njuter av snön eller inte... det är jättefint och det var verkligen julstämning att plumsa omkring i all snön idag och leta julgran... hur lätt var det att se om den var fin eller inte?! Killen som har stället var själv ute och högg och vi erbjöd oss att såga ner några stycken så vi kunde välja, och dom vi inte valde kunde vi lägga på stigen så hämtade han dom.

Men det är inte så lätt att planera något eftersom man inte vet om det går att köra eller inte... Så jag både tycker om snön och inte :o)

Vi har klätt granen idag och den har redan hunnit ramla... den var inte helt rak märkte vi när vi kom hem. Shit så mycket vatten det blir när det runnit ut! Tur den står i uterummet!

Barnen har baka pepparkakor i eftermiddag så här doftar så gott i hela huset! Av en paket färdig-deg så blev det två plåtar...

Jag kan maila över mina inloggningsuppgifter så kan du ju själv gå in och läsa artikeln... ska försöka komma ihåg det!

Lars kom lyckligt och väl hem. Det var full snöstorm här hos oss, men inte längre upp i landet där han varit, så det gick bra att köra.

NU har jag äntligen fått upp alla mina tomtar och annat julpynt. Sofie som tidigare var med i min LC-klubb var här igår med sin familj och vi städade och pyntade hela dagen... samtidigt som vi undrade om dom skulle våga köra hit. Dom bor på landet. Men det slutade snöa på eftermiddagen så dom kom och vi hade en jättetrevlig kväll. Barnen har jättekul ihop även om det skiljer några år på dom.

På onsdag slutar våra barn skolan och då ska Hugo spela gitarr i kyrkan. Jag är redan nervös ;o) Efter att skolan slutat så ska drama-gruppen som han var med i under Elevens-val-veckan spela upp pjäsen som dom jobbade med då. Dom spelade upp den för hela skolan veckan efter, men hittade inte någon lämplig kväll att spela upp den för föräldrarna och jag tycker att 11.20 på onsdag är en kanontid... i varje fall för mig som är hemma. Lars är också ledig på onsdag, vi brukar alltid gå i kyrkan på avslutningarna.

Nu ska jag poppa lite popcorn och titta på SVT play, reprisen av På spåret från i fredags.

Ha det jättebra! Kram Catharina