måndag 2 maj 2011

Tuff betygssättning

Malin är väldigt duktig på matte och det har hon alltid varit. I Danmark undervisades hon på en lagom nivå, men här har vi hela tiden tyckt att matten är lite för lätt för henne, men det finns så många utmaningar i de andra ämnena att vi inte gjort något åt det. Hon har haft betyg 6 av 7 och det har varit bra.

När vi åkte hem från skolan torsdagen innan lovet, ställde Malin en del kryptiska frågor till mig t ex "Om man har haft 7 på ett prov och 1 på ett annat, vad får man för betyg då?". Jag svarade att det var en väldigt hypotetisk fråga (nej, jag använde inte det ordet, men sa något som betydde detsamma), om man var så duktig att man fick en 7:a ena gången var sannolikheten att man skulle få en 1:a en annan gång väldigt liten, var man så smart kunde man säkert plugga sig till vilket annat område som helst till i alla fall en 3:a eller 4:a. Däremot kan det förstås hända saker som gör att ett prov går dåligt, t ex om det hänt något hemma, såsom att man fått reda på att ens föräldrar ska skiljas. I så fall pratar man förstås med lärarna om det.....

Så öppnade hon sitt betyg och hade fått sänkt i matten från 6 till 5. Mycket överraskande! Efter en stund kom hon och grät och berättade att hon visste varför hon fått sänkt och att det var för att hon hade fått betyg 2 på en "reflection". Hon tog fram underlagen och vi tittade på dem. De skulle rita en karta över skolgården, lägga in vinklar med grader och göra en skattkarta som några klasskamrater sedan skulle använda för att försöka hitta skatten. Malin fick HÖGSTA betyg på kartan. Efter det skulle de göra en "reflection" över kartan. Det var ett antal frågor, bl a skulle man skriva vad man kunde förbättrat på sin karta och Malin hade svarat att hon inte tyckte att något kunde förbättras, då hon var väldigt nöjd med den (detta skrev hon innan hon fått tillbaka kartan och visste vilket betyg hon fått. Jag hade sett denna "reflection" men inte lagt så stort intresse på den, jag såg det mest som en liten utvärdering. Självklart är det inte särskilt taktiskt att skriva att man inte kan förbättra något, men SAMTIDIGT tycker jag det är synd att vi människor nuförtiden aldrig kan få vara NÖJDA med det vi gör och säga att "det här gjorde jag riktigt bra". Vi ska väl inte ta ur barnen det så tidigt!

DENNA "reflection" fick Malin betyg 2 på, mestadels för att hon inte skrivit förbättringsförslag. Jag talade om för henne att det med all sannolikhet inte var förklaringen till hennes sänkta betyg, för enbart en sak kan inte sänka betyget och detta hade ju inte ens med matte att göra!

Vi bestämde oss för att skriva ett mail till läraren för att vänligt fråga vad som låg bakom det sänkta betyget och DÖM om vår förvåning då vi fick till svar att "jo, det var den dåliga (till lärarens stora förvåning) reflektionen som sänkt betyget, hon ville framhålla att Malin skrivit en mycket bättre reflektion efter förra matematikavsnittet och att M fortfarande är en mycket duktig matteelev, så hon hoppades att detta verkligen inte skulle göra M demotiverad, då skulle hon säkert kunna höja sig igen nästa period" (var så säker på att hon kan det tänkte lejonmamman = jag).

Jag kände mig manad att skriva tillbaka till henne att vi var glada över att ha fått en förklaring och att det förvånade mig att reflektionen vägde så tungt, men att Malin är en ambitös tjej, som säkert inte tappar motivationen för detta. Jag nämnde också inom parentes, det jag skrev ovan, om att det mer generellt sett är lite synd att man inte ska kunna få vara nöjd med ett bra jobb, även om jag självklart stödjer tanken att det alltid finns förbättringspotential och att jag är mycket van att själv arbeta efter det tankesättet.

Vi tycker fortfarande att det var en VÄLDIGT tuff betygssättning, som inte stämmer med hur jag fått förklarat för mig hur de sätter betyg. Jag tycker det var synd om Malin och att hon inte förtjänade att få sänkt betyg p g a detta. Å andra sidan känner jag mig säker på att hon höjer sitt betyg igen, nu när vi vet hur viktiga reflektionerna är (eller utvärderingar, borde jag förstås skriva på svenska) och det är ju tur att det inte är matten som blivit svårare.

Detta var ett exempel på betygssättningarna här. Har ni några betygshistorier att dela med er av till mig?

Dags att sova!
Ingrid

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag tycker faktiskt att den där uppgiften låter lite "jante" - att inte få lov att säga "Jag löste uppgiften perfekt och har inga förbättringsförslag" - inte vad jag skulle förvänta mig av en skola där undervisningen annars är amerikansk/ tro på dig själv/ the sky is the limit! Jag lider med duktiga Malin!!

Hemma hos oss medgav en annan mycket duktig tjej att hon valde att bara fylla i G-uppgifterna i sitt svenskaarbete - ville inte ödsla energi på VG och MVG för hon tycker att G ändå räcker. Samma 17-åring har ju gjort högskoleprovet med gott resultat och anser att hon därför kan chilla ganska mycket resten av gymnasiet. Jag kokar över av ilska. Men i morse åkte hon med klassen till Cern i Schweiz så det kändes ändå bra att vi hann bli vänner innan avresa...

Roligt att du är tillbaka!

Boktokig Eva Boström sa...

Oj, det var hård betygsättning!!!

Britt sa...

Hej Ingrid!
Jag håller helt med dig och det var bra att du mailade till läraren. Tråkigt för Malin men hon kommer säkert igen.
Jag har själv satt betyg och vet att det kan vara svårt.Någon gång har jag inte kunnat godkänna och eleven har tagit det mycket hårt.
Inget roligt varken för läraren eller eleven.
Kramar från Farmor

Astrid sa...

Det var hårdt för Malin. Jag tycker mig ha märkt att de internationella skolorna utomlands har mer krav än våra skolor. Visst skall hon vara stolt över sitt arbete! Hon verkar vara så duktig och då har hon rätt att vara stolt och tycka att hon gjort allt hon kunnat.