tisdag 14 september 2010

Det brinner!

Det här med gasspis har ju verkligen både upp- och nedsidor!

Det går ju otroligt snabbt att värma något (men det gör det ju på de nya induktionsspisarna också...) och det är bra.

Mindre bra var häromdagen då jag satte på spisen och vände mig om för att strax därefter se det brinna bredvid platten! Då hade jag lite hushållspapper som låg på bänken bredvid som dragit till sig elden och flammat upp.

Nu gick det bra för jag slängde bara ner elden i diskhon och spolade med vatten, men jag insåg att det är ju inte läge att springa på toaletten medan man lagar mat... Det är nog ständig närvaro i köket då plattorna är igång. SÅKLART gäller det alla spisar, men i vanliga fall brukar jag lämna t ex kokande potatis på svag värme om det behövs.

Insåg också att barnen plötsligt inte kommer att ha möjlighet att laga enklare mat själva som de faktiskt har gjort tidigare. De gillar att steka köttbullar och göra potatismos ibland.... MEN det kanske blir som med "ensam hemma"-tanken. Jag ger upp den lika snabbt som jag bestämt den, när behovet av egen matlagning är tillräckligt stort. Vi får se....

Helen, HEJ vad kul att se dig här! Jag förstår att du har det SÅ bra i Australien och att det inte är några flyttplaner på gång just nu... Visst tar det tid att skriva. Nästan för mycket ibland :-) , men det blir ju som en kul dagbok för framtiden också. Har nog övat upp en helt ny hastighet på tangentbordet sedan jag började blogga! Det är helt riktigt mycket praktiskt nu i början här, men det går fint. Hoppas det gått bra för dig i Sydney idag!! Kram!

Britt, jag ska be Rikard svara själv och förbjuda ordet "bra" :-) . Ja, visst var torktumlardag ett bra ord, jag tyckte det passade så bra för hur helgen kändes. Lite för mycket info är det, men jag räknar med att det mattas snart.
Chokladen var förstås köpt och skickad hit från USA. Tyvärr är den också slut nu, så vi kan inte bjuda på någon när ni kommer hit.

Märtha, ränderna går aldrig ur, så lärare du är. Naturligtvis har du helt rätt! Det heter "at school", jag ska meddela R så att han skärper sig :-) . Prepositionerna är nästan det enda L gör fel på ibland nuförtiden på engelskan, hon har blivit väldigt duktig och när vi flyttar härifrån är hon nog nästan som en inföding. Toppen!
Vad kul med uppfräschning av sovrummet! Maila över en bild när ni är klara så vi får se hur det blev!

Ingrid

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ingrid!
När jag var barn hade vi också gasspis.Vi bodde när Gasverket och många vi kände hade gas.
Vi fick aldrig tända och passa spisen själva.
Nu har vi induktionsspis och jag satte plattan på den högsta temp. och gick ifrån. Som tur var kom jag förbi i rätt tid och stängde och tog bort pannan.Jag hade trott att den skulle stänga av själv och blev verkligen rädd.Så nu håller jag mig i närheten av spisen.
Kramar från Britt

Karin D sa...

Jag har även lyckats tända eld med traditionell spis... i Falsterbo. Hade lagt ett bakplåtspapper för nära en het platta och när jag tittade dit nästa gång slog lågor upp. Otäckt. Men ni har väl mikro så kan barnen klara enklare "matlagning". Och så har de en utmärkt hemmamamma förstås! En hel del snabbmat kan ju lagas med hjälp av kokande vatten från vattenkokaren.

Kram fr Karin