söndag 19 september 2010

Open House MS

Efter Johans tennis i onsdags, som han så väl beskrev själv i sitt inlägg, åkte vi vuxna på Open house för Middle School. Vi hade ju varit för de båda andra tidigare. Denna dag hade L fotbollsmatch och skulle hämtas på skolan kl 19 och Open House började 18, så vi skulle fånga henne under tiden vid lämpligt tillfälle. Hemma lämnade vi Malin och Johan med en pastasallad jag förberett till dem, men med en del läxor kvar för Johan.

Open House på Middle school hade samma upplägg som på H S, vi skulle följa Malins schema och ha 7 min med varje lärare. Det var lika kul denna gång. Malins lärare är mycket mer olika varandra än Linnéas, de var mer homogena i sina personligheter och sätt att jobba.

Linnéa anslöt redan efter första lektionen så sedan hade vi vår egen guide, vilket var till stor nytta då man har 3 min på sig att hitta till en ny lokal.

Malins favoritkompis i skolan just nu är Laura från Kanada. Hon är också ny i år och har flyttat hit med sin mamma och två äldre syskon, varav storebror går i L's klass. Mamman jobbar, så jag tycker hon är tuff som tagit sig hit och hinner med tre barn ensam. De kommer från fransktalande delen av Kanada.

Malin hade bett mig prata med Lauras mamma för flickorna hade önskemål om att träffas efter skolan på fredag och då krävs det lite planering med bussledningen. Mamman var väldigt trevlig och berättade att hennes dotter sagt att hon skulle komma till oss på sleepover...., så då bestämde vi väl det då :) . Tjejerna har alla ämnen utom ett tillsammans.

Artläraren var precis som man väntar sig en artlärare. Stort rött hår, lite rörig, väldigt skapande och kreativ. Nu hade hon ställt alla borden i en cirkel och i mitten hade hon byggt upp ett bord i olika höjder med tyger på och tekannor, koppar och allt möjligt. Det var som ett stilleben med inspiration från Alice i Underlandet, som eleverna ska se från sitt håll och hitta en sak att måla av.

Scienceläraren var engagerad och pratade om blöjexperimentet de gjort senaste veckan och som alla gick in för med liv och lust. Malin kom t o m hem med fyllningen till en blöja och fyllde med vatten och demonstrerade diverse saker.

Spanskläraren pratade mer spanska än engelska och var väldigt intensiv och sydeuropeisk.

Music Technology läraren var japan och obeskrivlig. Han flög runt och pratade så intesivt om att You Tube inte var något att ha om man inte klippte bort bilden, eftersom hans åsikt var att musik i första hand är till för att LYSSNAS på och inte titta. Han vill att de ska exponeras för olika sorters musik. Ja, han är svår att beskriva, han var som en seriefigur... så intensiv och med ett mycket speciellt kropsspråk.

Övriga fyra lärare är inte så mycket att orda om.

När vi kom hem hade Malin hjälpt Johan med alla läxor och de var helt perfekt gjorda. Hon blev ÖVERLYCKLIG när vi sa att Laura skulle få sova över.

L's lag hade förlorat fotbollsmatchen, så det pratar vi inte mer om... :)

Malin är SÅ glad och stolt över alla fina kommentarer kring hennes Time Line, så stort TACK för dem allihop!

Hilde & Eli, Thanks a lot for the nice comment! How clever "making homework into artwork"! Love the expression!

Marit, hej där. Vi har båda återhämtat oss från trappfallet.

Britt, helt rätt, Johan tävlar mycket.... och är en väldigt dålig förlorare (tänk hästsko och du förstår hur det gick när Rikard, Malin och Johan spelade ett spel igår :-)) ). Han ser mycket fram emot en pruttävling med dig när ni kommer hit...
Naturligtvis hittade vi inte fotona i kartongerna (hade vi säkert aldrig klarat, ha ha) utan de fanns i datorn. TACK och LOV för digitala bilder!! Det var många sommarbilder hon valde ut, det är ju då man reser och det är då hon fyller. Viktiga händelser båda delarna. De ska ha sina Time Line på väggen i skolan en tid och sedan får vi säkert hem den.
Jepp, vi har bestämt oss med konfirmationen och det känns jättebra!
Såklart att det var M som inte gillade kinamaten :) , hon gillar ju inte ris, så redan där blir det ju svårt... Rikard gillar också dumplings, jag tror jag har ätit det men minns inte riktigt vad jag tyckte om dem... är de inte lite smaklösa.. jag har inget negativt minne av dem i alla fall.
Väskan hade nog varit runt lite överallt, jag tror de sa att den varit på kontoret i Danmark...
Erik är någonstans i mitten av de fem bröderna :) .

Naemi, TACK för många och roliga och snälla kommentarer! Jag lovar att kolla lite med helger och flygbolag åt dig i veckan! Återkommer.

Karin D, vilken bra idé! Du har så rätt, man skulle göra Tidslinjer hemma med alla barn bara för att det är kul! Det skulle vara en bra fredag eller lördagskvällsaktivitet, som myskväll. Ska jag faktiskt fundera på vid tillfälle... jag har haft liknande tankar att samla nära vänner för att skriva ner intressanta saker till våra respektive barn...
Mina föräldrar har också varit väldigt duktiga på att göra fotoklippsidor till födelsedagar och andra viktiga högtidsdagar och det är verkligen roliga minnen. Jag minns dagen före in studentexamen hur jag kom hem tidigare än de räknat med men tydligen såg jag att de klipp och klistrade samt fixade med blomsterparaply i köket, så jag gick inte in utan åkte iväg ett tag till för att de skulle hinna bli klara. Det är i alla fall vad mamma har sagt till mig, att hon såg hur jag passerade utanför och åkte vidare och hon har nog rätt :) .
Jag tror nog att en hemmamamma kan vara bra att ha även på denna skola...

Catharina, tack för alla kommentarer, nu börjar de bli långa igen....passa dig :) , fast jag blir ju väldigt glad förstås! Jag har förstått att du är en mästare på att spara och dokumentera roliga händelser, så som jag skulle vilja vara. Min mamma sparade också kvitton, biljetter, broschyrer och annat och klistrade in i albumen. Jättekul minnen! Jag VET att barnen inte kommer att slänga det, det blir ovärderliga skatter när de blir äldre!
Visst är det otroligt jobbigt och ett stort projekt när ett rum (eller flera!) ska göras om, men det känns ju så underbart efteråt. En blandning av gammalt och nytt till Moa tycker jag låter jättebra och vitt är väl perfekt! Hoppas ni fick till det med IKEA sakerna!
Väldigt intressant att läsa om att ni gjorde många liknande saker som kyrkan här! Det med tumavtrycken var ju mycket fint tyckte jag! Vår kyrka i Dalby har ingen söndagsskola, men de har många andra aktiviteter för barn och ungdomar i veckan. Det med SKUT var spännande! Jag gissar att pengarna går till Svenska kyrkan i utlandet, men att det blir mer som en donation, att det inte finns något fast bidrag som de vet att de garnaterat får utan mer då att det blir det som t ex dessa kollekter lyckas samla in...
Jag tror också att en liten konfirmandgrupp blir bra och att de kan komma varandra väldigt nära. Jag har hälsat L från dig! :)

Märtha, så roligt att det finns söndagsskolor! Vi tyckte det var jättekul på "frälsis" när jag var liten och jag är idag otroligt tacksam för allt jag lärde mig där, den kristna allmänbildning jag har kommer helt därifrån och inte från skolans religionsundervisning och jag minns fortfarande alla sånger vi sjöng "Silver och guld har jag ej (klapp klapp), men det som jag har vill jag giva dig...." :)  Våra barn kom faktiskt också in i gudstjänsten till nattvarden så det var intressant att du nämnde det.
Hoppas att det var bra med Ester och att ni hittade mycket lingon?!

Dags att avsluta detta inlägg och börja skriva på nästa...

Ingrid

1 kommentar:

Catharina sa...

Men oj vad du är flitig på att skriva här... jag hinner inte med även om jag är här oftare nu. Idag har jag en planera-katekumenat-dag. Har i förmiddag suttit med förberedelser inför onsdag kväll och även tittat på lite idéer till kommande kvällar. Kul!
Trevligt med open house att få träffa lärare och titta på lokalerna. Hugo har haft föräldramöte i sin klass och det missade vi. Läraren var snäll och antecknade och mailade över till oss. För övrigt en gammal eller ska kanske skriva tidigare kompis till mig. Hon ska vara där denna termin då hans nya lärare är pappaledig. Hugo har varit så duktig och helt själv klarat av skolstarten med att ta sig till skolan och få all information. Min LILLE kille...
Moa har fått Hugos fd lärare och trivs jättebra med honom. Hoppas vi kan komma med på hennes föräldramöte.

Moa har börjat sparka fotboll. Har tränat två gånger och tycker det är jättekul! Hon var uttagen till match i lördags morse, som jag skulle följa med på. Hon blev jätteförkyld i fredags och jag tyckte inte att det var lämpligt att hon skullle spela. HOn var jättebesviken, men det kommer säkert fler matcher, eller vad tror du?!

Kram Catharina