onsdag 15 september 2010

Malins öroninflammation

Förra veckan hade jag inte mer än kommit i säng efter mitt restaurangbesök med Lena på Jamie Olivers Fifteen, så vaknade Malin och hade ont i örat. Klockan var 1.20 och Rikard skulle upp klockan 5 för att hinna med ett flyg.

Trots att Malin kom in och låg hos oss, fick smärtstillande och näsdroppar, så jämrade hon sig hela natten. Det var länge sedan något av barnen hade SÅ ont i örat. Typiskt att R skulle iväg och typiskt att vi inte hunnit skriva  in oss hos läkare här ännu. Vi har ju fått en rekommendation om läkare och gick dit i augusti, men den läkare vi ville ha som "husläkare" hade inskrivning av nya patienter i september. Vi bestämde oss för att inte bli sjuka i augusti och vänta till september, men än har vi inte hunnit gå dit, samt fylla i ALLA papper som skulle göras x 5.

Det var ju inget att göra. Rikard flög iväg. Linnéa och Johan åkte med bussen. Jag lyckades hitta ett telefonnummer till Middle schools expedition för sjukanmälan. Sedan fyllde jag hjälpligt i pappren för Malin och gick med henne till doktorn. Jag förklarade hur det var och de var så snälla och registrerade Malin, bad oss sitta ned och gav oss en tid en halvtimme senare.

Inne hos doktorn, som är den vi ska tillhöra, gick det jättebra. Han var mycket trevlig, verkade kompetent, var intresserad av oss och bestämde sig för att skriva ut två olika starka smärtstillande tabletter till henne, de skulle komplettera varandra. Dessutom skrev han ut penicillin som hon skulle börja med dagen efter om det inte blev bättre.

Apoteket låg strax intill, så vi gick direkt dit. Jag tänkte bara ta ut det smärtstillande för jag vet att öroninflammationer ofta går över av sig själv, men hon som jobbade där "förstod inte varför jag inte skulle ta ut allt när det ändå var gratis, det var väl mer praktiskt," så jag gjorde det. Orkade inte argumentera, penicillinet kunde ju komma till användning en annan gång. (Eller kunde jag använda det till min pågående bihåleinflammation...)

Alltså fick jag konstaterat att i alla fall för barn, är läkarbesök och mediciner helt gratis här. Det hade jag inte väntat mig.

Det smärtstillande gjorde verkan och hon kände sig bättre av och till under dagen. Vi väntade ända till kvällen dagen därpå med penicillinet, men hon hade fortfarande ont i örat så fort det smärtstillande avtog, så då började hon med penicillin och i måndags kände hon sig helt bra. Fast hon äter såklart upp sin kur, som är på slutet nu.

Så då har vi lärt oss hur vi gör om vi blir sjuka också...

Ingrid

2 kommentarer:

Karin D sa...

Imponerande med gratis läkarbesök och mediciner. Man tror gärna att Sverige är föregångsland i allt. MEN gratis mediciner lär medföra just det du säger, att alla tar ut allt med höga kostnader för samhället.

Och lite ny bloggdesign också! Tänkte just i morse att nu måste jag nog byta jordgubbarna mot höstlöv :-)

Catharina sa...

Jag tycker att du är jätteduktig som fixar och donar i ett nytt land.
Visst är det ofta så att när barnen blir sjuka så ska partnern iväg. Här är det ofta så att när Lars är iväg så händer det nåt...
Det är lite olika rön om det här med öroninflammation... ibland har jag fått höra att när dom har så ont så är det på väg tillbaka och det behövs inga penecillin... och ibland är det självklart att dom ska ha penecillin när dom har ont i öronen.
Några av mammorna jag har kontakt med undviker att ge sina barn penecillin, men jag resonerar som så att om läkaren rekommenderar det så ger jag barnen medicin. Det är så mycket annat man måste ta ställning till så jag litar på läkaren.
Jag är själv uppväxt på penecillin eftersom jag haft mycket urinvägsinfektioner, halsflusser och bihålsinflammationer... haha det är kanske därför jag är som jag är ;o)
Kram Catharina