måndag 20 september 2010

Bomb- och säkerhetsöving samt skolarbeten

Johans sportaktivitet i torsdags gick bra. Han tyckte det var JÄTTEKUL precis som jag väntat mig, även om han var skeptisk själv eftersom han inte tyckte ALLA 18 aktiviteterna verkade kul... Nu gjorde de "bara" lekar första gången och ÄNDÅ var det jättekul. Intressant! :))) Han var också väldigt stolt över att åka Late bus för första gången och dessutom utan några systrar till hjälp. Han var sist in i bussen för han trodde han skulle med en annan buss och när han gick in i bussen frågade en i hans klass om han ville sitta bredvid honom. Allt sådant gör det mycket lättare att trivas, eller hur.

Malins match blev inställd så hon kom samtidigt med Linnéa och de var så fnissiga och uppspelta, egentligen inte för något positivt utan mer för något helt ovant.

Tidigare har de haft brandövning i skolan. Idag var det säkerhetsövning, d v s de förberedde sig på vad de skulle göra om det kom en bombattack över skolan eller om någon galning skulle komma och skjuta vilt omkring sig. Linnéa är ju medveten om att sådant har hänt och hennes klasskompis här som bott i Malmö, sa att det hände på den skolan hon gick på i New York när hon var där (kan det vara sant?). Malin däremot har ju aldrig hört talas om att det här skulle kunna hända på riktigt.

Rektorn gick ut med meddelande i högtalaren. De skulle snabbt låsa klassrumsdörren, dra ner persiennerna för mörkläggning, skjuta stolar och bord mot dörren och sedan sätta sig under borden. Jag förstår ju varför de gör denna övning, men det känns ganska obehagligt och påtagligt att de behöver göra den på en skola i denna lilla idylliska by med välbevakad entré.

Hos Johan gick övningen mer obemärkt förbi, i alla fall i medvetandet. Han berättade att de hade haft en övning där alla skulle sitta tätt tillsammans med fröken på huk och så kan han ju sitta i timmar under en bagagevagn på Kastrup eller på en stol vid matbordet, så han tyckte bara det var skönt att sitta där en stund. Han hade inte förstått riktigt varför och när de skulle sitta på detta vis.

På kvällen var det L som hade ett kemiprojekt som skulle göras. Ny poster skulle klippas och klistras. De skulle skriva om valfri kemist och hon hade valt dansken Niels Bohr. Texterna och en del bilder var förberedda, så hon kom igång bra. Det verkar som om de får ett papper inför varje projekt där det står exakt vad de kommer att bedömas på och vad som krävs för olika betyg. Det låter enkelt och L tyckte hon hade det under kontroll, hon läste på högsta betyg och utgick från det. När jag började borra lite i det såg jag hur små skillnader det var i uttrycken mellan olika betyg.

För högsta betyg skulle skulle t ex ett antal saker om kemisten "be explained" men för betyget under stod att samma saker skulle "be described". Det är ju ganska hårfin skillnad när man inte är engelskspråkig och vi vuxna tillsammans med Linnéa började diskutera mycket och länge om skillnaderna. Inte bara vad de betydde utan mer hur det skulle ge sig uttryck i själva presentationen.

De skulle också för högsta betyg skriva om hur kemistens arbete påverkat två av sex områden (hälsa, politik, miljö, kultur etc). Hur mycket då? L hade skrivit någon mening om varje, men räcker det? På en poster ska det ju inte vara FÖR mycket text.

Så här blev i alla fall det fina resultatet och jag har sagt till L att vi är i en lärprocess för att se hur skolan och respektive lärare "fungerar", så det är ok om det inte blir perfekt i början:

Notera vår snygga heltäckningsmatta i hallen i bakgrunden :) .
Det är svårt att förstå bedömningarna i början. L hade ett historiaprov förra veckan som kom tillbaka i slutet på veckan och hon var inte nöjd med resultatet (det var helt ok, men det är hennes favoritämne, så hon är van att topprestera). Det handlade om sjukdomar under 1700-1800-talen och det var svårt på rättningarna att se vad hon missat att svara på. Jag ifrågasätter också om hur mycket man behöver kunna om varje sjukdom som härjade på den tiden och hur de smittade. Hon vet betydligt mer om det än om de sjukdomar som är allvarliga idag (cancer, HIV, diabetes...) och jag undrar om det är riktigt. Ja ja.

L tycker också det känns som mellanstadiet att gå tillbaka till massa posters och inte jobba med Power Point, vi får väl se om det är en tillfällighet att de börjat med posters nu och att det ändrar dig efterhand och skiljer från gång till gång.

Malin hade en ny läxa i Humanity och de jobbar vidare med hur de är en del av världen. Nu skulle de färglägga en tavla, rita in en kompass, skriva in viktiga geografiska områden samt markera fyra platser på jorden som de hade någon anknytning till. Dessutom skulle de på ett separat papper utveckla hur de hade anknytning till dessa platser och blanda in geografiska termer såsom vilken "Hemisphere" den låg i.

Visst är kompassen hon gjort till höger helt fantastisk!
 Ingrid

2 kommentarer:

Catharina sa...

Hej igen!
Så duktiga barn du har! Johan åker buss själv... Linnea och Malin gör bra och fina arbeten. Och ändå har ni nyss kommit dit och allt är nytt! Bra jobbat!

Jag hade blivit jätterädd om man varit med om en sån övning. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var läskigt med vanlig brandövning på skolan när jag var liten.

Kram Catharina

Anonym sa...

Hej !
Håller med föregående skrivare.
Hälsningar Farmor