torsdag 3 februari 2011

Läste vi i januari?

När vi skriver upp vad vi läser blir det så påtagligt hur läsningen går i vågor. Jag ser tydligt hur mycket mindre vi läser när skolan är i full gång, även om vi läser varje kväll. Detta gäller då inte Johan som nu läser ENORMA mängder böcker, vilket är SÅ kul. Jag glädjer mig varje dag, då jag förstår att det inte kommer att hålla i sig för alltid.

Efter att ha konstaterat hur mycket vi läste under jullovet, inser jag att vi måste läst ut varenda bok vi höll på med till året var slut och sedan börjat med nya böcker ALLIHOP, för nu ser det ut som om vi inte läst något alls i januari och jag ser att många i familjen sitter med några få kapitel kvar i böckerna de håller på med.

Jag har inte för avsikt att redovisa allt vi läst, men några böcker vill jag gärna skriva om.

Josefin och Villa-Ulla av Johan och Päivi Unenge



Malin är egentligen för stor för denna serie, men detta var den senaste av fyra böcker om Josefin och Villa-Ulla och de är HELT fantastiska, så vi läste den med. Illustrationerna är underbara och författarna lyckas på ett ovanligt bra sätt beskriva saker som tjejerna gör, som är realistiskt att barn skulle kunna göra och tänka. I alla fall barn med ett gott stycke bra fantasi i behåll.

Tjejerna lever i nuet och lika plötsligt som de kommer på en sak, lika plötsligt inser de att det inte var intressant och så går de vidare till något annat. De misstolkar saker som i barns öron låter som något helt annat än vad det är, i den här boken t ex att någon "tagit ett namn". Rekommenderas varmt som  högläsningsbok för 6-9-åringar.

Boyz Rule! av Felice Arena & Phil Kettle



Johan har tagit en paus från Magic Tree house-böckerna och istället är det dessa han har som "reading books" från skolan varje dag. Det finns en motsvarande serie för tjejer. Lättlästa böcker som har olika tema och det finns säkert 40 stycken. Själva historien är på 32 sidor, men därefter kommer en sida med facktermer på temat, ett par sidor med "kul att veta" saker och en quiz på ca 10 frågor. Väldigt trevligt!

Hittills har J läst ovanstående böcker samt "Rock Star", "Gone Fishing", "Tennis Ace" och "Pirate Attack". Nu väntar två nya här hemma. Perfekta "lära läsa" böcker! Johan nöjer sig dock inte med det utan gapar stort, kom igår hem med en biblioteksbok fullproppad med text och tjock. Han har bestämt sig för att läsa den och det ska bli spännande att se om han lyckas...

Möss och Människor av John Steinbeck



Jag har kollat läslistan för 9:orna och därav läsningen av "Flugornas herre" före jul och nu har jag även läst "Möss och Människor". Det är otroligt att tänka sig att Steinbeck fick nobelpriset för sina lättlästa böcker (jag läste för många år sedan "Pärlan" som också var väldigt lättillgänglig), det stämmer inte med mina fördomar om kraven på en sådan pristagare. Jag tycker dock väldigt mycket om hans böcker och kanske är det verkligen hans storhet, att på kort utrymme och med ett rakt och enkelt språk, säga så mycket och därmed verkligen ha förmågan att nå ut till många.

Är väldigt glad att det blev av att jag läste denna klassiker och igår såg jag att Linnéa fått den i skolan och också ska ge sig på den. De ska inte läsa den i helklass och läraren hade delat ut olika böcker till eleverna. Många hade fått "Vredens druvor" (också Steinbeck), men den läste L på skolan i Danmark. Kanske ska de ha Steinbecks författarskap som tema, inte en specifik bok. Personligen tycker jag mycket om att det på båda våra internationella skolor tagits upp och lästs ett antal klassiker i Engelskan.

Leonardo da Vinci and his Super-brain av Michael Cox



Den här har L läst efter att ha hittat den på en marknad här i byn i höstas. En FANTASTISK bok med mycket humor och roliga bilder, även ibland som serierutor där du lär dig en hel massa om en av historiens mest speciella och mångsidiga personligheter. Väldigt lättillgänglig! I serien "Dead Famous" finns flera böcker, bl a om Elvis och Cleopatra. Jag vet att jag upprepar mig, men tillgången till alla underbara böcker som barnen kan läsa här, är en av de största bonusarna med att de lärt sig engelska redan som barn.

Exempel på hur boken ser ut från insidan.

Detta var våra guldkorn ur den lilla bokhög vi avverkat i januari.

Britt, det verkar som om det varierar i de svenska skolorna rörande huruvida de lär sig stolar eller trappor :) . Det är en fantastisk repetition att följa barnens skolgång! Toppen att allt fungerar igen för Lennart, jag tror R läste det här och blev GLAD.

Catharina, jag tror du kan den matematik du behöver :) ! Bry dig inte om stolen, trappan är ändå bättre. Mellansteg känner jag inte igen att mina barn gjort. Det var dumt att han inte valde England, ha ha, fast Tyskland var också ett bra val! Det är kul om man som familj kan knyta an till det de lär sig i skolan, som nu när vi var på British museum och såg mycket från antika Kina, Grekland och Egypten som Malin och Johan är inne på nu. När L gjorde projekt om Heliga Birgitta åkte vi till Vadstena. I Danmark var vi över i London en långweekend första året och besökte Naturhistoriska museumet här just när M och J läste om dinosaurier. När L läste om Charles Dickens var vi på hans museum. Allt har varit kul för även resten av familjen. Då L läste om Bonnie & Clyde prövade vi dock inte att råna en bank...
Jag fick cravings och tokabstinens när du nämnde Olof Victors och PLOMMONTOMAT-marmelad. Det finns INGEN bättre! Jag har en burk här också, ha ha! Ikväll blir det cambonzola och plommontomatmarmelad till. MUMS!
Bra att inte glömma att vara närvarande när ni är tillsammans! Åren går fort!

Märtha, jag förstod precis vad du menade med division som huvudräkning på det sättet! Här lär de sig tidigt och NOGA vad alla siffrors position betyder, hundratal, tusental, tiondel, hundradel osv. De lägger också tid på att lära sig skriva stora tal med bokstäver... "sixtyeight thousand one hundred fourtyfive" till exempel.
Delningsdivision och innehållsdivision har jag däremot aldrig hört talas om.

Karin, jag tycker också det är toppen när skolorna har kvällar då de går igenom saker barnen gör i skolan. Alla har så olika förutsättningar och olika minnen. Det gjorde de på vårt Montessoridagis och det var riktigt spännande, speciellt som nästan ingen förälder själv hade erfarenhet av den pedagogiken och de materialen. Superbra! När kom din omvändelse från stort ointresse till megaintresse i det mesta??
Vilken otroligt cool och bra mormor!!

Kim, du är förlåten :) .

Boktokig, har inte hunnit se Sherlock än!! Hoppas vi hinner innan de tar bort den och hoppas att vi kan se den här utomlands, alla program får inte visas utanför Sveriges gränser. TACK för extra kommentar om divisionen. Då förstår jag! Jag vet vad kort division är, det lärde sig L hemma i Sverige i Mattestegen. Jag tror det är ett toppentips för inköp till skolbiblioteket!

Nu har jag en dag fullmatad med saker jag ska fixa!

Solen bländar mig genom fönstret, så det är tur att jag lämnar datorn.

Kram Ingrid


5 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Tycker det är en hel del böcker ni har hunnit med ändå! Kram Kim

Monika Häägg sa...

Så många fina och intressanta böcker ni läser och vilken fin bild på Johan på British Museum!
Johan Unenge träffade jag på författardagarna i Hässleholm i november. Han skriver väldigt bra och dessutom är han en duktig illustratör!
Fortsätt läsa, det är bra!

Britt sa...

Hej Ingrid!
Behåll Lenardo da Vinci boken. Jag skulle gärna vilja läsa den.Så otroligt mycket mer det finns att läsa på engelska ,både för barn och vuxna.
Jag håller helt med dig att det är en tillgång för barnen att de kan engelska.
Jag tycker mycket om John Steinbecks böcker.
I januari gör jag alltid storstädning i bokhyllorna.Dammtorkar och tar ut varenda bok. Samtidigt kastar jag alltid en del men jag kastar inte J. Steinbecks.Det här arbetet tar lång tid och det väcker många minnen.Faktiskt riktigt roligt.
Kramar från Britt

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, det är den senaste. Det blir väl den elfte, om jag inte räknar fel. nej, jag har inte läst alla... så jag har några godingar att ta till när jag behöver! :) Jag har läst Kärlek, vänskap och choklad och jag tyckte den var bra, men inte alls som jag tycker om dessa!!!

Kul som vanligt att läsa om vad ni läst. Möss och människor blev jag väldigt förtjust i när jag läste den. Jag kan hålla med om att det är en storhet att kunna som du skrev "att på kort utrymme och med ett rakt och enkelt språk, säga så mycket och därmed verkligen ha förmågan att nå ut till många". Leonardo da Vinci and his Super-brain blev jag jättenyfiken på! Jag har faktiskt lånat en bok om Josefin och Villa-Ulla på biblioteket och tänkte att jag ska läsa, för att se om det är en bok som kan passa klassen lite senare i vår.

Glädjande att höra att Johan läser så mycket!!!

Familjeniguildford sa...

Hur gör ni? Köper ni nya, eller begagnade böcker? Eller lånar ni på biblioteket? Jag tycker att vi går igenom en enorm mängd böcker. Därför är jag glad att jag upptäckt att vissa Oxfambutiker har bara böcker. Då betalar jag 1.50 pund styck ca.