tisdag 8 februari 2011

Experiment

Jag gillar roliga faktaböcker! Nu har vi två hemma som heter "Skräcksperiment" och är skrivna som en berättelse med fakta och experiment inlagda som komplement till historien. Författare är Mats Wänblad.

Här är första boken:



Jag läser boken för Malin och Johan. De flesta experiment är lätta att göra och förstå. Jag försöker förklara varför saker och ting händer, vad som är förklaringen/kemin/fysiken bakom. Ibland accepterar vi bara att det är som det är. Några experiment får vi inte alls att funka, då lägger vi inte så stor vikt vid det utan går vidare.

Förra veckan tog Malin på sig att vara försöksperson då jag gjorde hårklister av kokande vatten och potatismjöl. Trots två försök och tjock klistrig massa andra gången, lyckades vi inte få hennes hår att stå rakt upp.

Första potatismjölklistret blandas.

Malin är redo.

Hon tar en näve klister.

SOM Malin jobbar med att få håret att lyfta....

Undertecknad blandar till en ny omgång betyligt tjockare klister.

Vad kan man säga? Som ni ser misslyckades experimentet! Bra kämpat Malin!
Det var betydligt lättare att klippa pappersblommor, vika in bladen och sedan se dem slå ut då vi la dem i vatten. Fort gick det också, så vi fick vara snabba både med att titta och att fotografera:




I helgen tömde vi tepåsar på te och gjorde något som bygger på samma idé som sådana där rislyktor/thailändska lyktor eller vad det nu heter, som ni säkert ändå vet vad jag menar. Det engagerade hela familjen.

Johan tänder den utvecklade tomma tepåsen.
Gäller att backa lite när elden tar sig.

Malin ville såklart också pröva. Observera L till höger, redo med vattenhink. Duktigt.

Då tepåsen nästan är helt uppbrunnen och man tror att det misslyckats, ger den sig POFF snabbt upp i luften och stannade lyckligtvis båda gångerna PRECIS innan den slog i taket. Inga brandlarm gick igång. Tur. Kul experiment!

Malin och Johan ÄLSKAR sockerbitar och får ALDRIG äta det, så när jag sa att vi skulle göra ett experiment med just sockerbitar var de SÅ entusiatiska :) . Det var så enkelt att det knappt kan räknas som ett experiment, men eftersom jag visste att de skulle gilla det körde vi igång.

Det handlade om att visa hur vattnet sugs upp i sockerbitarna (och det poängterades att snabbsocker inte fungerade, vilket var rätt, tur att vi även hade Moccabitar hemma). För att göra det tydligare skulle man färga vattnet med karamellfärg. Sagt och gjort.

En suddig bild från boken:



Johan börjar med att doppa sockerbiten i rött vatten.

SNÄLLA, får vi pröva en gång till! (Som om jag inte förstår att de vill ha fler sockerbitar att äta upp :) .)
Ja, det var en del av de experiment vi roat oss med på lediga stunder senaste tiden. Fler finns i böckerna. Rekommenderas!

Hanneles bok-paradis, ja visst är det ljuvligt med vår. Idag har jag sett massor av krokusar som slagit ut här i gräsmattorna och solen strålar så jag gick ute utan jacka! Låter värre hemma i södra Sverige där det stormar. Hu!

Britt, vintergäck är väl inte så dåligt! Hur har det stormat hos er? Har det varit värst uppe i Blekinge tro? Ja, bokhandlar är bäst. Kan fördriva hur mycket tid som helst där... Johan har absolut fått sina byggtalanger från R!

Boktokig, jag får knappt chansen här på LEGO-byggena, maken och Johan löser det bra utan att jag kommer in i bilden, men jag gör ju så mycket annat med barnen. Tittar du på 9A på TV? Ja, på mannens jobb bara, ha ha.

Kim M Kimselius, å vad jag skrattade åt att du har ditt eget lilla miniantarktis, bara just hos dig!! Det kanske är ett tecken. Kanske ska nästa bok handla om en resa till istiden ;) . Jo, ibland måste man vara lite kryptisk för att visa den respekt jag ändå känner för de flesta människor jag möter och hur mycket tokigt tycker de inte att jag säger... det kan jag bara gissa på. Men t ex smisk ägnar vi oss i alla fall som tur är inte åt som uppfostringsmetod.

Monika Häägg, man SKA njuta av varje steg på vägen mot våren, det ska inte gå för fort heller. Tror vi haft en lite minigudrun här, för idag låg påskliljan slagen till marken. Stackare.

Ylva, WOW vad häftigt med nominering för V. Så kul! Vad innebär det för en helt oinsatt? Smart sätt att spara in hälften av alla brevbärartjänster :) , bort med hälften av alla utdelningar! Fast med dagens kommunikationer via datorer, skulle det inte vara försvarbart med post två gånger om dagen, de flesta är ju också på arbetet, så det skulle inte blir någon skillnad för dem ändå. Skulle vara för alla oss hemmafruar då ;) ... Har P varit i skolan i dag?

Ha en skön kväll!
Ingrid

6 kommentarer:

Anonym sa...

Trevliga experiment Ingrid! Barnen ser ut att ha skoj.
Tydligen var det ganska manga i 10:an som fatt detta brev. Vad jag forstar sa ar det eleverna som ar engagerade i frivillligt arbete, sport aktiviteter och har hyfsat bra betyg som blir nominerade. Sedan maste du svara pa en attans massa fragor och salja dig sjalv!!! Dar maste V plocka fram sin amerikanska sida... go Vendela. Visst ar det intressant med posten har i england jamfort med sverige. Pa posten har kan du fornya korkort, pass, framkalla kort, kopa choklad och allt det vanliga forstas medans man i sverige i stort sett avvecklar posten eller har jag fel, jag bor ju inte i sverige langre..? Dags for hamtning av P. Kram sa lange
Ylva

Kim M Kimselius sa...

Oj, vad kul ni verkar ha det! Tror ni skulle tycka om den här boken: http://kim-m-kimselius.blogspot.com/search/label/Fakirer som jag berättat om i ett tidigare inlägg. Har rekommenderat den till andra person som älskar den. Det är en kul faktabok om fakirer.
Ja, miniantarktis är fortfarande kvar, trots stormen som har blåst runt knutarna. Jag kan fortfarande åka skidor på ängen bredvid huset, medan grannens ängar nu nästan är barmark... Visst är det konstigt?
Kram Kim

Britt sa...

Hej!
Så roligt ni har.Sockerbitarna var knappast något experiment.Endast för sockersugna.Kanske ska göra det med Sofa o Lina.
Stormen kom i natt och bron stängdes ända till kl 04.00.Det var svårt att sova. Vi har vårt fikonträd som slår på fönstret och fönsterblecket. Samt markiserna. Men det hade inte hänt några personskador.Vi fick inte tidningen i morse. SDS hade fått elavbrott.
Jag körde till 2 affärer men de hade inget ex.
Stor saknad. Inte detsamma att läsa den på nätet.
Kramar Britt

Karin sa...

Jag var särskilt sugen på tepåsetricket! Gillar spektakulära grejor (jag som så gärna ville sabrera champagne på nyårsafton!)

Nu - till att blanda sig i dina kompisars och släktingars frågor:

Britt, nu vill jag inte göra dig avundsjuk men vi fick minsann pappers-SDS i morse. Men så fort det är problem ligger det en stor hög tidningar i vår busskur (Grönbetet på Elinelundsvägen) - ett tips om du är desperat någon gång! Nät-SDS går inte upp mot pappers-!

Och Ylva, du har rätt i att det knappt finns svenska postkontor längre, men eftersom postombuden är inne på ICA, Coop etc kan man ofta handla godis och lotter (som om man skulle vilja det!)där åtminstone. Jag måste medge att jag är så nöjd med att kunna hämta paket sent på kvällen och på helgerna, och det är nästan alltid kortare kö än det var på gamla Posten. Så allt var inte bättre förr ändå!

Boktokig Eva Boström sa...

Det är kul med experiment! I skolan har vi varje termin en låda som vi arbetar med, som innehåller olika slags experiment kopplat till ett tema. Det är jättekul! Man jobbar med den några veckor och barnen lär sig om att ställa hypoteser och testa sina hypoteser och lär sig om NO/ma och teknik. Men jag har flera experimentböcker här hemma, så snart börjar jag nog pröva lite expermiment med mina egna barn. :)

Jovisst kan en bok få en på bättre humör, men det gäller att läsa rätt bok! :)

Hm... ja, varför har de inte en sådan märkning. Jag får nog prata med bibliotekspersonalen här i staden! ;)

Det var kul också när de gjorde så man kunde spela ett Pac-man spel när Pac-man hade 30årsjubileum.

Mmmm... MÅNGA sociala medier blir det! Testa kan man ju alltid!

Unknown sa...

Vilka härliga sockerbitar, MM blir sugen som den godisråtta hon är...

/MM