onsdag 23 februari 2011

To Kill a Mockingbird

Visst undrar ni hur det går med läsandet ;) . Svaret är: sådär. Jag har inte ro att sitta och läsa på dagtid när det är så mycket annat att göra, speciellt med gäster här, men som tur var skulle jag till London igår, så då hade jag lite tid att läsa på tåget dit. So far är boken mycket läsvärd. Jag har avancerat till sidan 94 av 267, så att hinna läsa ut den verkar inte så lovande, men tanken nu är att jag läser så mycket jag hinner och sedan lånar jag den på engelska och avslutar den så. Vet dock att jag läser mycket fortare och hellre på svenska, så jag kommer läsa så mycket jag kan idag också.

Får nog låna den här för att avsluta boken.
Tack för alla kommentarer! Jag var lite otydlig i mitt förra inlägg. Det som hänt är att jag inte får låna om just denna bok eftersom de har många beställningar på den. Min tro är att det är en bok som, liksom här, används en hel del i skola, gymnasium och universitet och därmed finns ett ständigt behov och efterfrågan på den. Våra böcker går ut i datum den 28 feb och de övriga drygt 50 böckerna som alla familjemedlemmar lånat gick utmärkt att låna om till slutet av mars då R åker hem och lämnar tillbaka en stor del av dessa. Så bibilioteket är DEFINITIVT inte besvärliga  utan tvärtom OTROLIGT snälla och hjälpsamma. Jag är mycket noga med att sköta våra åtaganden, då vi verkligen värdesätter möjligheten att kunna låna svenska böcker. Rikard är i Sverige väldigt ofta och då åker han alltid förbi biblioteket och lämnar/hämtar böcker. Ibland har besökare hemifrån också tagit med sig utlästa böcker hem och lämnat åt oss.

Är det någon av er som läst boken?

En Mockingbird. Härmfågel på svenska.
Staten Mississippis fågel (som vi har landskapsfåglar).
Britt, som tur är kan jag njuta av boken trots att jag läser under press, det är ju inte riktigt "liv eller död"-press. Jag läser så mycket jag hinner och sedan får jag lösa slutet på något sätt.
Håller med dig om cup cakes, det verkar ha exploderat i Sverige sista året, jag ser dem också överallt på matbloggar, receptsidor och i tidningar. Intressant att boomen kommer nu. Det var så kul för tjejerna att få hit besök från Århus.

Kim, jag är ingen early adapter, förr eller senare sitter jag säkert med en läsplatta, men än så länge föredrar jag "riktiga" böcker... Kan man ladda ner böcker från de flesta svenska bibliotek nuförtiden? Ja, nu försöker jag att byta bilden överst i bloggen regelbundet, så att den är lite aktuell. Kul att du gillar det! Kerstin skrev att hon ska till mässan första dagen (söndag) och ser fram emot att gå till din plats först :) .

Karin, DU vet väl att jag nästan BARA kör hörböcker!! Nu kan jag ju dock inte pipa över till bibban hemma och fixa en hörbok istället till imorgon... ;)) . Boken är inte svårläst alls, som tur är. Du skulle gilla den, verkligen (amerikanska södern, skriven i början på 60-talet, gjorde de hörböcker då? HA HA). Jag ger ett fullständigt uttalande då jag läst hela boken.
Ja, håller med dig om tjejbilderna, vi lät dem mest vara och det var ett himla kacklande och fnissande :) .

Märtha, som du ser svarade jag på det här med omlån ovan. Hur kan du underskatta mig så att du inte tror jag prövat det först ;) , ha ha?!!

Ylva, egentligen borde jag väl läst den på engelska som är originalspråket, men ur kortsiktig effektivitetssynpunkt föredrar jag att läsa på svenska för att hinna med så många (vilket inte är så många) böcker som möjligt. Det är toppen att vi kan låna böcker hemifrån!

Boktokig, ja hoppas hoppas, men det går halvbra. Skulle behöva ha ditt lästempo nu :) !

Nu har Annas familj åkt till Oxford, men lilla Nora är kvar hemma hos mig, så jag ska hitta på något med henne.

Hörs!
Ingrid

4 kommentarer:

Anonym sa...

jip I read it, a couple of years ago in America, thus in English ;-)) I liked it and should read it again....

hilde

Anonym sa...

Jag befarade att du hade så mycket i huvudet, att det som låg närmast till hands inte var så självklart. Men jag ber om ursäkt att jag underskattade dig och ska bara göra om det några gånger till....Jag har svårt att tro, att någon är mer snabbtänkt än jag själv. I varje fall VILL jag inte tro det. Idag har barnen och Annika varit här, Tilda åkte skridskor här borta på grusplanen, men Edvin vägrade. Sen fikade vi, läste Mamma Mu och lekte gömme. De i Sandsbro ska äntligen börja renovera, de börjar med tvättstuga och badrum. Det behöver de verkligen, sedan blir det köket. Själv ska jag på kören och öva på Faure´s Requiem. Rösten är inget vidare, men jag kan läsa noter ganska skapligt. Jag rekommenderar en bok som på svenska heter "Tre koppar te" av Greg Mortenson. Den är skriven på engelska från början och är en verklighetsskildring. När du hinner läsa vet jag inte.... Kramisar! Märtha

Karin sa...

Vad jag har förstått, men inte testat, kan man ladda ner hörböcker över internet från biblioteket. Själv köper jag gärna och dem laddar man ju hem på ett par minuter - bra när man inte vill vänta på leveranser!! Idag har jag "sovmorgon" och har tillbringat extratiden på Adlibris bokrea samt lackat naglarna = kan inte klä på mig! Ska vara på kurs i Lund 9 men tänker att jag kan vänta till 8 med påklädningen... kanske skulle lista ut VAD att klä på sig, så länge?

Kim M Kimselius sa...

Ja du kan ladda ned e-böcker från biblioteken. Tror du skulle tycka om det. Första dagen på mässan är lördag. Men hon hittar mig säkert, jag står på samma plats som förra året. Härligt att du har fått tid att äntligen ligga på soffan och äta praliner. DET lät mysigt!
Kram Kim