fredag 25 februari 2011

Mitt i lovet

Då Isabella åkt hem satte jag genast igång med att förbereda för kommande gäster. På tisdagen var Rowan hos oss och lekte med Johan och Malin hängde på lite där. Ylva var toppen och räddade mig undan städning, matlagning och planering för ett par timmar genom att bjuda över oss på fika. Då de yngsta kunde klara sig själva åkte Linnéa och jag dit och gissa vad vi fick.... hembakta SEMLOR!!! GISSA hur gott det var!

Vendela var ledig, men Paulina som går i engelsk skola var inte ledig förrän veckan efter, så det blev vi vuxna med våra äldsta döttrar som tjattrade en stund och det var bara super. Det är hopplöst för dem att skolledigheterna är TOTALT olika, på sommaren har de bara två veckor då båda barnen är lediga samtidigt, sedan är det MASSOR av veckor som Ylva är ensam hemma med ett av barnen. Galet.

På kvällen åkte jag och handlade. Upptäckte att de hade rea på MÄNGDER av dvd-filmer. Eftersom vi jämfört med många andra familjer har ganska få filmer och eftersom vi hade gäster som var på väg in och ibland när barnen vill se en film, så är våra barn innerligt trötta på att se samma filmer som vi har haft jättelänge och eftersom jag ALDRIG går på bio och därmed missar alla filmer eftersom vi ALDRIG hyr några, SÅ hittade jag MASSOR av filmer som jag skulle vilja se.... Det var väldigt länge sedan vi såg en film... förutom när vi premiärsåg en Bond-film för ett tag sedan då.... Filmerna var absurt billiga, £3 för en film, eller 4 eller max 5. Det kostar inte ens EN biobiljett. (Ni hör så många bra förklaringar jag har va...)Problemet är att jag aldrig vill se en film mer än en gång, så när jag sett den vill jag helst inte förvara den i min hylla längre... barnen däremot ser sina filmer flera gånger...men ändå VARFÖR VÄLJA, jag köpte 18 nya filmer och chockade hela familjen och några till som hörde talas om det. Nu kan jag byta filmer med alla de andra som bor här! Nu skulle det nästan passa lite bra med snöoväder och innesittartvång ;) . Anna och jag kan verkligen njuta av att kolla på en bra film tillsammans ibland och hon var väldigt nöjd med mina inköp när de anlände två dagar senare. Jajamen, jag ska berätta vad vi sett senare....

Rikard var i Århus mån-tis och lyckades nästan se ut som om han menade det, då han kom hem och såg traven med filmer och sa "Oh, vad roligt att du köpt så många filmer!" :)) .

Rikard jobbade förstås under barnens lov eftersom vi inte var iväg någonstans och han hade sagt från början att det kanske inte var någon smart idé att bjuda amerikanerna på gatan på middag för första gången på onsdagkvällen, när vi skulle få en veckas besök dagen efter, men jag tyckte det var en toppenidé. Tyckte ändå att jag fick till det rätt bra och barnen var på sitt bästa hjälpa till-humör. Redan tidigt bakade jag en marängtårta som skulle stå i ugnen minst 5 timmar och när R kom hem var vi hyfsat förberedda.

Nu ska jag inte fortsätta säga "vännerna på gatan" längre, låter som om de lever under skyddad identitet. De heter Ben, Wendy, Rowan och Reese och det är vad jag ska kalla dem i fortsättningen. Vi har träffats några gånger nu, men de har aldrig varit här på middag förut. Eftersom vi fick en komplett kalkonmiddag (American Turkey you know) när vi var där i höstas, funderade vi på om vi skulle köra något svenskt, men valde bort det. När de var här fick vi dock veta att de gillar all skandinavisk mat, så nästa gång kunde vi "go all the way" och köra sill om vi vill (notera rimmet!), så det kanske vi gör. Nu blev det istället en avocado/getostsallad, mango chutney-kyckling med couscous samt som kronan på verket marängtårtan:

Den såg fin ut, men blev inte riktigt likadan i konsistensen som jag är van vid från Sverige.
Den var i alla fall sju resor bättre än denna stackars potatis som jag glömde då jag gjorde en extra bakpotatis i mikron till Malin på måndagen...


Vi fick en jättetrevlig kväll med våra gäster. De är verkligen riktigt roliga att umgås med och vi har alltid något att prata med dem om. Gäster i våra internationella bekantskaper stannar aldrig länge på kvällen. De går nästan alltid hem vid 22-22.30. Det gör vi aldrig i Sverige, vi känner oss nästan oartiga om vi går så tidigt. Jag kan förstå den tidiga hemgången med tanke på att många har barn som kanske behöver komma i säng och det gör absolut ingenting, konstaterar bara att det är lite annorlunda mot vad vi är vana vid. Å andra sidan får Rikard och jag då flera timmar till på kvällen som vi inte räknat med, man hinner röja upp allt OCH kanske se en.... FILM, utan att det blir sent. Har sin tjusning det med.

Britt, ja jag blev helt förvirrad av all information som fanns om Magna Carta på British Library och på nätet fanns också jättemycket på engelska, men till slut hittade jag en kortare förklaring på svenska, som var fullt tillräcklig för vad jag behövde veta. Ibland är verkligen mängden på information det största hotet mot att man lär sig något över huvud taget. Visst är fredag en skön dag för ALLA, jag tror pulsen går ner hos de flesta då :) . Har ni hört något från Österrike under veckan? Har de haft det bra? Alla friska? Nu har vi ätit och ska sätta oss ned och mysa (för M och J = chips). Kram och ha en riktigt skön helg!

Märtha, jag håller SÅ mycket med dig, bibliotek är underbara och måste försvaras till varje pris. I bokhandlar finns inte alls samma bredd! Dessutom är det riktigt viktigt att ALLA kan få tillgång till böcker oavsett bakgrund. Om jag jobbade skulle jag gärna låta mina skattepengar gå dit ;) . Vi ser tydligt nu när vi bor utomlands att vi svenskar är lite naiva i vår tro att allt är bäst i Sverige och att vi får mest som förklaring till våra höga skatter. Det stämmer tyvärr inte alltid... T ex berättade jag ju i höstas att här är alla receptbelagda mediciner till barn gratis. Vilka böcker fick du från biblioteket denna gång?

"Nu är det dags för FREDAGSMYYYYYYYYYS!", som barnen sjunger efter att ha sett reklam på TV...

Ingrid

3 kommentarer:

Monika Häägg sa...

18 filmer, det var inte dåligt! Förstår om barnen blir glada. Jag är nog också så där att jag inte vill se en film mer än en gång. Det finns några som jag kan se om och om igen. T.ex, Amelie från Montmartre och Den röda filmen.
Tårtan såg väldigt smaskig ut!

Karin sa...

Malin (och alla hennes klasskamrater) fick ett självspelande kort med Fredagsmysjingeln. Låt mig påpeka att kortet ganska snart "gick sönder".

Missa inte, bästa matbloggaren (den enda jag läser så jag inser att det säkert finns andra stjärnor på den himlen) - på väg till London och kommer att testa många ovanliga och barnvänliga ställen: http://matalskaren.taffel.se/2011/02/25/antligen-london/

Lördagskram!

Boktokig Eva Boström sa...

Nyfikna jag vill ju genast veta vilka filmer det blev!!! :)

Marängårtan ser underbart god ut och det andra lät väldigt gott också!