tisdag 1 februari 2011

Johan lär sig division

Jag har inte slutat skriva om vad som händer i skolan. Det har bara varit massor av annat att berätta först. Nu är jag tillbaka med något från barnens skola igen och ämnet för dagen är matematik. Några jublar, ni andra får invänta nytt inlägg som blir garanterat fritt från siffror.

Sedan jul är det för Johan i matematiken fokus på multiplikation och division. De började med multiplikation och det är räkneuppgifter på bredden och tvären. De lärde sig ställa upp på ett annorlunda sätt (Lattice Multiplication), men till slut ledde det till något som är nästan identiskt med det jag lärde mig i skolan.

Varje vecka får de ett rutnät med tomma rutor (Multiplication Grid) och så står det siffror uppe och till vänster, talen ska sedan multipliceras med varandra och skrivas i rutorna (jag tror ni förstår vad jag menar...). Det gäller att hinna fylla i så många rutor som möjligt på viss tid och så ser de hur utvecklingen går över tid. Det är ingen stor sak för Johan, han vet vem i klassen som är vass på det, men det är inget som tynger honom.

Här hämtar lärarna en del sådana här övningar:

http://www.math-drills.com/
http://www.superteacherworksheets.com/

Nu har de gått över till division. Jag TROR att det nuförtiden är "stolen" de lär ut i Sverige, men här gäller fortfarande "trappan" som jag lärde mig i skolan. Dock känner jag inte helt igen mig och vet inte om det här ska leda vidare till den trapplösning jag känner till. Så här såg i alla fall Johans mattebok ut den dagen han lärde sig ställa upp division.


Jag ska försöka förklara vad det är han gjort och vad jag tror det går ut på, för som ni ser är det inte som vi lärt oss och det var tur att jag inte försökte tala om för honom att han gjort fel :) .
Han ska komma fram till hur många gånger 4 går i 864. Han börjar med att tro att det går en gång. Alltså skriver han 1 till höger. Han räknar ut 1x4 och drar ifrån 4 från 864. Han får 860 över och inser att 4 går betydligt fler gånger i 864. Han prövar/gissar på 40 och skriver det till höger. Multiplicerar 40x4 i huvuvdet och drar ifrån 160 från 860 och får då 700 kvar. Nu tar han i lite mer och skriver att 4 går 100 gånger i de 700 som är kvar. Räknar ut 100x4 och drar ifrån 700. 300 kvar och Johan prövar med 50. 50x4 är 200 som han drar ifrån 300. 100 är kvar. Johan ser inte att det är exakt 25 utan jobbar sig ned med 10, 5 och till slut 10. DÅ är talet nere i 0. I huvudet summerar Johan alla talen till höger 1+40+100+50+10+5+10 och kommer fram till att 4 gick 216 gånger i 864 och skriver det högst upp. Mission completed!

Inte så dumt för att förstå lite mer om hur matematiken är uppbyggd. Jag förutsätter att de så småningom kommer att lära sig att det finns lättare sätt att göra det här, än att pröva sig fram.

Hur lär sig barnen det här i skolan hemma? Johan går i 3:an här, men hemma skulle han gått i 2:an, jag tror det är ungefär i samma ålder de lär sig detta hemma, eller hur?

Överhuvud taget handlar matematiken både hemma och här idag mycket om att FÖRSTÅ matematiken och det gillar jag.

Karin, TACK, du får mig att känna mig som om jag varit borta i minst 10 år!!! Jag tror jag är efter för att vår Montessori-skola i Sverige körde mycket enligt hur det varit förr och kanske var jag efter redan då. Dessutom var våra barn rätt små, så kanske var det därför de inte kommit in i detta, Johan har ju ännu inte gjort det. ELLER var det bara för att jag jobbade 60-70 timmar i veckan som jag inte hade NÅGON koll! Ha Ha. JUST därför är jag så glad att jag skriver detta så att jag blir uppdaterad och det inte tar 100 år att komma tillbaka in i verkligheten då vi flyttar hem. Att lektionerna "tar slut" låter helknäppt. Här utnyttjas minsann varenda minut!

Tara, YEAH it is really worrying that you want a guitar lesson just because ;)) . Maybe that's why you went to the doctor to see that you are in perfect shape, just for no reason at all. Just small talking to him about California. And don't try to brag about midlife crises, you aren't even 35!!

Boktokig, jag tänkte att du kanske trodde att jag slutat skriva om skolan men så är det inte :) .

Britt, L läste vad du skrev och tackar! Hon är mycket nöjd. Rikard säger att han stannade MER än 10 minuter denna gång :)) . Du förstår hur glad han blev när han fick BÅDE Zoegas OCH fastlagsbulle! Kram.

Märtha, är det bara "stolar" som gäller hemma?

Kim M. Kimselius, säg inte så!! Jag är redan en nybliven nybörjartonårsmamma :) . Jag hoppas att hon inte ens tänker tanken, ha ha.

Matematiklektionen är över!
Kram Ingrid

8 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Komplicerat sätt att räkna på men det är klart att de lär sig tänka matematiskt. Jag har lärt mig båda trappan och stolen . Tror att det är stolen de använder nu.
Tänk vad du lär dig mycket genom barnens läxor.
Ja Rikard var kanske här 15 minuter men han hann dricka kaffe , titta på Lennarts problem och diskutera det och idag har Lennart kopplat in allt och det fungerar. Hälsa Rikard det.
Kramar från Britt

Catharina sa...

Här kommer en kommentar från en som inte är så matematisk... heller. Först en kommentar om musik och nu om matte, men jag gör det ändå :o)

Hugo har lärt sig räkna enligt något som heter mellansteg och det trodde jag dom skulle fortsätta med, men nu när han går i fyran så räknar han som jag gjorde när jag gick i skolan. Alltså när man räknar plus och minus så står talen ovanpå varandra och inte i rad som han gjort tidigare. Division är också som vi gjorde med trappan, stolen vet jag inte vad det är...

Denna terminen har Hugo börjat läsa geografi och dom fick välja ett europeiskt land att jobba med. Synd han inte valde England så han kunde lite om det när vi kommer... Nu får vi kanske åka till Tyskland, som han valde, i sommar så han får se landet och det han lär sig.

I somras åkte vi till Glimmingehus för att han ville visa oss och berätta om det.

Idag när jag var på ICA och handlade så hade dom ett stort bord med Olof Victor-mat. Te, skorpor och marmelader... då tänkte jag på dig och den goda marmelad vi fick när du var i stugan och hälsade på. Jag köpte en plommontomatmarmelad... trots att jag går på diet och inte ska äta sött. Får väl hitta något festligt tillfälle och äta den då :o)

Nu är det dags för mellis för Hugo som precis kommit hem och sen lite läxläsning med honom. Jag har lovat mig själv att jag ska vara mer närvarande med dom och inte göra 1.000 andra saker samtidigt som dom gör sina läxor eller annat. Jag vill bli bättre på att lägga mina måsten åt sidan när dom vill ha mig vid sin sida... det är ju inte så många år till gissar jag...

Kram Catharina

Anonym sa...

Hej! Jag tror att man räknar väldigt mycket i huvudet numera. Jag kan inte visa det här i datorn, men tänk att du har samma uppgift som Johan hade. 864 delat i fyra lika stora delar. Vi börjar med hundratalet. Hur många hundratal får man var om man har 8 och delar det i fyra lika stora högar, jo, 2 hundratal ( i början kan man använda pengar, det blir mer konkret med hundralappar ). Så tar vi tiotalet. 6 tiotal delat mellan fyra, jo, man får ett tiotal var, men det blir två över. Dessa två skriver man snett framför fyran, så kan man läsa 24. Dela 24 ental med fyra, det bli sex. Alltså 216. Då skriver vi bara täljare och nämnare = svaret. Dessutom kan det ju också bli minnessiffror över täljaren. Men det blir inga långa uträkningar. Det är ett smidigt sätt, men man måste förstå hundratal, tiotal och ental. Jag vet inte om du förstod, men vi får ta en mattelektion nästa gång vi ses. Sen kan man ju skilja på delningsdivision och innehållsdivision. Men det får vi också ta vid ett annat tillfälle. Jag tror nog som Britt, att om man ställer upp är det stolen om gäller, men jag är inte säker. Det kan ha ändrats.Kram! Märtha

Anonym sa...

Jag skulle bara tillägga, att det är inte fel det Johan gör. Det blir ett logiskt tänkande, där han, när han blir varm i kläderna, kan se sammanhanget och inte behöva gissa. Märtha

Karin sa...

När Julia började högstadiet, efter första föräldramötet med klassföreståndaren som även var mattelärare, fick alla föräldrar som ville stanna efteråt och lära sig Liggande stolen. Det tyckte jag var underbart bra! Själv var jag så otroligt ointresserad av nästan allt med skolan på den tiden jag gick där, att jag inte kan någonting vad gäller metoder, regler, grammatik etc, utan jag kör bara på känsla oavsett ämne. Jag kände hur mycket mer jag kunnat lära mig om jag fått gå om högstadiet/gymnasiet nu!

En av mina kompisar har en dotter som går i tvåan på gymnasiet, och hennes matte är svårare än föräldrarna klarar av (och de har alltid läst läxor med sina barn). Nu har istället mormodern köpt samma mattebok, och så gör hon några kapitel före barnbarnet, och sen varje helg träffas de och tränar. Imponerande va?

Kim M Kimselius sa...

Ledsen att jag skrämde dig... Kram Kim

Boktokig Eva Boström sa...

Vad kul att du fortsätter att berätta om skolan. Och nej... jag hade inte hunnit börja misströsta! ;)

Jag tycker verkligen inte att man är sämre att ge råd om man inte läser lika mycket böcker som mig. För jag är ju inte riktigt riktig med de mängder som jag läser. :) Och trots alla mängder så hinner jag ju ändå aldrig läsa alla böcker, så jag behöver ju lite tips jag med... så jag får varierad läsning! Så jag tycker du är bra kvalificerad och jag har fått massor med bra tips av dig! :)

Hoppas du kommer att gilla Sherlock!

ja, ibland dyker man på en bok som andra säger är så bra, men som man själv inte gillar!

Tre böcker av Dagbok för alla mina fans har kommit ut och en fjärde kommer ut i vår. Jag ska definitivt prata med vår skolbibliotekarie om att de ska köpas in vid nästa inköp! Det är ju så viktigt att fånga upp killarna!!!

Boktokig Eva Boström sa...

Hej igen! I 2:an så arbetar vi inte med division. Annat än praktisk divi´sion. I 3:an så lär barnen sig kort division. Vet du vad det är?