onsdag 26 januari 2011

Bokförvirring 1

Gubbarna flyter ihop.

Jag brukar inte lyssna på två böcker samtidigt, men nyligen började jag lyssna på "Brott" av Karin Fossum (Tack för den, Karin!) och strax därefter insåg jag att jag hade kvar en CD-bok från biblioteket som jag inte läst och det var Mons Kallentofts "Höstoffer", så jag började lyssna på den istället.

Då vi bara har en bil och kör den ungefär lika ofta, har Rikard en förmåga att "ta" mina CD-böcker och börja lyssna på dem han också, sedan är det ett ständigt diskussionsämne, vems skiva som är i för stunden och var den andra var när man tog ut CD:n, för det är en gylllene regel, att den som byter till sin egen CD, ska kasta en blick på vad den andres CD-skiva står på, innan man tar ut den...

Nåväl, "Höstoffer" var uppenbarligen så bra att när R åkte till Stockholm kl 5 i måndags morse tog han den med sig. Följden blev att jag hoppade tillbaka till "Brott" igen, när jag var ute och körde.

Nu är problemet att gubbarna i böckerna är så lika att de flyter ihop för mig. Huvudpersonerna är båda medelålders, ensamma män, uppvuxna som endabarn till föräldrar som lämnar en del i övrigt att önska.

Är det Alvar som blev jagad av sin pappa med gräsklipparen?
Är det Jerry som blev traumatiserad då han såg en bilolycka?
Är det Alvars pappa som drack för mycket?
Är det Jerrys mamma som inte tycker att man ska lägga sig i?

Hmmmm dessa gubbar... Allting klarnar dock säkert snart ;)) !

Monika Häägg, TACK för hälsning här på min blogg! Tänk att ännu en författare har hittat hit och skrivit en hälsning till mig, jag blir jätteglad. Håller helt med dig om att det är riktigt spännande att följa svenskar som gett sig ut på olika håll i världen. Det ger nya infallsvinklar oavsett om du hamnat i exotiska länder i Afrika eller om du bara kommit över sundet till Danmark. Stort lycka till med ditt fortsatta skrivande, det måste vara fantastiskt att ha ett så kreativt yrke!

Karin, som vanligt har du en egen vinkling, nu rörande hantverksfika :) . Tror inte jag blir prioriterad pga mitt te, eftersom alla andra OCKSÅ bjuder dem på fika... skulle vara mammas svenska bondkakor då. Sedan det där att vi tycker det är "pinsamt" att någon kommer hem och arbetar hos oss, det känner jag också igen och tror det är VÄLDIGT svenskt. Många här på "vår" skola har städerskor, fast de inte jobbar och det besvärar dem inte det minsta. Jag tror de flesta är glada om de har ett arbete och det tycker jag man ska vara stolt över oavsett vad det är. Rörmokeri hade i alla fall inte jag klarat av själv och trädgårdsarbetarna har jag inte behövt ta ställning till då de "ingår". Husägarna litar mer på dem än på att vi skulle kunna sköta denna lättskötta trädgård, men inte tänker jag känna mig förolämpad för det.

Ylva, bort med jantelagen, du behöver verkligen inte vara blygsam! Jag hänger med på allt, det vet du vid det här laget :) . Lycka till med bloggstartandet!!!

Britt, nej rent handfast märker vi faktiskt inte så mycket av den dåliga engelska ekonomin, tycker det är fullt med personal överallt, restaurangerna blomstrar, det är knökfullt med folk som shoppar i London... Men det klart att det är problem och man kan läsa en del om följderna i tidningarna.
Ja, jag samlar på mig massor av trevligheter att göra när ni kommer!! Den restaurangen är inte alls något dumt alternativ.
Jag trodde också att jag kommit till det perfekta te-landet, men hade HELT fel. Finns det NÅGOT tråkigare te än English breakfast??? Mitt favoritte hemma i Skåne är Kobbs Himlagott i rosa påse. Det bästa teet av alla är Söderblandning från The Tea Centre of Stockholm! Enastående!
Du är verkligen gift med en allroundhantverkare!!! Lyckost, lyckost dig! Det har inte gått fullt ut i arv... :) . Du skämmer inte bort honom med fika kanske, men du lagar mycket god mat till honom. Det är inte heller fel.

Kim M. Kimselius, alla hantverkarna var duktiga, hjälpsamma och trevliga! Badrumsfixaren uppskattade teet OCH min mammas bondkakor skickade hit med post från Sverige! Trädgårdsherrarna ville inte ha te, men de var så snälla igår att de fick en låda svensk Noblesse choklad och det blev de jätteglada för.

The not-yet-desperate housewife, ÅH så roligt när din hantverkare blev så förvirrad!! Teet han frågade efter är det de serverar på våra barns skola, ha ha! Nej, trots att detta är ett te-land är jag inte ett DUGG imponerad av deras te-kvalitéer. Gillar inte deras förkärlek för tepåsar istället för leaf tea. Jag importerar te hit från Sverige, så knäppt!

Ännu värre har bokförvirring uppstått nu......

Kram Ingrid

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Jag väntar på Karin Fossums första bok som heter Evas öga. Står i kö på biblioteket. Har inte läst någon bok av henne tidigare. Det skall bli spännande.
Jag har svårt att läsa mer än en bok samtidigt. blir väldigt förvirrad och tappar bort mig i handlingen.

Karin sa...

Jag håller absolut med om att hantverkare är fantastiska att ha! Men jag får verkligen dåligt samvete som när vi hade rörläggaren på knä i badrummet, rotandes i avloppet... Min svärmor har en ännu roligare vinkling på det med att t ex duka ut efter sig på lunchrestaurang "Det finns någon som har det som sitt jobb och då ska man inte försöka ta det ifrån den personen". Men det är absolut trevligt att hålla dem på gott humör! Instämmer f ö med någon som kommenterade och undrade om man får betala för att de fikar... Bra att du gillade Earl Grey Blue Star, förresten! Nästa gång ska du få Shiva Grey!