fredag 7 januari 2011

Uppvisningar

Tisdagen i sista skolveckan hade vi kommit fram till 14 december. Denna dag hade Johan uppvisning med sin Chips-grupp. Det är en sång/dans/teater-grupp som han varit med i en dag i veckan efter skolan. Han har tyckt det varit ganska kul och gillat musikallåtarna de jobbat med.

Eftersom vi inte får visa några foton av de andra barnen, så kan jag inte visa några bilder från dans- och sångnumren. Det var såklart ett överskott på tjejer, men jag hade hoppats att det skulle vara lite fler killar, nu var de bara några stycken. Ledaren är väldigt gullig och säkert duktig, men efter att ha haft barnen hos Mads Vad i Århus (måste också berätta den roliga nyheten att Mads i år för första gången vann Vild med dans i Danmark (samma som Let´s dance i Sv), är säker på att barnen på dansskolan har varit helt galna hela hösten :) ) samt i Malmöflickorna hemma och sett dessa båda ställens enorma proffessionalitet och ordning och reda, för att få det att bli helt perfekt och få barnen att känna sig så stolta över det, SÅ var detta rena amatörstugan. De kunde inte danserna ordentligt, de sjöng inte så det hördes och de stod huller om buller. Ja ja, Johan haft kul, han vill inte fortsätta till våren dock och det är helt ok.

Istället visar jag på bild den "julstrumpa" Johan gjort i skolan och som de pyntade vackra Red Room med:

Efter denna uppvisning, som även Linnéa och hennes kompis Nyasha bevittnade, så rusade tjejerna till övningen av sin konsert samma kväll, jag dumpade Johan vid Malins basketträning och sedan körde jag som en vilde för att hämta Rikard på jobbet och därefter åka tillbaka till skolan. Passerade ett McD eftersom barnen sa att de höll på att svälta ihjäl. Trafiken var svinlångsam, men R handlade på McD i ett tempo som verkligen gjorde själv för namnet Fast food-kedja.

L spelar ju basklarinett och tillsammans med två andra tjejer som aldrig spelat i orkester förut har de varit med i Middle schools duktiga band under hösten. Det var FULLSATT i aulan. Det började med lite knaggliga yngre grupper och slutade med L's grupp som var HELT fantastiska. Det lät så fint och jag kunde bara glädjas åt att L nu fått pröva på även att spela i en orkester. Häftigt! Det är också kul att se hur eleverna utvecklas på bara några år. De första grupperna hade elever från 5:an och den sista elever i åk 8-9.

Så här nöjd var hon själv efteråt.


När vi kom hem stupade L och J i säng medan stackars Malin som varit med på skolan kom sent igång med ett av sina flera projekt sista skolveckan som tog MYCKET tid. BRA jobbat, Malin!

Boktokig, du satte mig verkligen lite på pottkanten när du frågade efter böcker som killar gillar med tjejer som huvudpersoner. Jag gick ju ut starkt och påstod att jag låtit våra barn läsa så, men håller helt med om att det är mycket lättare att få tjejerna att gilla böcker med killar i, än tvärtom. Bara det är ju irriterande och får mig att känna hur viktigt det är att fortsätta jobba på det.
Gick i alla fall in i Johans bokfil och tittade vad vi läst med honom som han gillat. Pippi förstås, hon är ju alltid given. De som också funkat bra är Mimmi-böckerna av Viveca Sundvall/Lärn. Där kommer kompisen Anders in som en viktig figur, men det är ju Mimmis som skriver. Mr Wilderbanks Djurpark av Petrus Dahlin gillade han också. Där är det en tjej i huvudrollen, men egentligen är den nog för lite större barn (du undervisar väl på lågstadiet?). Jag har skrivit att den passade som högläsningsbok för 9-åringar.
En bokserie som Johan inte läst (och inte jag heller, men tjejerna har) är barndeckarna med Nellie Rapp (Monsterakademin) av Widmark. Borde inte de passa killar också?

Hilde, you read a lot during the break! I am not surprised since I know you :) . How was the break? Has school started again? Any new students at ISAa?

Britt, JA du skulle läsa Syskonen Baudelaire, det skulle barnen tycka var coolt :) ! Jag vet att L är 14 år, ha ha, men hon var 13 då hon läste böckerna jag skrev om, men nu är det helt rätt dags att lära om till en ny ålder hon uppnått. Det är i alla fall lättare att komma ihåg hur gamla barnen är, än hur gammal man själv är, men det kanske är en fråga om vilja... Jag tror många läser Hundraåringen nu för att den kommit ut i pocket.

Astrid, ja vi läser mycket, men normalt inte SÅ mycket, utan den imponerande mängden över jul är nog mest ett tydligt tecken på hur lång tid det tar att åka fram och tillbaka till Sverige med bil. Ni hade ju fullt med gäster över julen, då kan man inte hinna läsa. Dessutom la jag ju ihop vad HELA familjen hade läst och då ser det mer ut. Hundraåringen ska jag också läsa så småningom. Du har nog rätt angående Kimselius, barnen ska nog ha kommit upp i 12-årsåldern för dem tror jag. Du har ju många barnbarn att köpa böcker till, så du är uppdaterad på vad som passar alla åldrar, det är nog jag som kan få tips av dig. :)

Anna, TACK för bra boktips av Kepler!! Jag vet att du tyckte Hypnotisören började så bra, men blev besviken när du läste boken som helhet. Kul att deras uppföljare är bättre!

Karin, ja ja ja, du gör massa andra saker med era barn istället, så det jämnar nog ut sig. ;)  Så kul att redan har planerat så mycket av vad ni ska göra och resa under kommande år. Vi har inte kommit dit än, men det är hög tid. Johan fick också Sjukhusmysteriet i julklapp, av farmor. Kanske läser tjejerna den med, det tycker det är skönt med en kort historia ibland och de har ju läst många av de tidigare.

Fredag, första på nya året. Trevlig helg till er alla!

Ingrid

3 kommentarer:

Britt sa...

Hej Ingrid!
Hemskt vad du jäktar.Tänk vilket arbeta du gör.
Det hade aldrig gått att både du och Rikard jobbade.Roligt att Linnea är med i en orkester.Jag önskar alltid när jag är på Operan eller koncerthuset att kunna spela med i en orkester. Härligt att du är så musikalisk Linnea.
Synd om Johan som var så duktig och älskade att dansa.
Kramar från Britt

Boktokig Eva Boström sa...

Ja, böckerna om Nellie Rapp... de hade jag ju glömt bort. Ja, de kan killar läsa!!! Jag ska testa de andra böckerna också!

Boktokig Eva Boström sa...

Det är så häftigt med barn som spelar intstrument. De lär sig så snabbt! Jag har en elev i klassen som spelat för alla på skolan när vi hade en musiksamling. Det är så häftigt när de vågar göra det. De växer så mycket!!!
Jag förstår att du är en stolt mamma. Hur komemr det sig att hon valde basklarinett?